
Tonic Orange. Meer woorden zijn overbodig als je naar de Renault-dealer loopt. Want oef, wat staat die kleur de nieuwe Renault Mégane RS toch goed.
De nieuwe Renault Mégane RS loost zijn 2,0-liter en doet het voortaan met een 1,8-liter turbomotor. Geen zorgen: het is gewoon een viercilinder. En met 280 pk en 390 Nm kun je vast wel uit de voeten. Standaard sturen de achterwielen mee dankzij 4Control. Uniek in dit segment. Het blijft trouwens gewoon een voorwielaandrijver. De 0-naar-100-tijd zal rond de zes seconden schommelen.
Handbak!
Gelukkig sneuvelt de handbak niet en voor het PlayStation-gevoel kun je een automaat met dubbele koppeling en flippers achter het stuur nemen. De flippers draaien niet met het stuur mee, overigens.
Onderstel
Buiten de vierwielbesturing is het onderstel vrij analoog. Dat wil zeggen: geen adaptieve dempers. Afhankelijk van de conditie van je tussenwervelschijven kun je kiezen uit het Sport-onderstel of het spijkerharde Cup-onderstel. Wie pijn lijdt, krijgt wel een Torsen-gelimiteerd slipdifferentieel. Elke notie van een Akrapovič-uitlaat ontbreekt nog.
Interieur
Renault kiepert een stofferingswinkel aan rode stiksels, alcantara en leer in de nieuwe Renault Mégane RS. De ietwat goedkope aanblik van het dashboard kunnen ze niet verdoezelen, maar het oogt alleraardigst. In het centrale display zie je leuke dingen als g-krachten en andere belangrijke informatie. Je kunt zelfs je camera verbinden en je rondes opnemen. Kom maar op met die Instagram-likes.
De prijs laat nog eventjes op zich wachten. In december mag je naar de dealer om de Mégane te bestellen. Tonic Orange, weet je nog? En als je geduld hebt, komt Renault volgend jaar met een 300-pk sterke Trophy-versie. Gaan de Fransen weer voor het Ring-record?
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Bieden? Een oude Mégane RS van de Franse politie

Mégane R26.R vs Mégane Trophy-R

Renault Mégane RS Trophy R

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
