We zijn te laat geboren. Toen wij vroeger droomden van een wedstrijdje tussen twee rivalen met samen ruim 800 pk, stelden we ons voor dat een Ferrari 360 het op zou nemen tegen een Porsche 911 Turbo. Of misschien dat een BMW M5 zijn eer zou verdedigen tegen een onbehoorlijk opgefokte Mitsubishi Evo FQ MR-OMG-WTF. Zijn deze twee eigenlijk wel rivalen? Een RS 3 was een passender tegenstander voor de A 45 geweest, maar die mag zichzelf opnieuw gaan vinden gedurende een of meer tussenjaren terwijl het A3-gamma wordt ververst. Daardoor is Audi’s instap-RS-model op dit moment deze belachelijk krachtige, chic aangeklede Qashqai. Ach, crossovers zijn toch al bezig om conventionele hatchbacks en sedans te verslinden. Het landschap verandert. Hete hatches en supersedans hebben niet langer de alleenheerschappij. De vraag is: kan de A 45 de oude garde verdedigen? Voor je tonnetje aan euro’s – ja, dat is de basisprijs van deze krengen in Nederland (in België tikken ze net de 70 mille niet aan) – krijg je bij Audi de grotere motor, maar ook een fractie minder vermogen. De wat knullige RS Q3 biedt een niet erg voor de hand liggend onderkomen aan Audi’s 2,5-liter turbo-vijfcilinder, die hier goed is voor 400 pk en 480 Nm.

‘Crossovers zijn toch al bezig om conventionele hatchbacks te verslinden’

De bedrieglijk slimme, handgemaakte motor van de A 45 is een veel minder exotische 2.0 viercilinder turbo – maar het is mooi wel de krachtigste straatviercilinder ter wereld. Hij levert 421 pk en 500 Nm, zelfs al is het maar heel even. Hoewel de RS Q3 op papier een flinke veeg uit de pan krijgt, heeft ie een langere adem. De top van z’n koppel is haast altijd beschikbaar: van 1.950 tot 5.850 tpm. De A 45 kan z’n maximale inspanning slechts gedurende 250 tpm leveren. De AMG presteert in pieken. Wel erg spannende pieken. Dit is een fascinerende motor. Mercedes draaide ’m 180 graden ten opzichte van de 2.0 in de minder extreme A 35, zodat de turbo nu aan de achterkant huist. Niet best voor de koeling, maar wel voor een korter uitlaattraject om het turbogat te drukken. Ondertussen kan koude lucht slim naar de juiste plekken worden geleid, zegt AMG, waardoor het motorblok warm blijft (voor minder frictie) terwijl de kop het hoofd koel houdt. We vermelden dit allemaal maar even omdat je, als je een ruime ton aan een A-klasse gaat besteden (niemand koopt ’m zonder opties), je wel moet beseffen hoe bijzonder z’n motor is. Anders kun je de prijs namelijk lastig rijmen met het geluid. Bij vol gas, als je de rode lijn bij 7.200 tpm nadert, klinkt er een luide, Groep N-rallywaardige blaf, snijdend en metalig. Maar als hij tussengas geeft bij het terugschakelen, of gewoon stationair loopt, zet het gespannen, monotone geluid niet bepaald de toon die je bij z’n recordbrekende specificaties verwacht.

De RS Q3 klinkt wat tam

Let wel, de RS Q3 kan hier beter niet al te hard om grinniken. Zelfs met een prijzige sportuitlaat zorgen z’n nieuwe emissiefilters voor een merkbaar gesmoord geluid, zeker als je dat van de oude RS 3 gewend bent. Als reactie hierop heeft Audi Sport de geluidsversterking in het interieur vergroot, op de Golf R-manier. Maar dat voelt hier toch misplaatst aan. Dat je een viercilinder door de autotune haalt, prima – die klinken van zichzelf toch niet bijzonder. Maar een rallyraspaardje, een vijfcilinder huil-, plof- en brabbelmonster? Door dit synthetische gedoe ebt dat ene element weg dat er bij een moderne Audi quattro van af zou moeten druipen: authenticiteit. Aan de andere kant, de A 45 belooft ook meer dan hij waar kan maken. Die Drift-modus is een grap. Wachten tot de motor en transmissie goed op temperatuur zijn, de Race-stand selecteren, de tractiecontrole uitzetten, tegelijk aan allebei de prachtige aluminium flippers trekken om de Drift-modus in te schakelen, nog eens aan de rechterflipper om te bevestigen… Kom op zeg, ga je dat elke keer doen als je een leuk bochtje nadert? Met de stabiliteitscontrole uitgeschakeld? In je kijk-mij-nou gele schreeuwlelijk van een euroton? Je doet het een of twee keer om jezelf te laten schrikken, maar laat de gedachte maar varen dat je continu met rokende banden dwars van bocht naar bocht zult vegen.
Toch resulteert AMG’s complexe set-up in een vlot sturende, vergevingsgezinde en ontzettend plezierige 4WD-hatchback. Laat je de stabiliteitscontrole ingeschakeld, maar wel in een van de hetere standen, en zet je je AMG Dynamics op Master of Pro, dan vindt de auto een heerlijk midden tussen de uitersten. In tegenstelling tot een Golf R of de oude A 45, of om het even welke snelle Audi, gedraagt de AMG zich niet enkel als een voorwielaandrijver met oneindige tractie. Je kunt midden in de bocht de boost opbouwen en ervoor zorgen dat de auto kwispelt en zichzelf rechttrekt als je eruit komt, gillend in de toeren. Natuurlijk is ie niet perfect. Er zijn drie standen voor het onderstel, maar die zijn alle drie te hard. En in het interieur kun je sommige zaken tot in het idiote dubbel zien. Zo kun je op vier verschillende plekken bekijken hoeveel pk’s de motor op dit moment levert. Of je kunt tegelijk drie navigatiekaarten instellen. Of twee toerentellers. Je kunt de rij-modi aanpassen met knoppen op het stuur, of op de middenconsole, of je kunt het in het -touchscreen doen… Het is allemaal zo nodeloos uitgebreid. Wat we van de Audi vinden, weten we zo net nog niet. Hij is minder belachelijk over-de-top, maar is ie voor een RS-vlaggenschip wel merkbaar specialer dan de Q3 van de tandarts van de kapster van je moeder? Nee, dat niet. De tongvormige stoelen hebben in een performance-auto met 400 pk en een prijs met zes cijfers niets te zoeken. Dit exemplaar is ook nog voorzien van een RS-designpakket, dus veel sprankelender zal een RS Q3 niet worden. Maar behalve de hockeystickachtige toerenteller valt er hier maar weinig bijzonders te ontdekken.
Het interieur doet in de basis wel minder goedkoop en krakerig aan dan dat van de A 45. Maar het is niet merkbaar ruimer, het zicht naar buiten is slechter en de bagageruimte is minder bruikbaar dan die van een niet-Sportback Q3. En dan komen we bij de optielijst. Deze RS Q3 is behoorlijk afgeladen. Keramische remmen – veel kracht, maar minder scherpte dan de briljante stoppers van de A 45. Hij heeft een motorafdekplaat van koolstofvezel, matrix-led-verlichting en een prijskaartje dat in Nederland de 120.000 euro overstijgt. Voor een Q3! Voor dat bedrag kun je verdorie een Porsche Macan GTS kopen.

Neem het RS-sportonderstel plus

Er is slechts één vakje dat je absoluut moet aankruisen: dat van het RS-sportonderstel Plus, voor het bedrag van 1.373 euro. Standaard wordt de RS Q3 namelijk geleverd met een ophanging van artritische botten. Eigenlijk is het schandalig dat Audi je er nog eens bijna anderhalve mille tegenaan laat smijten om een onderstel te monteren waarvan je geen hersenschudding krijgt. Hiermee uitgerust zou je de RS Q3 zelfs kunnen omschrijven als ‘comfortabel’. Omdat hij een hoog en bol compromis is, wordt je hoofd in de RS Q3 meer heen en weer geslingerd dan in de lage, doelmatige A 45. Maar in ieder geval kan hij zich met iets meer toegeeflijke demping concentreren op waar snelle Audi’s goed in zijn: teleportatie. Van punt a naar punt b in een oogwenk. Geen gedoe, geen rotzooi. Enkel meedogenloze snelheid. Je kunt je je ritjes in de RS Q3 nooit herinneren omdat ze al voorbij zijn voordat je brein op ‘record’ heeft kunnen drukken.
Als je dit soort bedragen overhebt voor een superkracht als deze, ga dan gerust je gang. Mits voorzien van ophanging die geschikt is voor menselijk gebruik is de RS Q3 net zo competent, gemakkelijk te rijden en bizar snel als de RS 3. En we wagen te betwijfelen of de volgende RS 3 erg anders zal aanvoelen. Hopelijk krijgt ie een minder nerveuze transmissie en minder doodse besturing. En minder nepluchtinlaten. Minder is meer, eigenlijk, als het op snelle Audi’s aankomt.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback: de winnaar

We hadden verwacht dat we de (diep ademhalen) Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ wat overdreven zouden vinden. Toch wint hij deze vreemde vergelijkingstest van 400-pk ‘kleintjes’, omdat hij een ingenieursdroom is die zijn bespottelijke R&D-oplossingen om weet te zetten in een ervaring die een groot aantal mensen heel tevreden zal stellen. Probeer je na een bevlogen rit maar eens uit z’n knalharde sportstoel te wurmen zónder een megagrijns op je tronie. We dagen je uit.
AMG was altijd al op zijn best op momenten dat ze een beetje te ver gingen. De A 45 is biceps met spoilers. Niet dat ook maar iemand een hatchback met 421 pk echt nodig heeft. Hm, we zijn dan misschien te laat geboren, maar het lijkt erop dat we nu al oud beginnen te worden.

Specificaties Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ (2020)


Vonnis: In alles overdreven, maar daardoor ook barstensvol karakter. Verslindt leuke weggetjes als geen ander
Motor: 2.0 4-cil. turbo
Vermogen: 421 pk
Acceleratie: 0-100 3,9 s
Koppel: 500 Nm
Verbruik/uitstoot: 8,3 l/100 km, 192 g/km
Topsnelheid: 270 km/u
Gewicht: 1.635 kg
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Bagageruimte: 370 liter
Score: 16/20

Specificaies Audi RS Q3 Sportback (2020)


Vonnis: Bizar snel, maar niet snel genoeg om dat gevoel van ‘had ik maar een Macan Turbo’ te ontlopen
Motor: 2.5 5-cil. turbo
Vermogen: 400 pk
Acceleratie: 0-100 4,5 s
Koppel: 480 Nm
Verbruik/uitstoot: 8,8 l/100 km, 202 g/km
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.715
Aandrijving: vier wielen, 7v automaat
Bagageruimte: 530 liter
Score: 12/20

Reacties

  • Fado Diesel heeft op 13 september 2021 geschreven:

    Hoi
    Ik ben Fado Kudfita
    Hoe duur kost deze geel Mercedes-AMG A 45 S 4Matic

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Fado Diesel Reactie annuleren

(verplicht)