
Tonic Orange. Meer woorden zijn overbodig als je naar de Renault-dealer loopt. Want oef, wat staat die kleur de nieuwe Renault Mégane RS toch goed.
De nieuwe Renault Mégane RS loost zijn 2,0-liter en doet het voortaan met een 1,8-liter turbomotor. Geen zorgen: het is gewoon een viercilinder. En met 280 pk en 390 Nm kun je vast wel uit de voeten. Standaard sturen de achterwielen mee dankzij 4Control. Uniek in dit segment. Het blijft trouwens gewoon een voorwielaandrijver. De 0-naar-100-tijd zal rond de zes seconden schommelen.
Handbak!
Gelukkig sneuvelt de handbak niet en voor het PlayStation-gevoel kun je een automaat met dubbele koppeling en flippers achter het stuur nemen. De flippers draaien niet met het stuur mee, overigens.
Onderstel
Buiten de vierwielbesturing is het onderstel vrij analoog. Dat wil zeggen: geen adaptieve dempers. Afhankelijk van de conditie van je tussenwervelschijven kun je kiezen uit het Sport-onderstel of het spijkerharde Cup-onderstel. Wie pijn lijdt, krijgt wel een Torsen-gelimiteerd slipdifferentieel. Elke notie van een Akrapovič-uitlaat ontbreekt nog.
Interieur
Renault kiepert een stofferingswinkel aan rode stiksels, alcantara en leer in de nieuwe Renault Mégane RS. De ietwat goedkope aanblik van het dashboard kunnen ze niet verdoezelen, maar het oogt alleraardigst. In het centrale display zie je leuke dingen als g-krachten en andere belangrijke informatie. Je kunt zelfs je camera verbinden en je rondes opnemen. Kom maar op met die Instagram-likes.
De prijs laat nog eventjes op zich wachten. In december mag je naar de dealer om de Mégane te bestellen. Tonic Orange, weet je nog? En als je geduld hebt, komt Renault volgend jaar met een 300-pk sterke Trophy-versie. Gaan de Fransen weer voor het Ring-record?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Bieden? Een oude Mégane RS van de Franse politie

Mégane R26.R vs Mégane Trophy-R

Renault Mégane RS Trophy R

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
