
Altijd leuk om een speciale editie uit te brengen van een auto die op zichzelf al zo speciaal is dat ie nog niet eens bestaat. Een jaar geleden kondigde Pininfarina zijn elektrische hypercar aan, en hoewel we nog steeds wachten op de productieversie, is dit alvast de Pininfarina Battista Anniversario: sneller en aerodynamischer.
Van de Anniversario worden slechts vijf exemplaren gemaakt en ieder krijgt een eigen exclusieve Pininfarina-kleurstelling. Dit omdat de carrosseriebouwer 90 jaar bestaat – vandaar ook de naam ‘Anniversario’. Op de foto’s zien we bijvoorbeeld de driekleurige combinatie Bianco Sestriere (wit), Grigio Antonelliano (grijs) en Iconica Blu (blauw).
Furiosa!
Het zogeheten Furiosa-aeropakket komt standaard op iedere Anniversario; op de ‘gewone’ Battista is het een optie. Het bestaat uit een splitter, side blades en een diffuser, allemaal uiteraard gemaakt van koolstofvezel. Uniek voor de Anniversario zijn de achtervleugel en -vinnen, die moeten zorgen voor meer downforce en meer stabiliteit in hoge-snelheidsbochten. Ook belooft Pininfarina een ‘betere dynamische balans’. Ze geven geen cijfers om dit te ondersteunen, maar goed: hij is beter, daar komt het op neer.
Andere smakelijke zaken aan de Pininfarina Battista Anniversario: 21-inch gesmede aluminium wielen met centerlock (goed voor 10 kilo minder onafgeveerd gewicht), blauwe Brembo-remklauwen, banden met witte letters (hoera!), ‘duurzaam’ leer in het interieur, blauwe geborstelde aluminium accenten, nieuwe stoelen en overal ‘Anniversario’-badges.
Specificaties Pininfarina Battista Anniversario
Van de 150 Battista’s die Pininfarina gaat bouwen, zullen er dus slechts vijf als Anniversario worden uitgerust. De prijzen zullen beginnen bij 2,6 miljoen euro – exclusief belastingen.
Wat je daarvoor krijgt qua prestaties? Laat ons even je geheugen opfrissen. De Battista heeft een 120-kWh accupakket van Rimac dat vier elektromotoren voedt, samen goed voor 1.900 pk. Van 0 naar 100 ga je in minder dan 2 seconden, van 0 naar 300 in minder dan 12 seconden. Met speciale banden bedraagt de topsnelheid 350 km/u, en je schijnt zo’n 500 kilometer te kunnen rijden op een lading.
En ondanks het feit dat Nick Heidfeld hielp met de ontwikkeling, zou de Battista ook een bijzonder comfortabele lange-afstandscruiser moeten zijn. We wachten het af, maar ondertussen worden we van dit alles alvast heel blij.
Meer van TopGear


De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
