
Zelfs met een relatief bescheiden 252 pk uit zijn 1,8-liter turbomotor is de Alpine A110 niet langzaam. De coupé weegt slechts 1.103 kilo en hij doet 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden. Mik daar de goede wegligging bij en je hebt de winnaar van Topgears Sportauto van het Jaar-award. Je hoeft er dus niets meer aan te doen; maar het kan wel. Dit is de Litchfield Alpine A110.
Litchfield Alpine A110
De Britse tuner prikt een kabeltje in de Alpine A110 om digitaal in de software te roeren. De Alpine A110 haalt nu 300 pk uit zijn turbo-viercilinder en het koppel stijgt naar 393 Nm. De upgrade kost ruim 1.100 euro (995 pond) en vereist geen fysieke aanpassingen aan de auto. Litchfield geeft zelf aan dat de upgrade ‘wordt afgestemd op elke individuele auto’.
De upgrade is ook volledig omkeerbaar – dat is het fijne van software. Litchfield garandeert ‘soepel gedrag onderin de toeren en een goed doseerbare en progressieve gasrespons’. De aanpassingen zouden aanvoelen alsof de fabriek ze heeft doorgevoerd.
De cijfertjes
Litchfield heeft geen officiële prestatiecijfers vrijgegeven voor de getunede Alpine A110. Maar we zijn er zeker van dat 0 naar 100 binnen 4 seconden haalbaar moet zijn. Als dat nog niet snel genoeg voor je is, wees gerust: er komt ook nog een Stage 2-upgrade aan.
Bij Stage 2-tuning worden er wel fysieke aanpassingen gedaan. Wat verandert er? Litchfield fabriceert een uitlaat op maat en plaatst een katalysator met minder weerstand. Deze aanpassingen zouden goed moeten zijn voor ruim 320 pk, en meer geluid natuurlijk (fijn, daar houden we van). En de standaard A110 bood al redelijk partij aan de Porsche Cayman S…
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield 911 doet het met 590 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Audi RS 3 door Litchfield is een koopje

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

kan de bak dit aan omdat hij bij het huidige koppel al voldoende belast is 320 nm