De wankelmotor. Het is een van de fijnste en fijngevoeligste uitvindingen uit de autowereld. En hoewel het gros nooit een wankelapparaat zou kopen (vanwege voor de hand liggende redenen als betrouwbaarheid en verbruik), juicht iedereen de terugkomst toe. Nadat we jarenlang geruchten rond hoorden gonzen, bevestigt Mazda nu die terugkeer.
Voordat je een gat in de lucht springt – het is niet helemaal wat je denkt. Mazda komt in 2020 met zijn eerste twee elektrische voertuigen. En één daarvan zal een wankelmotor als range-extender hebben. De andere heeft enkel een stekker. De wankelmotor keert dus terug als stroomgenerator. De keuze voor een wankelmotor is een simpele: de krachtbron is compact en loopt zeer trillingsvrij. Precies wat je wilt in een generator.
Een teleurstelling?
Niet helemaal het rotatie-nieuws waar eenieder op hoopte, maar de eeuwige optimist in ons kan hier toch een blij bericht van maken. Het betekent immers dat er weer ingenieurs bezig zijn met deze bijzondere techniek. En dat is goed, kijkend naar de geschiedenis van de motor.
Het zal niet de eerste keer zijn dat Mazda-ingenieurs in hun eigen tijd, na de werkuren, uit pure passie de motor doorontwikkelen om hem levend te houden. Dat deden ze bij de RX-7 en wederom bij de RX-8. Als er ingenieurs zijn met genoeg passie om de wankelmotor terug te laten keren als aandrijfmotor, zijn het die van Mazda.
En de elektrische auto van Mazda?
Foto’s en specificaties van de elektrische auto met wankelmotor zijn nog niet de wereld in geschoten door Mazda. Het merk verwacht dat in 2030 zo’n 95 procent van alle verkopen van Mazda deels elektrisch is en 5 procent volledig elektrisch. Dat jaar moet de uitstoot in vergelijking met 2010 gehalveerd zijn. In 2050 moet deze met 90 procent zijn teruggedrongen.
Mazda geeft overigens de benzinemotor nog niet op. Naast de elektrische auto’s blijft het merk inzetten op de verbrandingsmotor met het baanbrekende Skyactiv-X.
Reacties