Dit is de Maserati Ghibli GranLusso. Goed gezien, het ‘GranLusso’ bijvoegsel is nieuw. Zo weet je ook gelijk dat dit de gefacelifte Ghibli is, want veel meer is er eigenlijk niet vernieuwd. Het is nu vier jaar geleden dat Maserati de strijd aanging met de BMW 5-serie.

Ondanks de update zal het lastig zijn om er een te herkennen op de weg. Want zeg nou eerlijk, hoe vaak zie je eigenlijk een Maserati rijden? En als je er dan een tegenkomt, zie je dan het kleine verschil in de koplampen? Of de iets toegenomen hoeveelheid chroom op de neus, of de nieuwe bumpers? Vast niet, maar dat is ook helemaal niet erg: de Maserati Ghibli ziet er altijd al goed uit. Daar hoef je dus weinig aan te veranderen.

Maserati zegt dat de nieuwe stijl van de Maserati Ghibli GranLusso niet alleen prettiger oogt, maar ook de aerodynamica verbetert. Hoe veel, waarom, op welke manier – geen idee. Dat vertellen ze er dan weer niet bij.

En verder?

De Maserati Ghibli GranLusso komt ook met nieuwe actieve veiligheidssystemen die ons een stap dichterbij zelfrijdende Maserati’s brengen. Maar als je deze Ghibli kiest in plaats van een superieure 5-serie of E-klasse, zal dat hoogstwaarschijnlijk betekenen dat je er zelf in wilt rijden. De motor blijft gelijk: een 276 pk sterke V6-diesel (die het beste verkoopt) en twee benzine-varianten van 350 en 410 pk (die het best rijden).

Twee jaar geleden reden we de Maserati Ghibli S. Een jaar voordat er ook al een aantal vernieuwingen te vinden waren op de Ghibli. De toevoeging van een nieuwe badge en een aantal kleine aanpassingen aan het uiterlijk brengen ons eigenlijk een beetje in verlegenheid. Het lijkt erop dat Maserati hier al een beetje rekening mee gehouden heeft, aangezien ze een ‘grote onthulling’ doen op de Chengdu motorshow in China, die morgen start, en niet op de grote autoshow van Frankfurt volgende maand.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)