
De vorige Mercedes GLE Coupé was misschien wel de minst geslaagde platte SUV van allemaal – en dat wil wat zeggen. Hij was log en plomp en deed vermoeden dat z’n bestuurder net zo dubieus was als z’n vormgeving. Nu is de nieuwe standaard GLE best een sierlijke, smaakvol vormgegeven auto, dus dat beloofde toch iets goeds voor de Coupé. En zie hier: het had erger gekund.
De wielbasis van de nieuwe Mercedes GLE Coupé is 20 millimeter langer, wat niet veel is, maar blijkbaar genoeg om ‘m minder gedrongen te laten ogen. Toch is dit nog altijd 60 millimeter korter dan de gewone GLE; Mercedes zegt dat dat ‘m wendbaarder maakt. In het geval van de AMG GLE 53 Coupé kun je z’n look zelfs agressief noemen.
De motoren van de Mercedes GLE Coupé
Zoals bij andere modelreeksen duikt de 53 net onder de 63. Hij heeft een 3,0-liter twin-turbo zes-in-lijn die het tot 435 pk en 520 Nm schopt, plus wat elektrohulp van 22 pk en 250 Nm. Inderdaad: dat is bijna de helft van het koppel extra. De kracht gaat naar vier wielen, waardoor je een 0-100-tijd kunt noteren van 5,3 seconden.
Op dit moment is de AMG 53 de enige benzinevariant op het menu van de Mercedes GLE Coupé. De andere twee opties zijn dus diesels: je kunt kiezen uit de 350 d (272 pk, 600 Nm) en de 400 d (330 pk, 700 Nm).
Minder luchtweerstand
De afgeknotte GLE is nu gladder dan voorheen. 9 procent gladder zelfs, wat goed is voor de efficiëntie. Gelukkig, want dat is waar kopers van dit soort auto’s om geven. Standaard komt hij met stalen veren, maar luchtvering is een optie – inclusief Mercedes’ bijzondere op-en-neer, schudden-met-die-billen Body Control-systeem. Uiteraard kun je kiezen uit verschillende rij-modi.
In het interieur vind je dezelfde opzet als in andere recente Mercedessen. Het is hetzelfde systeem als in de A-klasse, geprojecteerd op twee brede, aan elkaar gelinkte schermen. Het blijft een van de mooiste en best werkende cockpits van het moment. Uniek ten opzichte van andere modellen zijn de twee handgrepen op de middenconsole. Kan je passagier zich mooi aan vasthouden terwijl jij die verbeterde luchtweerstand test.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Mercedes-AMG CLE 53 krijgt geen viercilinder, maar een zes-in-lijn

De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride

Nederlandse Mercedes-AMG van 220.000 euro door klein muurtje op z’n kop gelegd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mercedes zonder deuren van de weg gehaald

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
