'Niet leveren aan klantenteams heeft geen impact op Renault'

Renault is in 2021 single and ready to mingle

Cyril Abiteboul telefoneren Gp van Hongarije 2019
Cyril Abiteboul telefoneren Gp van Hongarije 2019

Na het verlies van McLaren als laatste klantenteam, staat Renault er vanaf 2021 alleen voor. Een unieke positie, om als fabrikant van motoren alleen een eigen team te hebben. Maar volgens teambaas Renault F1-team Cyril Abiteboul heeft deze eenzame positie geen impact op de Franse renstal.

Renault gaat solo

De andere drie motorbouwers hebben allemaal klantenteams. Zo zorgt Mercedes voor de motoren van Williams, Racing Point en haar eigen F1-team. Ferrari levert aan het fabrieksteam, en aan Alfa Romeo en Haas. Zoals je waarschijnlijk wel weet, zorgt Honda voor de krachtbronnen voor Red Bull en Toro Rosso.

Je zou dan toch zeggen dat er met het wegvallen van McLaren een inkomstenpost op de balans verdwijnt en er dus minder in het laatje komt. Volgens Abiteboul valt dit wel mee. ‘Vanuit een economisch perspectief heeft het absoluut geen impact, omdat we de motoren min of meer verkopen tegen inkoopprijs, vanwege het prijsplafond.’

‘Dus simpel gezegd, is het niets. Het is altijd fijn om te zien dat je product wordt gebruikt door meerdere teams, maar als we kijken naar wat er behaald en geleverd moet worden heeft het absoluut geen impact op Renault’ zegt Abiteboul stellig.

De onderhandelingen voor een nieuw samenwerkingscontract waren volgens Abiteboul vrij simpel. ‘De belangrijkste vraag voor ons is niet hoe we ons onderling tot elkaar verhouden, maar hoe we de kloof met de topteams kunnen overbruggen. Dat was ons enige unieke verkoopargument.’

Vertrek McLaren betekent vertrek Renault?

Hierna doet Abiteboul nog wat uit de doeken over de speculaties over een mogelijk vertrek uit de Formule 1. ‘We blijven in de F1, op voorwaarde dat het logisch blijft voor het bedrijf, voor Renault, vanuit een marketingperspectief en ook voor de evolutie van de sport. Voor nu lijkt alles de goede richting op te gaan, alles wijst op een verbetering van de business case en de waarde van Formule 1 voor ons team.’

Hiermee doelt Abiteboul op de nieuwe regelgeving van 2021 in de Formule 1. Met deze regels moet het gaan gebeuren voor Renault. Kunnen de Fransen triomferen in 2021 net als in het legendarische seizoen van 2005?

Op de beschuldigingen van Racing Point over de ‘rembalans-sjoemelsoftware’ gaat Abiteboul verder niet in.

Bron: Groupe Renault / XPB / James Moy Photography

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws