
Het schijnt dat je elke zeven jaar de helft van je vriendengroep kwijtraakt. In veel gevallen heb je ook weer nieuwe aanwas, en blijft het aantal vrienden ongeveer gelijk. Maar mocht dat nou niet zo zijn, is hier de Mini John Cooper Works GP – een snelle Mini met slechts twee zitplaatsen. Voor jou en die laatst overgebleven vriend of vriendin. Of je tien katten, dat past ook wel.
De 2,0-liter turbo-viercilinder in de Mini John Cooper Works GP produceert 306 pk, Dat is 75 pk meer dan de normale John Cooper Works en net zo veel als de vierwielaangedreven Clubman en Countryman John Cooper Works. En als de BMW M135i, trouwens. Het koppel is 450 Nm en alle power gaat via een automaat naar de voorwielen. In 5,2 seconden sprint de uitgeklede versie van 0 naar 100 km/u, dat is 0,9 seconden sneller dan de non-GP. De topsnelheid van de Mini John Cooper Works GP is 265 km/u.
Tussen de voorwielen zit een mechanisch differentieel dat ervoor moet zorgen dat je niet na twee stoplichten de bandenboer moet bellen. Het differentieel kan tot wel 31 procent van het vermogen naar het wiel met de minste wrijving dwingen. Het stopvermogen komt van remmen met vier zuigers die verstopt zitten in 18-inch wielen. Deze schuilen onder koolstofvezel wielkastverbreders. Het is niet enkel uiterlijk vertoon – de sportieve toevoegingen rondom de Mini zorgen voor neerwaartse druk of koeling. Kijk maar even naar de achterspoiler.
De enige kleur voor de Mini John Cooper Works GP is Racing Grey Metallic. Het dak en de spiegels zijn altijd afgewerkt in Melting Silver Metallic. Andere accenten zijn in de kleuren Chili Red of het matte Rosso Red. Mini bouwt slechts 3.000 exemplaren en op het spatbord kun je zien met welk nummer jij rijdt.
Meer van TopGear


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini GP3 door Minispeed

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Mini GP3 door Minispeed

Mini John Cooper Works GP

Mini John Cooper Works GP vs Lamborghini Huracán Evo RWD

Mini John Cooper Works GP krijgt 300+ pk

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
