
De Porsche 911 R krijgt vaak het stempel ‘Porsche 911 GT3 RS zonder spoiler met handbak’. Dan is dit de Porsche R met vleugel. Want de nieuwe Porsche 911 GT3 is weer leverbaar met handbak. Wie zegt dat zeuren niets oplevert? Dit is hoe we hem willen.
Waarom kreeg de oude GT3 geen handbak?
Grappig genoeg bewijst de nieuwe Porsche 911 GT3 dat een handbak (op papier) geen goed idee is. Met de bloedsnelle zeventrapsautomaat (PDK) sprint de GT3 in 3,4 seconden naar 100 km/u. Met de handbak red je dit in 3,9 seconden. Als je straaljagerpiloot bent, of zo. Welke zouden wij kiezen? De handbak, natuurlijk. Moet je een race winnen? Wacht dan even op de GT3 RS. De platte 4,0-liter zescilinder produceert (net als de 911 R) 500 pk. Volgens Porsche komt de boxermotor ongewijzigd uit de GT3 Cup-raceauto. De topsnelheid ligt op 320 km/u (PDK: 318 km/u). Het gewicht van de Porsche 911 GT3 is 1.430 kilo.
Wat is er anders aan de Porsche 911 GT3?
De achterbank ontbreekt (hoi, 911 R) en daar komt géén rolkooi voor terug. Het onderstel is 25 millimeter lager dan dat van de Carrera. Achterin ligt een sperdifferentieel en de vleugel is van koolstofvezel. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen tegengesteld aan of in dezelfde richting als de voorwielen.
Hij oogt wat tam, zelfs met die vleugel
Ja, het is dan ook ‘maar’ de GT3. De extreme GT3 RS laat nog even op zich wachten en vermoedelijk komt er ook nog een 911 GT2. Porsche voegt nu slechts een vleugje intimidatie toe. De rest van het flesje bewaart de bouwer voor de andere versies.
De nieuwe Porsche 911 GT3 is vanaf nu te bestellen. De levering start naar verwachting in juni 2017. De prijs van de versie met PDK begint bij 228.300 euro; de versie met handbak heb je vanaf 229.250 euro. Scheelt qua prijs dus precies niets. Dus wat wil je: plezier of prestaties?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Nieuwe Citroën C3 Aircross: keuzestress

Elektrische auto’s zijn niet langer verstandig meer

Hamann Jaguar F-Pace is nu al te koop

Brabus 550 Adventure 4×4-2: 10 feitjes

De Pininfarina H600 heeft een turbinemotor

Autosalon van Genève 2017: het bijzondere spul

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat
