
De nieuwe Peugeot 308 is van zichzelf al een sportieve verschijning en een nieuwe GTI zou daarom een logische en vooral welkome stap zijn. Helaas moeten we je teleurstellen. Volgens Jerome Micheron, productmanager bij Peugeot, zit een GTI er niet in: ‘Als je kijkt naar de markt voor sportieve versies, en de CO2-reglementen, is die ingeklapt.’ Vorig jaar werd al duidelijk dat Peugeot ging stoppen met het GTI-label, maar het is nu dus definitief.
Geen snelle Hybride
Maar wacht even. Een PHEV met wat extra power en vierwielaandrijving met hulp van een elektromotor, dat moet toch kunnen? Dat is wat Peugeot doet op de 508 Peugeot Sport Engineered en er zijn zelfs Opels met 300 pk. ‘Daar zien we nog geen markt voor. En het voegt extra gewicht toe’, zegt Micheron.
Erg jammer, want de huidige Peugeot 308 GTI (die in Nederland al eventjes niet meer te krijgen is) biedt wel de hot hatch-ervaring die je ongetwijfeld zoekt als je iets koopt met de letters ‘GTI’ erop. En al helemaal als je hoort dat de nieuwe 308 lichter en dynamischer is dan zijn voorganger. Klinkt als de perfecte basis. Wel zegt Peugeot dat een volledig elektrische Peugeot 308 ‘op onze routekaart’ staat, maar daar hebben GTI-fans natuurlijk niets aan. Nog eerder komt een stationwagenversie van de 308.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

De Peugeot 308 is een knapperd

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

Ik rij zelf de 308 GTI en ik zeg u eerlijk, het is een wereldauto, zeer snel, bijna 300 pk, ligt goed op de weg, vind ik. Ik denk als u een beetje auto kunt rijden, dan rijdt u deze 308 GTI gewoon, omdat het een superauto is. Gr. Albert
An Rikkie.