Het is Porsche niet gelukt om nog wat Taycans op Nederlands tekenen te zetten om te profiteren van 4 procent bijtelling. Alle zakelijk rijders betalen nu 8 procent over de eerste 45.000 euro en over de rest 22 procent. Of zullen het in het geval van Porsche toch ook veel particulieren zijn die een Taycan kopen? De eerste modellen druppelen het land binnen en de eerste drie Porsche Taycans hebben oplopende kentekens die beginnen met een H en eindigen op FV. Waarschijnlijk zijn de Nederlandse Porsche Taycans allemaal nog in handen van de importeur en dealers.
De goedkoopste Taycan van Nederland
De goedkoopste in de lijst is een rode Porsche Taycan 4S van 158.937 euro, die direct relatief het duurst is, want bijna een derde van de prijs bestaat uit opties. De Taycan 4S kost in de basis slechts 109.900 euro. Opties die snel aantikken zijn de Performance Plus-accu die 463 kilometer actieradius biedt (6.886 euro), keramische remmen (9.438 euro), achterasbesturing (2.464 euro), Burmester-audio (6.270 euro) en Porsche Dynamic Chassis Control (3.457 euro).
Daarna volgt een blauwe Porsche Taycan Turbo van 183.522 euro, die een vanafprijs draagt van 157.100 euro. Hieronder monteerde de samensteller flinke 21-inch velgen en keramische remschijven. De actieradius is volgens de specificaties 450 kilometer en van 0 naar 100 sprinten doet de Turbo in 3,2 seconden. Het schijnt dat het Nürburgring-record van de snelste vierdeurs EV gezet is met een Turbo, en niet met een Turbo S.
En tot slot een witte Porsche Taycan Turbo S van 219.999 euro. Deze staat bij Pon in Leusden en draagt de opvallende witte 21-inch Mission E Design-wielen, zodat hij lijkt op het concept uit 2015. Deze Taycan rijdt 412 kilometer ver (al zullen de 21-inchers iets van het bereik afsnoepen) en sprint in 2,8 seconden naar de 100 km/u dankzij een gecombineerd vermogen van 761 pk. De vanafprijs van deze elektrische Porsche is 191.000 euro.
Foto: Archiebald Photography
Reacties