
De nieuwe Peugeot 308 is van zichzelf al een sportieve verschijning en een nieuwe GTI zou daarom een logische en vooral welkome stap zijn. Helaas moeten we je teleurstellen. Volgens Jerome Micheron, productmanager bij Peugeot, zit een GTI er niet in: ‘Als je kijkt naar de markt voor sportieve versies, en de CO2-reglementen, is die ingeklapt.’ Vorig jaar werd al duidelijk dat Peugeot ging stoppen met het GTI-label, maar het is nu dus definitief.
Geen snelle Hybride
Maar wacht even. Een PHEV met wat extra power en vierwielaandrijving met hulp van een elektromotor, dat moet toch kunnen? Dat is wat Peugeot doet op de 508 Peugeot Sport Engineered en er zijn zelfs Opels met 300 pk. ‘Daar zien we nog geen markt voor. En het voegt extra gewicht toe’, zegt Micheron.
Erg jammer, want de huidige Peugeot 308 GTI (die in Nederland al eventjes niet meer te krijgen is) biedt wel de hot hatch-ervaring die je ongetwijfeld zoekt als je iets koopt met de letters ‘GTI’ erop. En al helemaal als je hoort dat de nieuwe 308 lichter en dynamischer is dan zijn voorganger. Klinkt als de perfecte basis. Wel zegt Peugeot dat een volledig elektrische Peugeot 308 ‘op onze routekaart’ staat, maar daar hebben GTI-fans natuurlijk niets aan. Nog eerder komt een stationwagenversie van de 308.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

De Peugeot 308 is een knapperd

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Ik rij zelf de 308 GTI en ik zeg u eerlijk, het is een wereldauto, zeer snel, bijna 300 pk, ligt goed op de weg, vind ik. Ik denk als u een beetje auto kunt rijden, dan rijdt u deze 308 GTI gewoon, omdat het een superauto is. Gr. Albert
An Rikkie.