
De nieuwe Peugeot 308 is van zichzelf al een sportieve verschijning en een nieuwe GTI zou daarom een logische en vooral welkome stap zijn. Helaas moeten we je teleurstellen. Volgens Jerome Micheron, productmanager bij Peugeot, zit een GTI er niet in: ‘Als je kijkt naar de markt voor sportieve versies, en de CO2-reglementen, is die ingeklapt.’ Vorig jaar werd al duidelijk dat Peugeot ging stoppen met het GTI-label, maar het is nu dus definitief.
Geen snelle Hybride
Maar wacht even. Een PHEV met wat extra power en vierwielaandrijving met hulp van een elektromotor, dat moet toch kunnen? Dat is wat Peugeot doet op de 508 Peugeot Sport Engineered en er zijn zelfs Opels met 300 pk. ‘Daar zien we nog geen markt voor. En het voegt extra gewicht toe’, zegt Micheron.
Erg jammer, want de huidige Peugeot 308 GTI (die in Nederland al eventjes niet meer te krijgen is) biedt wel de hot hatch-ervaring die je ongetwijfeld zoekt als je iets koopt met de letters ‘GTI’ erop. En al helemaal als je hoort dat de nieuwe 308 lichter en dynamischer is dan zijn voorganger. Klinkt als de perfecte basis. Wel zegt Peugeot dat een volledig elektrische Peugeot 308 ‘op onze routekaart’ staat, maar daar hebben GTI-fans natuurlijk niets aan. Nog eerder komt een stationwagenversie van de 308.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

De Peugeot 308 is een knapperd

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Ik rij zelf de 308 GTI en ik zeg u eerlijk, het is een wereldauto, zeer snel, bijna 300 pk, ligt goed op de weg, vind ik. Ik denk als u een beetje auto kunt rijden, dan rijdt u deze 308 GTI gewoon, omdat het een superauto is. Gr. Albert
An Rikkie.