
De vorige Mercedes GLE Coupé was misschien wel de minst geslaagde platte SUV van allemaal – en dat wil wat zeggen. Hij was log en plomp en deed vermoeden dat z’n bestuurder net zo dubieus was als z’n vormgeving. Nu is de nieuwe standaard GLE best een sierlijke, smaakvol vormgegeven auto, dus dat beloofde toch iets goeds voor de Coupé. En zie hier: het had erger gekund.
De wielbasis van de nieuwe Mercedes GLE Coupé is 20 millimeter langer, wat niet veel is, maar blijkbaar genoeg om ‘m minder gedrongen te laten ogen. Toch is dit nog altijd 60 millimeter korter dan de gewone GLE; Mercedes zegt dat dat ‘m wendbaarder maakt. In het geval van de AMG GLE 53 Coupé kun je z’n look zelfs agressief noemen.
De motoren van de Mercedes GLE Coupé
Zoals bij andere modelreeksen duikt de 53 net onder de 63. Hij heeft een 3,0-liter twin-turbo zes-in-lijn die het tot 435 pk en 520 Nm schopt, plus wat elektrohulp van 22 pk en 250 Nm. Inderdaad: dat is bijna de helft van het koppel extra. De kracht gaat naar vier wielen, waardoor je een 0-100-tijd kunt noteren van 5,3 seconden.
Op dit moment is de AMG 53 de enige benzinevariant op het menu van de Mercedes GLE Coupé. De andere twee opties zijn dus diesels: je kunt kiezen uit de 350 d (272 pk, 600 Nm) en de 400 d (330 pk, 700 Nm).
Minder luchtweerstand
De afgeknotte GLE is nu gladder dan voorheen. 9 procent gladder zelfs, wat goed is voor de efficiëntie. Gelukkig, want dat is waar kopers van dit soort auto’s om geven. Standaard komt hij met stalen veren, maar luchtvering is een optie – inclusief Mercedes’ bijzondere op-en-neer, schudden-met-die-billen Body Control-systeem. Uiteraard kun je kiezen uit verschillende rij-modi.
In het interieur vind je dezelfde opzet als in andere recente Mercedessen. Het is hetzelfde systeem als in de A-klasse, geprojecteerd op twee brede, aan elkaar gelinkte schermen. Het blijft een van de mooiste en best werkende cockpits van het moment. Uniek ten opzichte van andere modellen zijn de twee handgrepen op de middenconsole. Kan je passagier zich mooi aan vasthouden terwijl jij die verbeterde luchtweerstand test.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Mercedes-AMG CLE 53 krijgt geen viercilinder, maar een zes-in-lijn

De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride

Nederlandse Mercedes-AMG van 220.000 euro door klein muurtje op z’n kop gelegd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mercedes zonder deuren van de weg gehaald

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
