
De vorige Mercedes GLE Coupé was misschien wel de minst geslaagde platte SUV van allemaal – en dat wil wat zeggen. Hij was log en plomp en deed vermoeden dat z’n bestuurder net zo dubieus was als z’n vormgeving. Nu is de nieuwe standaard GLE best een sierlijke, smaakvol vormgegeven auto, dus dat beloofde toch iets goeds voor de Coupé. En zie hier: het had erger gekund.
De wielbasis van de nieuwe Mercedes GLE Coupé is 20 millimeter langer, wat niet veel is, maar blijkbaar genoeg om ‘m minder gedrongen te laten ogen. Toch is dit nog altijd 60 millimeter korter dan de gewone GLE; Mercedes zegt dat dat ‘m wendbaarder maakt. In het geval van de AMG GLE 53 Coupé kun je z’n look zelfs agressief noemen.
De motoren van de Mercedes GLE Coupé
Zoals bij andere modelreeksen duikt de 53 net onder de 63. Hij heeft een 3,0-liter twin-turbo zes-in-lijn die het tot 435 pk en 520 Nm schopt, plus wat elektrohulp van 22 pk en 250 Nm. Inderdaad: dat is bijna de helft van het koppel extra. De kracht gaat naar vier wielen, waardoor je een 0-100-tijd kunt noteren van 5,3 seconden.
Op dit moment is de AMG 53 de enige benzinevariant op het menu van de Mercedes GLE Coupé. De andere twee opties zijn dus diesels: je kunt kiezen uit de 350 d (272 pk, 600 Nm) en de 400 d (330 pk, 700 Nm).
Minder luchtweerstand
De afgeknotte GLE is nu gladder dan voorheen. 9 procent gladder zelfs, wat goed is voor de efficiëntie. Gelukkig, want dat is waar kopers van dit soort auto’s om geven. Standaard komt hij met stalen veren, maar luchtvering is een optie – inclusief Mercedes’ bijzondere op-en-neer, schudden-met-die-billen Body Control-systeem. Uiteraard kun je kiezen uit verschillende rij-modi.
In het interieur vind je dezelfde opzet als in andere recente Mercedessen. Het is hetzelfde systeem als in de A-klasse, geprojecteerd op twee brede, aan elkaar gelinkte schermen. Het blijft een van de mooiste en best werkende cockpits van het moment. Uniek ten opzichte van andere modellen zijn de twee handgrepen op de middenconsole. Kan je passagier zich mooi aan vasthouden terwijl jij die verbeterde luchtweerstand test.
Meer van TopGear


De Mercedes-AMG CLE 53 krijgt geen viercilinder, maar een zes-in-lijn

De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride

Nederlandse Mercedes-AMG van 220.000 euro door klein muurtje op z’n kop gelegd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mercedes zonder deuren van de weg gehaald

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben
