
Lightyear zit sinds afgelopen week in de hoek waar de klappen vallen. Atlas Technologies vroeg kortgeleden nog uitstel van betaling aan. Nu meldt Lightyear dat het dochterbedrijf officieel failliet verklaard is door de rechtbank van Oost-Brabant. Daardoor verliezen 600 medewerkers hun baan.
Voorlopig blijft het daarbij en blijven medewerkers van Lightyear zelf in Helmond gewoon werken voor het bedrijf. In een verklaring reageert Lightyear op het nieuws: ‘Lightyear betreurt het besluit voor alle medewerkers, klanten, investeerders en leveranciers. We zullen nauw samenwerken met de curator en alle betrokkenen.’
Gaat Lightyear zelf ook failliet?
Of er toekomst zit in Lightyear is nog niet bekend. ‘De komende periode gaat de curator zich richten op de positie van de medewerkers en crediteuren, naast het onderzoeken hoe het Lightyear-concept voorgezet kan worden’, staat er in de verklaring van het bedrijf. Eerder beloofde Lightyear nog dat ze alle pijlen hadden gericht op de Lightyear 2.
Het lot van Lightyear en haar zonneauto’s ligt nu dus in de handen van de curator. Als die beslist dat het project het niet gaat redden, zou dat het vroegtijdige einde kunnen betekenen. Mocht Lightyear door mogen, dan is het plan om de Lightyear 2 in 2025 op de markt te brengen voor een bedrag onder de 40.000 euro. Kortom, nog een heleboel onzekerheden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

De Lightyear 0 is nu dan echt officieel in productie

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Bijna 100 bruggen en viaducten in Nederland hebben een constructiefout, en die is lichtelijk gênant

Als je deze stad zonder vergunning binnenrijdt, krijg je automatisch een boete van 120 euro

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Concept was aardig echter ontbrak het aan realiteitszin en daardoor nooit levensvatbaar geweest.