TopGear reed zojuist de nieuwe Mercedes A-klasse. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

 
Testobject: Mercedes-Benz A-klasse
Uitvoering: 200 CDI
Locatie: Portoroz in Slovenië
Weersomstandigheden: heet
 
Wat reden we?
De langverwachte en compleet vernieuwde A-klasse met de ‘middelste’ diesel (er is ook een 160 CDI al is nog niet bekend of die naar Nederland komt, een 180 CDI en een 220 CDI) met 140 pk en 7-traps automaat met dubbele koppeling en sportonderstel en hip schuifdak en alles elektrisch en… nou ja, eentje met alle opties die Mercedes in huis heeft.
 
Beviel het?
Redelijk. De nieuwe A ziet er echt heel fraai uit. De versie die wij reden vertoonde een bovenmatig goed weggedrag, maar dat is niet heel gek met ons scheurgedrag in combinatie met een sportonderstel. We konden er geen rijden met conventioneel onderstel dus een heel goed vergelijk met een Golf of BMW 1-serie is nog niet te maken. Komt nog wel.
 
Nog bijzonderheden?
Die DCT-bak. Hij reageert traag bij het wegrijden, en is een soort van zelfdenkend – alleen niet op een manier waarop wij denken. Het voelde alsof ie een deel van de 140 pk’s om zeep hielp, maar er was ook geen versie met handbak om dat te staven. Zoeken we ook nog uit.
 
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Qua diesel dus een 160 CDI, 180 CDI, 200 CDI en 220 CDI, qua benzine een 180, 200, 250, 250 Sport (met AMG-pakketje en 10 pk overboost) en volgend jaar ook nog een echte AMG. De prijzen starten bij 28.995 euro – niet heel goedkoop, maar vergelijkbaar met een 1-serie van BMW.
 
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Z’n uiterlijk spreekt aan, is vernieuwend en sexy zelfs. Zeker als je het vergelijkt met de vorige A-klasse. Een versie met alle toeters en bellen is lekker, maar gaat qua prijs snel richting de 50.000 euro – de enige die we konden testen: dus we moeten nog even geduld hebben om te kunnen bepalen hoe een normale/basisversie rijdt.

Reacties