Tonic Orange. Meer woorden zijn overbodig als je naar de Renault-dealer loopt. Want oef, wat staat die kleur de nieuwe Renault Mégane RS toch goed.

De nieuwe Renault Mégane RS loost zijn 2,0-liter en doet het voortaan met een 1,8-liter turbomotor. Geen zorgen: het is gewoon een viercilinder. En met 280 pk en 390 Nm kun je vast wel uit de voeten. Standaard sturen de achterwielen mee dankzij 4Control. Uniek in dit segment. Het blijft trouwens gewoon een voorwielaandrijver. De 0-naar-100-tijd zal rond de zes seconden schommelen.

Handbak!

Gelukkig sneuvelt de handbak niet en voor het PlayStation-gevoel kun je een automaat met dubbele koppeling en flippers achter het stuur nemen. De flippers draaien niet met het stuur mee, overigens.

Onderstel

Buiten de vierwielbesturing is het onderstel vrij analoog. Dat wil zeggen: geen adaptieve dempers. Afhankelijk van de conditie van je tussenwervelschijven kun je kiezen uit het Sport-onderstel of het spijkerharde Cup-onderstel. Wie pijn lijdt, krijgt wel een Torsen-gelimiteerd slipdifferentieel. Elke notie van een Akrapovič-uitlaat ontbreekt nog.

Interieur

Renault kiepert een stofferingswinkel aan rode stiksels, alcantara en leer in de nieuwe Renault Mégane RS. De ietwat goedkope aanblik van het dashboard kunnen ze niet verdoezelen, maar het oogt alleraardigst. In het centrale display zie je leuke dingen als g-krachten en andere belangrijke informatie. Je kunt zelfs je camera verbinden en je rondes opnemen. Kom maar op met die Instagram-likes.

De prijs laat nog eventjes op zich wachten. In december mag je naar de dealer om de Mégane te bestellen. Tonic Orange, weet je nog? En als je geduld hebt, komt Renault volgend jaar met een 300-pk sterke Trophy-versie. Gaan de Fransen weer voor het Ring-record?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)