
Dit is de Maserati Ghibli GranLusso. Goed gezien, het ‘GranLusso’ bijvoegsel is nieuw. Zo weet je ook gelijk dat dit de gefacelifte Ghibli is, want veel meer is er eigenlijk niet vernieuwd. Het is nu vier jaar geleden dat Maserati de strijd aanging met de BMW 5-serie.
Ondanks de update zal het lastig zijn om er een te herkennen op de weg. Want zeg nou eerlijk, hoe vaak zie je eigenlijk een Maserati rijden? En als je er dan een tegenkomt, zie je dan het kleine verschil in de koplampen? Of de iets toegenomen hoeveelheid chroom op de neus, of de nieuwe bumpers? Vast niet, maar dat is ook helemaal niet erg: de Maserati Ghibli ziet er altijd al goed uit. Daar hoef je dus weinig aan te veranderen.
Maserati zegt dat de nieuwe stijl van de Maserati Ghibli GranLusso niet alleen prettiger oogt, maar ook de aerodynamica verbetert. Hoe veel, waarom, op welke manier – geen idee. Dat vertellen ze er dan weer niet bij.
En verder?
De Maserati Ghibli GranLusso komt ook met nieuwe actieve veiligheidssystemen die ons een stap dichterbij zelfrijdende Maserati’s brengen. Maar als je deze Ghibli kiest in plaats van een superieure 5-serie of E-klasse, zal dat hoogstwaarschijnlijk betekenen dat je er zelf in wilt rijden. De motor blijft gelijk: een 276 pk sterke V6-diesel (die het beste verkoopt) en twee benzine-varianten van 350 en 410 pk (die het best rijden).
Twee jaar geleden reden we de Maserati Ghibli S. Een jaar voordat er ook al een aantal vernieuwingen te vinden waren op de Ghibli. De toevoeging van een nieuwe badge en een aantal kleine aanpassingen aan het uiterlijk brengen ons eigenlijk een beetje in verlegenheid. Het lijkt erop dat Maserati hier al een beetje rekening mee gehouden heeft, aangezien ze een ‘grote onthulling’ doen op de Chengdu motorshow in China, die morgen start, en niet op de grote autoshow van Frankfurt volgende maand.
Meer van TopGear


Gaat dit de meest onbetrouwbare dure auto ooit worden?

Maserati Ghibli Trofeo

Maserati Ghibli Hybrid GranSport

Maserati Ghibli Trofeo komt supersedans pesten

Maserati Ghibli Hybrid is nog geen stekker stekker-Maserati

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)
