Daar is ie dan, 11 jaar nadat de eerste ‘Goodwood Ghost’ voorzichtig om het hoekje van het podiumgordijn de wereld in keek: de nieuwe Rolls-Royce Ghost. De baby-Phantom heeft die tijd goed gebruikt om vooral volwassener te worden en nog wat meer op pappa Phantom te gaan lijken. Zo is hij 9 centimeter langer geworden en 3 centimeter breder.

Nieuwe Rolls-Royce Ghost schreeuwt niet

Nou is het ook weer niet zo dat de nieuwe Rolls-Royce Ghost opeens de eerste sporen van baardgroei en pukkeltjes vertoont. Sterker: uiterlijk kun je nog een aardige kluif hebben aan het herkennen wat er dan precies zo nieuw is. Het zijn, alsof het een facelift betrof, vooral de koplampen en achterlichten die de nieuwigheid verraden. Tenzij het donker is: dan kun je ook zien dat de hele grille subtiel verlicht is. Volgens Rolls-Royce moest de Ghost vooral niet overdadige rijkdom uitstralen, maar ‘kalm zelfvertrouwen’. In de woorden van Henry Cloke, designer bij Rolls-Royce: ‘Hij schreeuwt niet tegen je – hij fluistert.’ Omdat een Rolls-bestuurder of -inzittende zijn handen natuurlijk niet een beetje vuil of nat gaat lopen maken, gaan alle portieren nu elektrisch open en dicht.

Starry, starry night…

Het idee ‘als het teveel is, moet het weg’, vind je ook in het interieur terug. Het dashboard is rustig – knoppen ontbreken eerder dan dat ze er zitten. Het hout is ongelakt, zodat je ook echt kunt voelen dat het hout is. Tenzij je dat niet wilt natuurlijk, want zoals altijd zijn de mogelijkheden om een nieuwe Rolls-Royce Ghost vooral naar je eigen smaak in te richten weer ongekend – groter dan ooit tevoren, vindt het merk zelf. Speciale aandacht verdient natuurlijk het gedeelte voor de passagier, dat kan worden voorzien van een door 152 ledjes gemaakte, uit 850 lichtpunten bestaande sterrenhemel naar keuze. Ook hoe die eruitzag op de nacht van je geboorte, bijvoorbeeld.  Ook de bekleding van het dak kan uiteraard van een sterrenhemel worden voorzien.

Nu vierwielaandrijving op nieuwe Rolls-Royce Ghost

Onderhuids veranderde er uiteraard nog veel meer. De nieuwe Rolls-Royce Ghost staat op een iets ingekort aluminium onderstel van de Cullinan, en beschikt nu over vierwielaandrijving en -besturing. De motor is onveranderd de 6,75-liter biturbo V12 van BMW, die er voor de gelegenheid wel wat pk’s (+8) en newtonmeters (+70) bij gekregen. De totalen bedragen nu respectievelijk 572 en 850. Daarmee snoept ie net 0,1 seconde van de 0-100 km/u-tijd af; die bedraagt nu 4,8 seconden. De top is nog altijd begrensd op een beschaafde 250 km/u. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ongetwijfeld niet voordeliger zijn dan de drieëneenhalve ton die je nu bij een dealer moet achterlaten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)