
De fascinatie voor de Nürburgring ebt maar niet weg bij Porsche. Porsche Motorsport-chef Frank-Steffen Walliser stelt een concessieloos doel voor Porsches aankomende hypercar, de opvolger van de Porsche 918 Spyder. De nieuwe hyper-Porsche moet in 6 minuten en 30 seconden een rondje Nürburgring kunnen doen.
En elk middel wordt door het doel geheiligd. De aandrijflijn zal dus niet bepaald worden door de missie van het bedrijf of de elektrificatie-drang van het merk. De aandrijflijn die het Nürburgringrecord binnen kan slepen, welke het dan ook is, wordt gekozen. Geen compromissen. De rondetijd van de Porsche 918 is trouwens 6 minuten en 57 seconden.
‘Hij moet een tijd halen van 6 minuten en 30 seconden op de Nürburgring’, vertelt Walliser aan TopGear. ‘De aandrijflijn maakt mij niet uit, de rondetijd is het doel. Sportauto’s worden gedefinieerd door hun prestaties, en we moeten dus kijken hoe we die kunnen behalen. Een elektrische auto in de 6 minuut 30 krijgen is een uitdaging.’
Geen elektrische Porsche hypercar
Een volledig elektrische Porsche 918-opvolger klinkt dus onwaarschijnlijk. En een hybride is wellicht ook niet aan de orde. Is het niet een beetje van de zotte? ‘Al 5.000 jaar vergelijkt de mensheid de prestaties in spellen en competities als voetbal, rallyrijden, speerwerpen en noem maar op. Ik zie dat niet ophouden. We moeten wel voorzichtig zijn en goed voorbereiden.’
Het huidige record staat op naam van de Porsche 911 GT2 RS MR. Dit Elfje ging in 06:40,33 rond de Groene Hel. Daar moet dus minimaal tien seconden vanaf. Het ultieme record staat trouwens ook op naam van Porsche: de 919 Hybrid zette een tijd neer van 5:19,546. Maar dat is meer een record voor de Mercedes-AMG One’s en Aston Martin Valkyrie’s van deze wereld.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’
