
Lightyear zit sinds afgelopen week in de hoek waar de klappen vallen. Atlas Technologies vroeg kortgeleden nog uitstel van betaling aan. Nu meldt Lightyear dat het dochterbedrijf officieel failliet verklaard is door de rechtbank van Oost-Brabant. Daardoor verliezen 600 medewerkers hun baan.
Voorlopig blijft het daarbij en blijven medewerkers van Lightyear zelf in Helmond gewoon werken voor het bedrijf. In een verklaring reageert Lightyear op het nieuws: ‘Lightyear betreurt het besluit voor alle medewerkers, klanten, investeerders en leveranciers. We zullen nauw samenwerken met de curator en alle betrokkenen.’
Gaat Lightyear zelf ook failliet?
Of er toekomst zit in Lightyear is nog niet bekend. ‘De komende periode gaat de curator zich richten op de positie van de medewerkers en crediteuren, naast het onderzoeken hoe het Lightyear-concept voorgezet kan worden’, staat er in de verklaring van het bedrijf. Eerder beloofde Lightyear nog dat ze alle pijlen hadden gericht op de Lightyear 2.
Het lot van Lightyear en haar zonneauto’s ligt nu dus in de handen van de curator. Als die beslist dat het project het niet gaat redden, zou dat het vroegtijdige einde kunnen betekenen. Mocht Lightyear door mogen, dan is het plan om de Lightyear 2 in 2025 op de markt te brengen voor een bedrag onder de 40.000 euro. Kortom, nog een heleboel onzekerheden.
Eén reactie op “Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

De Lightyear 0 is nu dan echt officieel in productie

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Dikke file? Met dit (nogal stiekeme) trucje stuur je andere auto’s weg van jouw route

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Concept was aardig echter ontbrak het aan realiteitszin en daardoor nooit levensvatbaar geweest.