Altijd leuk om een speciale editie uit te brengen van een auto die op zichzelf al zo speciaal is dat ie nog niet eens bestaat. Een jaar geleden kondigde Pininfarina zijn elektrische hypercar aan, en hoewel we nog steeds wachten op de productieversie, is dit alvast de Pininfarina Battista Anniversario: sneller en aerodynamischer.

Van de Anniversario worden slechts vijf exemplaren gemaakt en ieder krijgt een eigen exclusieve Pininfarina-kleurstelling. Dit omdat de carrosseriebouwer 90 jaar bestaat – vandaar ook de naam ‘Anniversario’. Op de foto’s zien we bijvoorbeeld de driekleurige combinatie Bianco Sestriere (wit), Grigio Antonelliano (grijs) en Iconica Blu (blauw).

Furiosa!

Het zogeheten Furiosa-aeropakket komt standaard op iedere Anniversario; op de ‘gewone’ Battista is het een optie. Het bestaat uit een splitter, side blades en een diffuser, allemaal uiteraard gemaakt van koolstofvezel. Uniek voor de Anniversario zijn de achtervleugel en -vinnen, die moeten zorgen voor meer downforce en meer stabiliteit in hoge-snelheidsbochten. Ook belooft Pininfarina een ‘betere dynamische balans’. Ze geven geen cijfers om dit te ondersteunen, maar goed: hij is beter, daar komt het op neer.

Andere smakelijke zaken aan de Pininfarina Battista Anniversario: 21-inch gesmede aluminium wielen met centerlock (goed voor 10 kilo minder onafgeveerd gewicht), blauwe Brembo-remklauwen, banden met witte letters (hoera!), ‘duurzaam’ leer in het interieur, blauwe geborstelde aluminium accenten, nieuwe stoelen en overal ‘Anniversario’-badges.

Specificaties Pininfarina Battista Anniversario

Van de 150 Battista’s die Pininfarina gaat bouwen, zullen er dus slechts vijf als Anniversario worden uitgerust. De prijzen zullen beginnen bij 2,6 miljoen euro – exclusief belastingen.

Wat je daarvoor krijgt qua prestaties? Laat ons even je geheugen opfrissen. De Battista heeft een 120-kWh accupakket van Rimac dat vier elektromotoren voedt, samen goed voor 1.900 pk. Van 0 naar 100 ga je in minder dan 2 seconden, van 0 naar 300 in minder dan 12 seconden. Met speciale banden bedraagt de topsnelheid 350 km/u, en je schijnt zo’n 500 kilometer te kunnen rijden op een lading.

En ondanks het feit dat Nick Heidfeld hielp met de ontwikkeling, zou de Battista ook een bijzonder comfortabele lange-afstandscruiser moeten zijn. We wachten het af, maar ondertussen worden we van dit alles alvast heel blij.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)