
De nieuwe Peugeot 308 is van zichzelf al een sportieve verschijning en een nieuwe GTI zou daarom een logische en vooral welkome stap zijn. Helaas moeten we je teleurstellen. Volgens Jerome Micheron, productmanager bij Peugeot, zit een GTI er niet in: ‘Als je kijkt naar de markt voor sportieve versies, en de CO2-reglementen, is die ingeklapt.’ Vorig jaar werd al duidelijk dat Peugeot ging stoppen met het GTI-label, maar het is nu dus definitief.
Geen snelle Hybride
Maar wacht even. Een PHEV met wat extra power en vierwielaandrijving met hulp van een elektromotor, dat moet toch kunnen? Dat is wat Peugeot doet op de 508 Peugeot Sport Engineered en er zijn zelfs Opels met 300 pk. ‘Daar zien we nog geen markt voor. En het voegt extra gewicht toe’, zegt Micheron.
Erg jammer, want de huidige Peugeot 308 GTI (die in Nederland al eventjes niet meer te krijgen is) biedt wel de hot hatch-ervaring die je ongetwijfeld zoekt als je iets koopt met de letters ‘GTI’ erop. En al helemaal als je hoort dat de nieuwe 308 lichter en dynamischer is dan zijn voorganger. Klinkt als de perfecte basis. Wel zegt Peugeot dat een volledig elektrische Peugeot 308 ‘op onze routekaart’ staat, maar daar hebben GTI-fans natuurlijk niets aan. Nog eerder komt een stationwagenversie van de 308.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

De Peugeot 308 is een knapperd

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Ik rij zelf de 308 GTI en ik zeg u eerlijk, het is een wereldauto, zeer snel, bijna 300 pk, ligt goed op de weg, vind ik. Ik denk als u een beetje auto kunt rijden, dan rijdt u deze 308 GTI gewoon, omdat het een superauto is. Gr. Albert
An Rikkie.