
Ah, Fourgonnette, dat klinkt meteen al heel romantisch. Net als Deux Chevaux. Voeg de twee termen samen en je waant je al bijna op een kleedje in de wijnstreek met een Franse baret op je kop. Oui. Voor de Fransen zelf is het allemaal een stuk minder romantisch. ‘Fourgonnette’ betekent gewoon bestelbus en ‘2CV’ was gewoon de aanduiding van de fiscale pk’s. De 2CV Fourgonnette komt nu terug als moderne bestelbus op basis van de Citroën Berlingo.
Het is niet Citroën die met een moderne Fourgonnette komt, maar het Italiaanse Carrosserie Caselani. Onder licentie van het Franse merk bouwen ze de Berlingo om met nieuw plaatwerk. Dat deden ze al eerder met de Citroën Jumper, die werd omgetoverd tot HY, en met de Jumpy, die de HG werd. Net als bij de eerdere modellen krijgt de Berlingo ronde koplampen, een grote Citroën-grille en een golfplatenmotief.
De prijs van de Fourgonnette is nog niet bekend
Het bedrijf is nog niet heel vrijgevig met de informatie, maar de drie foto’s die de carrosseriebouwer op internet zette, scheppen al een aardig beeld. Motorisch doen ze waarschijnlijk niets aan de Berlingo. Helaas ontbreken de naar achter openslaande voordeuren van de 2CV Fourgonnette zo te zien ook. Wat de ombouw naar Fourgonnette moet gaan kosten, is nog niet bekend.
Meer van TopGear


Citroën Berlingo Multispace als smokkelauto

Autotest: Citroën Berlingo 1.6 HDI 90 Multispace

Citroën Berlingo: meer plaats voor vijf

Nouveau Citroën Berlingo

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?
