Laten we meteen ter zaken komen. Novitec, die eerder een schepje op de Huracán deed, heeft zijn SUV-broer ook een geüpgraded. En ze hebben zich niet ingehouden. We zagen al eerder dat ABT, Mansory en HGP de Urus ‘verbeteren’. Er bestaat zelfs (het idee van) een 6×6 Urus. Toch frist Novitec, de Urus nog even voor ons op. En daar malen we niet om.
Koolstofvezel voor de Novitec Lamborghini Urus
Novitec heeft de Urus voorzien van 23-inch velgen, een uitlaatsystemen met een betere flow en de rijhoogte krimpt met 25 millimeter door de luchtvering anders te programmeren. Goed voor de wegligging en voor een sportiever uiterlijk. Ook is de Lambo-SUV verkrijgbaar met actieve uitlaatflappen.
Voor de aerodynamica maakt Novitec gebruik van haar eigen windtunnel. Zo pakken ze de hele romp van de Urus aan. Dankzij de ESTESO-widebody wordt de voorkant 10 centimeter breder en de achterkant nog eens 12 centimeter. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een dak- en achterspoiler toe te voegen aan je Urus. Allemaal van koolstofvezel, als je dat wilt.
Onder de nieuwe motorkap
Bij de Novitec Urus Novitec, is er een hap uit de kap genomen en opgevuld met koolstofvezel. Onder die motorkap bevindt zich de 4,0-liter twin-turbo V8, maar nu met een vermogen van 792 pk in plaats van 650 pk, waarbij de 1.032 Nm (+182) koppel al vrij komt bij 2.900 tpm .
De Duitse tuner zorgt er hiermee voor dat de Urus 0,3 seconden sneller aan de 100 km/u zit dan de originele SUV. Voor wie de specificaties niet uit z’n blote knar kent: dat is dus 3,3 seconden, wat serieus snel is. Ook is de topsnelheid hoger, van 306 naar 310 km/u.
Reacties