
Tonic Orange. Meer woorden zijn overbodig als je naar de Renault-dealer loopt. Want oef, wat staat die kleur de nieuwe Renault Mégane RS toch goed.
De nieuwe Renault Mégane RS loost zijn 2,0-liter en doet het voortaan met een 1,8-liter turbomotor. Geen zorgen: het is gewoon een viercilinder. En met 280 pk en 390 Nm kun je vast wel uit de voeten. Standaard sturen de achterwielen mee dankzij 4Control. Uniek in dit segment. Het blijft trouwens gewoon een voorwielaandrijver. De 0-naar-100-tijd zal rond de zes seconden schommelen.
Handbak!
Gelukkig sneuvelt de handbak niet en voor het PlayStation-gevoel kun je een automaat met dubbele koppeling en flippers achter het stuur nemen. De flippers draaien niet met het stuur mee, overigens.
Onderstel
Buiten de vierwielbesturing is het onderstel vrij analoog. Dat wil zeggen: geen adaptieve dempers. Afhankelijk van de conditie van je tussenwervelschijven kun je kiezen uit het Sport-onderstel of het spijkerharde Cup-onderstel. Wie pijn lijdt, krijgt wel een Torsen-gelimiteerd slipdifferentieel. Elke notie van een Akrapovič-uitlaat ontbreekt nog.
Interieur
Renault kiepert een stofferingswinkel aan rode stiksels, alcantara en leer in de nieuwe Renault Mégane RS. De ietwat goedkope aanblik van het dashboard kunnen ze niet verdoezelen, maar het oogt alleraardigst. In het centrale display zie je leuke dingen als g-krachten en andere belangrijke informatie. Je kunt zelfs je camera verbinden en je rondes opnemen. Kom maar op met die Instagram-likes.
De prijs laat nog eventjes op zich wachten. In december mag je naar de dealer om de Mégane te bestellen. Tonic Orange, weet je nog? En als je geduld hebt, komt Renault volgend jaar met een 300-pk sterke Trophy-versie. Gaan de Fransen weer voor het Ring-record?
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Bieden? Een oude Mégane RS van de Franse politie

Mégane R26.R vs Mégane Trophy-R

Renault Mégane RS Trophy R

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes
