
De laatste keer dat we iets hoorden van de Nederlandse autofabrikant Lightyear is alweer even geleden. Of misschien ging die informatie simpelweg verloren tussen al het EV-geweld van de afgelopen tijd. De mensen van Lightyear hebben echter niet stilgezeten: het bedrijf laat Het Financieele Dagblad weten met een tweede model naast de Lightyear One te komen. Het streven is om de auto voor zo’n 50.000 euro aan te bieden. Laten we hem voor het gemak de Lightyear Two noemen.
Het streven is dat er vanaf 2023 zo’n 10.000 tot 100.000 exemplaren per jaar in productie gaan. Om die prijs mogelijk te maken, moet de fabrikant zijn kosten wel inperken. Daarom gaan ze niet alle onderdelen zelf bouwen, zoals Tesla dat grotendeels wel doet. In plaats daarvan gaan ze samenwerken met andere bedrijven in de autobouw. Een potentiële partner is het Nederlandse VDL Nedcar.
Momenteel is Lightyear bezig met een investeringsronde waar 30 miljoen binnengehaald moet worden voor de productie van de Lightyear One, die vorig jaar werd onthuld en ongeveer voor 80 procent klaar is voor productie. Het volledig elektrische model laadt onder meer bij door de zonnepanelen op het dak. De auto zou zo’n 119.000 euro exclusief belastingen gaan kosten. Het eerste productie-exemplaar moet nog gebouwd worden. Tegen het einde van dit jaar wil Lightyear nog een grotere investeringsronde doen, waarschijnlijk om het eerste prototype van de Lightyear Two te kunnen voltooien.
Eén reactie op “Nederlands Lightyear-instapmodel is ook onderweg”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

Waarom hoor ik tegenwoordig het piepje van de Flitsmeister niet meer? Zo zet je hem weer aan

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Het lijkt qua model wel een Tatra van vroeger. ik denk niet dat dit model een succes wordt.