
Altijd leuk om een speciale editie uit te brengen van een auto die op zichzelf al zo speciaal is dat ie nog niet eens bestaat. Een jaar geleden kondigde Pininfarina zijn elektrische hypercar aan, en hoewel we nog steeds wachten op de productieversie, is dit alvast de Pininfarina Battista Anniversario: sneller en aerodynamischer.
Van de Anniversario worden slechts vijf exemplaren gemaakt en ieder krijgt een eigen exclusieve Pininfarina-kleurstelling. Dit omdat de carrosseriebouwer 90 jaar bestaat – vandaar ook de naam ‘Anniversario’. Op de foto’s zien we bijvoorbeeld de driekleurige combinatie Bianco Sestriere (wit), Grigio Antonelliano (grijs) en Iconica Blu (blauw).
Furiosa!
Het zogeheten Furiosa-aeropakket komt standaard op iedere Anniversario; op de ‘gewone’ Battista is het een optie. Het bestaat uit een splitter, side blades en een diffuser, allemaal uiteraard gemaakt van koolstofvezel. Uniek voor de Anniversario zijn de achtervleugel en -vinnen, die moeten zorgen voor meer downforce en meer stabiliteit in hoge-snelheidsbochten. Ook belooft Pininfarina een ‘betere dynamische balans’. Ze geven geen cijfers om dit te ondersteunen, maar goed: hij is beter, daar komt het op neer.
Andere smakelijke zaken aan de Pininfarina Battista Anniversario: 21-inch gesmede aluminium wielen met centerlock (goed voor 10 kilo minder onafgeveerd gewicht), blauwe Brembo-remklauwen, banden met witte letters (hoera!), ‘duurzaam’ leer in het interieur, blauwe geborstelde aluminium accenten, nieuwe stoelen en overal ‘Anniversario’-badges.
Specificaties Pininfarina Battista Anniversario
Van de 150 Battista’s die Pininfarina gaat bouwen, zullen er dus slechts vijf als Anniversario worden uitgerust. De prijzen zullen beginnen bij 2,6 miljoen euro – exclusief belastingen.
Wat je daarvoor krijgt qua prestaties? Laat ons even je geheugen opfrissen. De Battista heeft een 120-kWh accupakket van Rimac dat vier elektromotoren voedt, samen goed voor 1.900 pk. Van 0 naar 100 ga je in minder dan 2 seconden, van 0 naar 300 in minder dan 12 seconden. Met speciale banden bedraagt de topsnelheid 350 km/u, en je schijnt zo’n 500 kilometer te kunnen rijden op een lading.
En ondanks het feit dat Nick Heidfeld hielp met de ontwikkeling, zou de Battista ook een bijzonder comfortabele lange-afstandscruiser moeten zijn. We wachten het af, maar ondertussen worden we van dit alles alvast heel blij.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
