
Zelfs met een relatief bescheiden 252 pk uit zijn 1,8-liter turbomotor is de Alpine A110 niet langzaam. De coupé weegt slechts 1.103 kilo en hij doet 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden. Mik daar de goede wegligging bij en je hebt de winnaar van Topgears Sportauto van het Jaar-award. Je hoeft er dus niets meer aan te doen; maar het kan wel. Dit is de Litchfield Alpine A110.
Litchfield Alpine A110
De Britse tuner prikt een kabeltje in de Alpine A110 om digitaal in de software te roeren. De Alpine A110 haalt nu 300 pk uit zijn turbo-viercilinder en het koppel stijgt naar 393 Nm. De upgrade kost ruim 1.100 euro (995 pond) en vereist geen fysieke aanpassingen aan de auto. Litchfield geeft zelf aan dat de upgrade ‘wordt afgestemd op elke individuele auto’.
De upgrade is ook volledig omkeerbaar – dat is het fijne van software. Litchfield garandeert ‘soepel gedrag onderin de toeren en een goed doseerbare en progressieve gasrespons’. De aanpassingen zouden aanvoelen alsof de fabriek ze heeft doorgevoerd.
De cijfertjes
Litchfield heeft geen officiële prestatiecijfers vrijgegeven voor de getunede Alpine A110. Maar we zijn er zeker van dat 0 naar 100 binnen 4 seconden haalbaar moet zijn. Als dat nog niet snel genoeg voor je is, wees gerust: er komt ook nog een Stage 2-upgrade aan.
Bij Stage 2-tuning worden er wel fysieke aanpassingen gedaan. Wat verandert er? Litchfield fabriceert een uitlaat op maat en plaatst een katalysator met minder weerstand. Deze aanpassingen zouden goed moeten zijn voor ruim 320 pk, en meer geluid natuurlijk (fijn, daar houden we van). En de standaard A110 bood al redelijk partij aan de Porsche Cayman S…
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield 911 doet het met 590 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Audi RS 3 door Litchfield is een koopje

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

kan de bak dit aan omdat hij bij het huidige koppel al voldoende belast is 320 nm