Mercedes-AMG One: Le Mans zit er niet in

AMG-baas Tobias Moers geeft uitleg

Mercedes AMG-one
Mercedes AMG-one
Tobias Moers
Mercedes AMG-one interieur
Mercedes AMG-one
Mercedes AMG-one
Mercedes AMG-one
Tobias Moers
Mercedes AMG-one interieur
Mercedes AMG-one

De Mercedes-AMG One komt. Echt. Een Formule 1-motor in een auto proppen en hem dan ook nog straat legaal maken, dat kost gewoon tijd. Voorlopig verwacht Mercedes dat we de AMG One in het eerste kwartaal van 2021 zullen zien. Precies op tijd om mee te doen aan Le Mans, toch? Maar nee. AMG-baas Tobias Moers vertelt ons dat we hem niet door de Dunlop-bocht zullen zien vliegen tijdens de 24-uursrace.

Valkyrie vs AMG-One?

‘Ik ben nieuwsgierig hoe dat gaat werken,’ zegt Moers tegen TopGear, ‘Ik weet dat er een toezegging is rondom de Valkyrie, ik weet dat klanten hebben gevraagd of wij ook meedoen met de Project One. Maar ik ben nieuwsgierig naar hoe zulke dure auto’s het zullen doen in een speciale klasse onder ‘Balance of Performance’-regels. Ik denk niet dat het de juiste manier is.’

Diverse hypercarmerken zoals Koenigsegg toonden al interesse in de nieuwe hypercar-klasse van Le Mans. ‘Aan de ene kant heb ik mijn bedenkingen, aan de ene kant wil ik ze heel graag tegen elkaar zien racen. Het is een geweldige situatie. Maar om zoveel te investeren in een BoP-race? Nee, dat zit er nu niet in’, aldus Moers.

Wedstrijdje doen wie het snelste is?

Ook gaat Mercedes niet het record van de Bugatti Chiron aanvallen. ‘Ik ben niet geïnteresseerd in een snelheidscompetitie; 350 of 400 km/u gaan is voor mij genoeg. En natuurlijk een rondje op de Nürburgring. De beleving van het rijden met een Formule 1-motor is voor ons veel belangrijker dan pure topsnelheid’, zegt Moers.

Uitstelgedrag van AMG

Maar waar blijft de AMG One nou eigenlijk? ‘Daar zijn we heel eerlijk over. Het heeft lang geduurd voordat we de uitstoot van onze motor in orde hadden. Daarnaast hebben we er lang over gedaan om het geluid onder controle te krijgen – in de cabine en daarbuiten (het geluid dat je hoort als de auto voorbijrijdt); daar zijn ook nieuwe regels voor’, vertelt Moers.

‘We hebben geen excuses. We doen wat we gezegd hadden, maar hebben wellicht het project onderschat. De motor was in eerste instantie gebouwd om hoge toeren te maken – 14.000 tot 15.000 tpm. Maar bij 1.200 tpm was er geen luchtbeweging, helemaal niets. We hadden problemen. We hebben nu de definitieve motor en hij zit in de auto die op de rollerbank staat.’

Hopelijk wordt de AMG-One niet nog verder uitgesteld. Wij kunnen er in ieder geval niet meer op wachten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws