Als je het hebt over homologatiespecials, dan denk je al snel aan onbetaalbare auto’s die alleen naar buiten mogen om naar een veiling te gaan en daar een nieuw record te breken. Als je goed zoekt, kun je echter voor een leuk prijsje best nog een homologatiemodel vinden. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Peugeot 206 GT? Deze kreeg een setje onderbeetbumpers zodat Peugeot rallykampioenschappen kon winnen.

Wat is een homologatiespecial?

Elke raceklasse stelt bepaalde eisen aan de auto’s van de deelnemers. Als een auto voldoet aan het reglement, wordt hij goedgekeurd voor de klasse – oftewel gehomologeerd. Voor veel raceklassen, bijvoorbeeld het WRC en de DTM, moeten deze auto’s gebaseerd zijn op normale productieauto’s. Het probleem is dat productieauto’s niet altijd aansluiten bij de reglementen.

In dat geval willen automerken nog weleens een speciaal aangepaste productieauto uitbrengen. Deze wordt wel verkocht aan het publiek, maar heeft niet als doel om dikke winst te maken – het is een maniertje om toch met een bepaalde auto mee te mogen doen. Zo ontstonden bijvoorbeeld de Mercedes CLK GTR en de Porsche 911 GT1. Toyota deed recentelijk min of meer hetzelfde met de GR Yaris.

Hierom kreeg de Peugeot 206 GT lange bumpers

Het WRC stelde in de jaren negentig als eis dat de rallyauto’s gebaseerd moesten zijn op straatauto’s van minimaal vier meter lang. De Peugeot 206 viel met zijn 3,83 meter dus buiten het reglement, maar het Franse merk wilde per se met de kleine hatchback gaan rallyrijden.

Daarom verzonnen ze de 206 Grand Tourisme. Ze monteerden langere bumpers zodat de auto net iets meer dan 4 meter lang was. De fors bemeten bumpers hadden dus geen aerodynamische functie. Peugeot produceerde 4.000 exemplaren zodat ze de 206 GT officieel mochten bestempelen als productiemodel. En zo voldeed het Franse merk ineens perfect aan alle regeltjes.

De Peugeot 206 WRC was een groot succes

In 1999 verscheen Peugeot aan de startlijn van het rallykampioenschap met de 206 WRC, de rallyversie van de 206 GT. Hoewel die productie-GT wel wat uit verhouding lijkt, klopte het plaatje met de bredere wielkasten en de grote achterspoiler bij de WRC perfect. Succesvol was hij ook: Peugeot won drie keer het constructeurskampioenschap en twee rijderskampioenschappen met de 206 WRC.

Er zijn nog Peugeot 206 GT’s te vinden, als je goed zoekt

Behalve een guilty pleasure van de TopGear-redactie is de Peugeot 206 GT ook een van de meest bereikbare homologatiespecials die je kunt kopen. Er zijn maar 4.000 stuks geproduceerd, waarvan 600 met het stuur aan de verkeerde kant, dus je moet wel zoeken naar een goed exemplaar. Maar hé, dan kun je wel zeggen dat je een echte rallyauto voor op de openbare weg rijdt.

Foto’s: Garagisti

Reacties

  • Bram schippers heeft op 27 januari 2023 geschreven:

    Ik heb nummer 1856 met net 175.000 op de teller.

    Reageer
  • Patrick heeft op 14 juni 2022 geschreven:

    Heb nog eens voor 600 euro zo’n ding op de kop getikt. Nr 512 volgens mij, ze hadden allemaal een badge met productienummer. Totaal afgeragd was hij natuurlijk, heb er nog een jaar met veel plezier in rond gereden. Het was onderhuids verder gewoon een GTI, dikke lol voor weinig centen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)