
Lightyear zit sinds afgelopen week in de hoek waar de klappen vallen. Atlas Technologies vroeg kortgeleden nog uitstel van betaling aan. Nu meldt Lightyear dat het dochterbedrijf officieel failliet verklaard is door de rechtbank van Oost-Brabant. Daardoor verliezen 600 medewerkers hun baan.
Voorlopig blijft het daarbij en blijven medewerkers van Lightyear zelf in Helmond gewoon werken voor het bedrijf. In een verklaring reageert Lightyear op het nieuws: ‘Lightyear betreurt het besluit voor alle medewerkers, klanten, investeerders en leveranciers. We zullen nauw samenwerken met de curator en alle betrokkenen.’
Gaat Lightyear zelf ook failliet?
Of er toekomst zit in Lightyear is nog niet bekend. ‘De komende periode gaat de curator zich richten op de positie van de medewerkers en crediteuren, naast het onderzoeken hoe het Lightyear-concept voorgezet kan worden’, staat er in de verklaring van het bedrijf. Eerder beloofde Lightyear nog dat ze alle pijlen hadden gericht op de Lightyear 2.
Het lot van Lightyear en haar zonneauto’s ligt nu dus in de handen van de curator. Als die beslist dat het project het niet gaat redden, zou dat het vroegtijdige einde kunnen betekenen. Mocht Lightyear door mogen, dan is het plan om de Lightyear 2 in 2025 op de markt te brengen voor een bedrag onder de 40.000 euro. Kortom, nog een heleboel onzekerheden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

De Lightyear 0 is nu dan echt officieel in productie

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Bijna 100 bruggen en viaducten in Nederland hebben een constructiefout, en die is lichtelijk gênant

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Concept was aardig echter ontbrak het aan realiteitszin en daardoor nooit levensvatbaar geweest.