We durven te wedden dat zelfs de grootste sceptici diep van binnen ongelijk hadden gekregen over de Lightyear 0. Een auto die zichzelf oplaadt, dat is toch de droom? Maar helaas, dat moment is er nog even niet. Atlas Technologies, de dochteronderneming die de productie van de zonneauto doet, heeft vandaag uitstel van betaling aangevraagd. En dat is best jammer.
De productie van de Nederlandse zonneauto blijkt toch te duur. De oorspronkelijke 150 kopers mochten de auto meenemen voor 150.000 euro, maar alle nieuwe klanten moesten al 250.000 euro lappen. Uiteindelijk kreeg Lightyear het financieel toch niet rond en daarom trekken ze nu de stekker uit de productie. Er zijn slechts een handjevol geproduceerd.
Ligt niet (alleen) aan de auto
Overigens zegt dit niet het concept van de Lightyear 0 niet klopt. Natuurlijk, het was op de eerste plek nog een elektrische auto die je meer ging opladen met de stekker dan de zon, maar het was een goede eerste stap. De echte strop is ‘de huidige tijden’. Grondstoffen zijn schreeuwend duur en alles is lastig te krijgen. Vier jaar geleden was het misschien een ander verhaal geweest.
De Lightyear 2 komt nog
Volgens het FD wil Lightyear zich nu focussen op de Lightyear 2. Dit is een elektrische zonneauto die tegen de 40.000 euro moet gaan kosten. Het dagblad meldt: ‘Volgens Hoefsloot zijn de opgehaalde investeringen verbonden aan de houdstermaatschappij [dus niet Atlas] en is nog niet duidelijk in welke mate investeerders geraakt worden door de surseance van de dochtermaatschappij.’
Voor de Lightyear 2 is nog wel financiering nodig. Mede-oprichter Lex Hoefsloot heeft er nog vertrouwen in, zo zegt hij tegen het FD: ‘We hebben met de 0 laten zien dat je een auto kan produceren die deels aangedreven wordt door de zon. We hebben bewijs geleverd dat het kan en dat is essentieel voor het vervolg.’ Voor deze auto hebben ze wel al 21.000 bestellingen binnen van leasebedrijven.
De Lightyear 2 moet eind 2025 uit de fabriek rollen. Hopelijk plaatsen we de Lightyear 0 in die tijd liever in de categorie van de Tesla Roadster (een leuke eerste stap) en niet in de categorie Fisker Karma, Maybach 62 en 57 of GM EV1. Toegegeven: die laatste was zo’n slecht idee nog niet, maar daar waren andere dingen aan de hand.
nalk heeft op 13 februari 2023 geschreven:
Is nooit een levensvatbaar concept geweest om reden van dat het ontbrak aan realiteitszin. Een concept dat niet met beide benen op de grond stond en dan ook niet meer dan een hypothetisch verhaal.
Die paar kWh uur die de paneeltjes bijladen gaat het verschil niet maken met de andere technieken. 2 uurtjes rijden, wc-koffie – laden en na 30 minuten verder rijden.
Ron heeft op 23 januari 2023 geschreven:
Is dus dood