
De fascinatie voor de Nürburgring ebt maar niet weg bij Porsche. Porsche Motorsport-chef Frank-Steffen Walliser stelt een concessieloos doel voor Porsches aankomende hypercar, de opvolger van de Porsche 918 Spyder. De nieuwe hyper-Porsche moet in 6 minuten en 30 seconden een rondje Nürburgring kunnen doen.
En elk middel wordt door het doel geheiligd. De aandrijflijn zal dus niet bepaald worden door de missie van het bedrijf of de elektrificatie-drang van het merk. De aandrijflijn die het Nürburgringrecord binnen kan slepen, welke het dan ook is, wordt gekozen. Geen compromissen. De rondetijd van de Porsche 918 is trouwens 6 minuten en 57 seconden.
‘Hij moet een tijd halen van 6 minuten en 30 seconden op de Nürburgring’, vertelt Walliser aan TopGear. ‘De aandrijflijn maakt mij niet uit, de rondetijd is het doel. Sportauto’s worden gedefinieerd door hun prestaties, en we moeten dus kijken hoe we die kunnen behalen. Een elektrische auto in de 6 minuut 30 krijgen is een uitdaging.’
Geen elektrische Porsche hypercar
Een volledig elektrische Porsche 918-opvolger klinkt dus onwaarschijnlijk. En een hybride is wellicht ook niet aan de orde. Is het niet een beetje van de zotte? ‘Al 5.000 jaar vergelijkt de mensheid de prestaties in spellen en competities als voetbal, rallyrijden, speerwerpen en noem maar op. Ik zie dat niet ophouden. We moeten wel voorzichtig zijn en goed voorbereiden.’
Het huidige record staat op naam van de Porsche 911 GT2 RS MR. Dit Elfje ging in 06:40,33 rond de Groene Hel. Daar moet dus minimaal tien seconden vanaf. Het ultieme record staat trouwens ook op naam van Porsche: de 919 Hybrid zette een tijd neer van 5:19,546. Maar dat is meer een record voor de Mercedes-AMG One’s en Aston Martin Valkyrie’s van deze wereld.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
