In de 50e editie van de 24 Uur van de Nürburgring hebben deelnemers een mooie vleugel om naar te kijken. Deze achterspoiler – en de Mini JCW met 306 pk die eraan vastzit – gaat meedoen in de SP3T-klasse van de slopende race. Het project begon vorig jaar bij Bulldog Racing ‘slechts een paar meter verwijderd van de Nordschleife‘ en het duurde slechts zeven maanden van start tot finish.
Aan boord vinden we een versnellingsbak met acht versnellingen uit ‘grote serieproductie’, samen met een mechanisch sperdifferentieel met maximaal 70 procent vergrendeling. Er is een 100-liter brandstoftank (wel zo handig), een aerodynamische bodemplaat, lichtgewicht ramen, race-ophanging met verstelbare dempers, een versterkt chassis en ophangingsverbindingen, een sportuitlaat en BMW M Performance-remklauwen.
De Mini JCW kreeg nog meer om de Nürburgring te tackelen
Andere dingen die je vrij duidelijk kunt zien, zijn een rolkooi, een nieuwe frontsplitter die waarschijnlijk ook dienst doet als sneeuwploeg in de winter (of tijdens de 24-uursrace, die doorgaans alle seizoenen in één etmaal ziet), een nieuwe achterdiffuser en die enorme verstelbare achtervleugel.
Bulldog Racing-baas Friedhelm Thelen zei: ‘De 24-uursrace op de Nürburgring zet alle onderdelen van het voertuig onder extreme druk. Daarom zijn we verheugd dat we het BMW Group Test Center kunnen gebruiken om de John Cooper Works daar te testen.’
Dat testcentrum bevindt zich in Miramas in Zuid-Frankrijk, waar BMW sinds 1986 ‘nieuwe modellen en innovatieve chassistechnologie test’. Modeltechnologie zoals Mini’s met vleugels die kunnen vliegen? We gaan het zien. Op 28 en 29 mei kun je kijken naar de 24 Uur van de Nürburgring.
Reacties