
De Mercedes-AMG One komt. Echt. Een Formule 1-motor in een auto proppen en hem dan ook nog straat legaal maken, dat kost gewoon tijd. Voorlopig verwacht Mercedes dat we de AMG One in het eerste kwartaal van 2021 zullen zien. Precies op tijd om mee te doen aan Le Mans, toch? Maar nee. AMG-baas Tobias Moers vertelt ons dat we hem niet door de Dunlop-bocht zullen zien vliegen tijdens de 24-uursrace.
Valkyrie vs AMG-One?
‘Ik ben nieuwsgierig hoe dat gaat werken,’ zegt Moers tegen TopGear, ‘Ik weet dat er een toezegging is rondom de Valkyrie, ik weet dat klanten hebben gevraagd of wij ook meedoen met de Project One. Maar ik ben nieuwsgierig naar hoe zulke dure auto’s het zullen doen in een speciale klasse onder ‘Balance of Performance’-regels. Ik denk niet dat het de juiste manier is.’
Diverse hypercarmerken zoals Koenigsegg toonden al interesse in de nieuwe hypercar-klasse van Le Mans. ‘Aan de ene kant heb ik mijn bedenkingen, aan de ene kant wil ik ze heel graag tegen elkaar zien racen. Het is een geweldige situatie. Maar om zoveel te investeren in een BoP-race? Nee, dat zit er nu niet in’, aldus Moers.
Wedstrijdje doen wie het snelste is?
Ook gaat Mercedes niet het record van de Bugatti Chiron aanvallen. ‘Ik ben niet geïnteresseerd in een snelheidscompetitie; 350 of 400 km/u gaan is voor mij genoeg. En natuurlijk een rondje op de Nürburgring. De beleving van het rijden met een Formule 1-motor is voor ons veel belangrijker dan pure topsnelheid’, zegt Moers.
Uitstelgedrag van AMG
Maar waar blijft de AMG One nou eigenlijk? ‘Daar zijn we heel eerlijk over. Het heeft lang geduurd voordat we de uitstoot van onze motor in orde hadden. Daarnaast hebben we er lang over gedaan om het geluid onder controle te krijgen – in de cabine en daarbuiten (het geluid dat je hoort als de auto voorbijrijdt); daar zijn ook nieuwe regels voor’, vertelt Moers.
‘We hebben geen excuses. We doen wat we gezegd hadden, maar hebben wellicht het project onderschat. De motor was in eerste instantie gebouwd om hoge toeren te maken – 14.000 tot 15.000 tpm. Maar bij 1.200 tpm was er geen luchtbeweging, helemaal niets. We hadden problemen. We hebben nu de definitieve motor en hij zit in de auto die op de rollerbank staat.’
Hopelijk wordt de AMG-One niet nog verder uitgesteld. Wij kunnen er in ieder geval niet meer op wachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Zo ziet de nieuwe Mercedes-AMG One van Christijan Albers eruit

Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Als Red Bull niet in de buurt is, kan Mercedes wel de snelste tijd op een F1-circuit pakken

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
