
Peugeot bestaat 210 jaar. Nee, dat is niet hoe lang ze al auto’s bouwen – eerst deden ze in pepermolens, fietsen en dat soort zaken. Hoe dan ook, ter ere van deze verjaardag deed het merk vandaag een opmerkelijke aankondiging: Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren.
Een ‘205 GTI’, heb jij daar weleens van gehoord? Wij hebben geen idee namelijk. Nooit in gereden, nooit tegenover andere iconische hatchbacks gezet. We hebben hier op de redactie ook niemand rondlopen die er zelf een heeft gehad. En die persoon heeft al helemáál niet ervaren hoe de achterkant van zo’n ‘205 GTI’ in een vlotte bocht plots opzij kan zwaaien. Met alle schade aan auto en ego als gevolg.
Ja, de 205 GTI is een van de beste hot hatches ooit gemaakt. Peugeot erkent dit en start nu een programma waarbij de deskundigen van hun museum 205 GTI’s gaan opknappen om ze ‘als nieuw’ te maken. Je krijgt er dan een certificaat bij dat Peugeot ‘m zelf heeft opgelapt. Ze hebben al de nodige onderdelen ingeslagen en zelfs leveranciers in de arm genomen om bepaalde delen opnieuw te produceren. Lukt dat laatste niet, dan zetten ze 3D-printtechnieken in.
Heb jij een 205 GTI in suboptimale conditie? Of heb je geen 205 GTI, wil je er graag een hebben en is je bankrekening bepaald niet in suboptimale conditie? Neem dan contact op met Peugeot (dus niet met ons, slimmerds – wij maken blaadjes en deze website, geen auto’s) en vraag ze om een offerte. Ook kun je op die site vanaf volgend jaar de 205 GTI’s terugvinden die het merk restaureert en te koop aanbiedt. Het zwarte wrak op foto’s 2 tot en met 8 hierboven is de eerste kandidaat.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Laat je nieuwe boot staan en ga voor deze Peugeot 205 Turbo 16

Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

De Heetste 11: Peugeot 205 GTI

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Hallo!
Ik heb een Vallelunga rode CTI uit 1986 met slechts 162k op de teller. Indien deze in aanmerking komt voor het project zou ik hem heel graag willen laten restaureren door Peugeot! Ik hoop dat het niet enkel voor de GTI is maar ook voor de CTI!
Ik hoop op een reactie!
Vriendelijke groet,
Martijn S.
Hallo,
Ik heb een 205 CTI uit 1992, deze auto rijdt vorstelijk, rij er altijd met veel plezier in, maar qua carrosserie kan er wel wat opgelapt worden, uiteindelijk hou je de roest niet tegen. Daarom zou deze 205 een goede kandidaat zijn, want ik wil er nog wel wat jaren in rijden. Als er meer informatie nodig is laat het dan maar weten.
Hallo, ik heb al 12 jaar een 205 gti in zeer goede originele staat met 100000km op de teller, compleet origineel..
Heb ook een 205 cti die ik al 21jaar in mijn bezit heb, ik ben aan een restauratie begonnen maar vind de bevestigingen voor het cabrio dak nergens meer, die latten die op carrosserie komen. Alsook zou ik niet graag mijn gti verkopen om de restauratie te kunnen betalen van de cti, mss kunnen jullie me helpen? Een grijze gti en witte cti..
Belgische groeten!
Ik heb een Peugeot 205 gti hatchback , zou mijn schatje graag willen laten opknappen 😀 zodat ik er nog heeeel lang in kan rijden 😉
Beste,
Ben ik het bezit van 2 Gti’s staan binnen inde garage 1 van 1986 en 1 van 1989 indien jullie deze willen restaureren met jullie project hoor ik het graag
Mvg bert van der veken
Mijn peugeot 205 gti is paar jaar geleden helemaal gerestaureerd maar er zijn bepaalde dingen die ze niet kosten verbeteren of vervangen
De motor is ook veranderd en doet het niet heel goed als hij koud heeft
Weet nuet wat er nu gebeurd maar stuur me op mail voor meer info
Hallo,
Ik heb een witte 205 GTI staan welke 18 jaar buiten heeft gestaan. De carrosserie is er slecht aan toe maar de auto is nog helemaal origineel. Dit zou een ultieme kandidaat voor jullie restauratie kunnen zijn.
Als ik foto’s moet sturen dan kunt u mij een mail sturen. Met vriendelijke groet, patrick van den Boogert