
Zelfs met een relatief bescheiden 252 pk uit zijn 1,8-liter turbomotor is de Alpine A110 niet langzaam. De coupé weegt slechts 1.103 kilo en hij doet 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden. Mik daar de goede wegligging bij en je hebt de winnaar van Topgears Sportauto van het Jaar-award. Je hoeft er dus niets meer aan te doen; maar het kan wel. Dit is de Litchfield Alpine A110.
Litchfield Alpine A110
De Britse tuner prikt een kabeltje in de Alpine A110 om digitaal in de software te roeren. De Alpine A110 haalt nu 300 pk uit zijn turbo-viercilinder en het koppel stijgt naar 393 Nm. De upgrade kost ruim 1.100 euro (995 pond) en vereist geen fysieke aanpassingen aan de auto. Litchfield geeft zelf aan dat de upgrade ‘wordt afgestemd op elke individuele auto’.
De upgrade is ook volledig omkeerbaar – dat is het fijne van software. Litchfield garandeert ‘soepel gedrag onderin de toeren en een goed doseerbare en progressieve gasrespons’. De aanpassingen zouden aanvoelen alsof de fabriek ze heeft doorgevoerd.
De cijfertjes
Litchfield heeft geen officiële prestatiecijfers vrijgegeven voor de getunede Alpine A110. Maar we zijn er zeker van dat 0 naar 100 binnen 4 seconden haalbaar moet zijn. Als dat nog niet snel genoeg voor je is, wees gerust: er komt ook nog een Stage 2-upgrade aan.
Bij Stage 2-tuning worden er wel fysieke aanpassingen gedaan. Wat verandert er? Litchfield fabriceert een uitlaat op maat en plaatst een katalysator met minder weerstand. Deze aanpassingen zouden goed moeten zijn voor ruim 320 pk, en meer geluid natuurlijk (fijn, daar houden we van). En de standaard A110 bood al redelijk partij aan de Porsche Cayman S…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield 911 doet het met 590 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Audi RS 3 door Litchfield is een koopje

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

kan de bak dit aan omdat hij bij het huidige koppel al voldoende belast is 320 nm