
De nieuwe Peugeot 308 is van zichzelf al een sportieve verschijning en een nieuwe GTI zou daarom een logische en vooral welkome stap zijn. Helaas moeten we je teleurstellen. Volgens Jerome Micheron, productmanager bij Peugeot, zit een GTI er niet in: ‘Als je kijkt naar de markt voor sportieve versies, en de CO2-reglementen, is die ingeklapt.’ Vorig jaar werd al duidelijk dat Peugeot ging stoppen met het GTI-label, maar het is nu dus definitief.
Geen snelle Hybride
Maar wacht even. Een PHEV met wat extra power en vierwielaandrijving met hulp van een elektromotor, dat moet toch kunnen? Dat is wat Peugeot doet op de 508 Peugeot Sport Engineered en er zijn zelfs Opels met 300 pk. ‘Daar zien we nog geen markt voor. En het voegt extra gewicht toe’, zegt Micheron.
Erg jammer, want de huidige Peugeot 308 GTI (die in Nederland al eventjes niet meer te krijgen is) biedt wel de hot hatch-ervaring die je ongetwijfeld zoekt als je iets koopt met de letters ‘GTI’ erop. En al helemaal als je hoort dat de nieuwe 308 lichter en dynamischer is dan zijn voorganger. Klinkt als de perfecte basis. Wel zegt Peugeot dat een volledig elektrische Peugeot 308 ‘op onze routekaart’ staat, maar daar hebben GTI-fans natuurlijk niets aan. Nog eerder komt een stationwagenversie van de 308.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

De Peugeot 308 is een knapperd

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Ik rij zelf de 308 GTI en ik zeg u eerlijk, het is een wereldauto, zeer snel, bijna 300 pk, ligt goed op de weg, vind ik. Ik denk als u een beetje auto kunt rijden, dan rijdt u deze 308 GTI gewoon, omdat het een superauto is. Gr. Albert
An Rikkie.