Het klinkt voor leken misschien als de nieuwe naam voor sprintraces in de F1, maar de Mini GP is veel leuker dan dat. Het is de snelste en leukste Mini van het assortiment. Die had zomaar kunnen uitsterven doordat Mini de handbak laat vallen en omdat het merk vanaf 2030 alleen nog maar elektrische modellen bouwt. Gelukkig stelt Mini-baas Stefanie Wurst ons gerust.

Wanneer we Wurst vragen of er nog een snelle Mini JCW GP in de toekomst komt, antwoordt ze met: ‘Ja, zeker. We weten nog niet wanneer of hoe, maar ik zou het geweldig vinden.’ Wurst reed zelf een tijdje met de John Cooper Works GP en was verkocht. ‘Ik denk dat er een toekomst is voor die naamplaat en ik denk dat het nog geloofwaardiger maakt dat we teams hebben die racen op de Nürburgring.’

De geschiedenis en de toekomst van de Mini JCW GP

Dat is nog eens lekker nieuws om de dag mee te beginnen. We zijn benieuwd of ze de lijn van de Mini JCW GP doorzetten. Die is wat serieuzer dan voorgaande modellen, en een stuk sneller. De nieuwste JCW GP is nog zeldzaam ook. Er zijn er 3.000 van gebouwd waarvan er maar veertig naar Nederland kwamen. België en Luxemburg mochten er samen 131 verdelen.

Vóór de zeldzame Mini GP hadden we het model uit 2012. Daarvan werden er duizend minder gebouwd en kwamen er maar tien stuks naar Nederland. Die JCW GP peutert 218 pk uit een 1.6 turbomotortje. Dan is er natuurlijk nog de Mini Cooper S Works GP met supercharger. De opgepompte Cooper werd in elkaar gezet door koetsbouwer Bertone en er kwamen maar 2.000 stuks van.

Zoals Wurst al zei, weten we nog niet met hoeveel, wanneer en met welke aandrijving de Mini GP van de toekomst komt. Maar dat er een toekomst is voor de snelste John Cooper Works, dat is een feit. Proost, op nog meer gespierdere Mini’s in de nabije toekomst.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)