
Oettinger is niet alleen het budgetbier van Lidl waar van het aluminiumfolie op de hals, hoe goed je het ook verwijdert, altijd in je smikkel terechtkomt. Het is ook een Duitse tuner die, in dit geval, doet wat Volkswagen zelf niet aandurfde: een Volkswagen Golf TCR voor op straat bouwen. Eentje mét de volledige uitbouw.
Zie de Volkswagen Golf GTI TCR als een ode aan de volbloed TCR-racer. Een ode zonder het bredere plaatwerk of het vermogen. De Oettinger Volkswagen Golf TCR neigt meer naar het echte werk met de nodige uiterlijke borstklopperij en zelfs een halve rolkooi. En, niet te vergeten: tot wel 500 pk en 550 Nm.
Om de 2,0-liter turbomotor om te bouwen tot woesteling met een halve ton aan pk’s, moet er nog het een en ander gebeuren. De motor gaat uit elkaar en de fabriekszuigers verdwijnen. Onder meer gesmede zuigers zorgen dat de boel niet uit elkaar ploft. Deze ombouw is er voor de Golf R met vierwielaandrijving. Voor de Golf GTI pompt Oettinger het vermogen op tot 360 pk.
Wat kost de Oettinger Volkswagen Golf TCR?
De kit om het uiterlijk van je Golfje om te toveren tot Oettinger Volkswagen Golf TCR kost je 9.980 euro. Voor de spoiler moet je 1.390 euro extra overmaken. Stoelen, een schroefset en een rolkooi staan ook op de optielijst. Als we een tipje mogen geven: laat de stickers maar lekker zitten – de paar extra centimeter aan weerskanten is imposant genoeg.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je
