
De wankelmotor. Het is een van de fijnste en fijngevoeligste uitvindingen uit de autowereld. En hoewel het gros nooit een wankelapparaat zou kopen (vanwege voor de hand liggende redenen als betrouwbaarheid en verbruik), juicht iedereen de terugkomst toe. Nadat we jarenlang geruchten rond hoorden gonzen, bevestigt Mazda nu die terugkeer.
Voordat je een gat in de lucht springt – het is niet helemaal wat je denkt. Mazda komt in 2020 met zijn eerste twee elektrische voertuigen. En één daarvan zal een wankelmotor als range-extender hebben. De andere heeft enkel een stekker. De wankelmotor keert dus terug als stroomgenerator. De keuze voor een wankelmotor is een simpele: de krachtbron is compact en loopt zeer trillingsvrij. Precies wat je wilt in een generator.
Een teleurstelling?
Niet helemaal het rotatie-nieuws waar eenieder op hoopte, maar de eeuwige optimist in ons kan hier toch een blij bericht van maken. Het betekent immers dat er weer ingenieurs bezig zijn met deze bijzondere techniek. En dat is goed, kijkend naar de geschiedenis van de motor.
Het zal niet de eerste keer zijn dat Mazda-ingenieurs in hun eigen tijd, na de werkuren, uit pure passie de motor doorontwikkelen om hem levend te houden. Dat deden ze bij de RX-7 en wederom bij de RX-8. Als er ingenieurs zijn met genoeg passie om de wankelmotor terug te laten keren als aandrijfmotor, zijn het die van Mazda.
En de elektrische auto van Mazda?
Foto’s en specificaties van de elektrische auto met wankelmotor zijn nog niet de wereld in geschoten door Mazda. Het merk verwacht dat in 2030 zo’n 95 procent van alle verkopen van Mazda deels elektrisch is en 5 procent volledig elektrisch. Dat jaar moet de uitstoot in vergelijking met 2010 gehalveerd zijn. In 2050 moet deze met 90 procent zijn teruggedrongen.
Mazda geeft overigens de benzinemotor nog niet op. Naast de elektrische auto’s blijft het merk inzetten op de verbrandingsmotor met het baanbrekende Skyactiv-X.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Waarom nog Tesla kopen als je voor bijna dezelfde prijs deze prachtige Mazda 6e haalt?

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Nieuwe motoren van Mazda lopen nog gewoon op benzine, waarom eigenlijk?

Mazda EZ-6: 1.300 kilometer actieradius voor 18.026 euro

Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Mazda bevestigt dat ze werken aan de opvolger van de RX-7 (mét wankelmotor)

Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Deze dieselmotor is 80% kleiner en 30% zuiniger (en zou 1.000 pk kunnen leveren)

Kerel bouwt een knotsgekke 15,7-liter wankelmotor met 12 rotors

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
