
Altijd leuk om een speciale editie uit te brengen van een auto die op zichzelf al zo speciaal is dat ie nog niet eens bestaat. Een jaar geleden kondigde Pininfarina zijn elektrische hypercar aan, en hoewel we nog steeds wachten op de productieversie, is dit alvast de Pininfarina Battista Anniversario: sneller en aerodynamischer.
Van de Anniversario worden slechts vijf exemplaren gemaakt en ieder krijgt een eigen exclusieve Pininfarina-kleurstelling. Dit omdat de carrosseriebouwer 90 jaar bestaat – vandaar ook de naam ‘Anniversario’. Op de foto’s zien we bijvoorbeeld de driekleurige combinatie Bianco Sestriere (wit), Grigio Antonelliano (grijs) en Iconica Blu (blauw).
Furiosa!
Het zogeheten Furiosa-aeropakket komt standaard op iedere Anniversario; op de ‘gewone’ Battista is het een optie. Het bestaat uit een splitter, side blades en een diffuser, allemaal uiteraard gemaakt van koolstofvezel. Uniek voor de Anniversario zijn de achtervleugel en -vinnen, die moeten zorgen voor meer downforce en meer stabiliteit in hoge-snelheidsbochten. Ook belooft Pininfarina een ‘betere dynamische balans’. Ze geven geen cijfers om dit te ondersteunen, maar goed: hij is beter, daar komt het op neer.
Andere smakelijke zaken aan de Pininfarina Battista Anniversario: 21-inch gesmede aluminium wielen met centerlock (goed voor 10 kilo minder onafgeveerd gewicht), blauwe Brembo-remklauwen, banden met witte letters (hoera!), ‘duurzaam’ leer in het interieur, blauwe geborstelde aluminium accenten, nieuwe stoelen en overal ‘Anniversario’-badges.
Specificaties Pininfarina Battista Anniversario
Van de 150 Battista’s die Pininfarina gaat bouwen, zullen er dus slechts vijf als Anniversario worden uitgerust. De prijzen zullen beginnen bij 2,6 miljoen euro – exclusief belastingen.
Wat je daarvoor krijgt qua prestaties? Laat ons even je geheugen opfrissen. De Battista heeft een 120-kWh accupakket van Rimac dat vier elektromotoren voedt, samen goed voor 1.900 pk. Van 0 naar 100 ga je in minder dan 2 seconden, van 0 naar 300 in minder dan 12 seconden. Met speciale banden bedraagt de topsnelheid 350 km/u, en je schijnt zo’n 500 kilometer te kunnen rijden op een lading.
En ondanks het feit dat Nick Heidfeld hielp met de ontwikkeling, zou de Battista ook een bijzonder comfortabele lange-afstandscruiser moeten zijn. We wachten het af, maar ondertussen worden we van dit alles alvast heel blij.
Meer van TopGear


De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
