De fascinatie voor de Nürburgring ebt maar niet weg bij Porsche. Porsche Motorsport-chef Frank-Steffen Walliser stelt een concessieloos doel voor Porsches aankomende hypercar, de opvolger van de Porsche 918 Spyder. De nieuwe hyper-Porsche moet in 6 minuten en 30 seconden een rondje Nürburgring kunnen doen.
En elk middel wordt door het doel geheiligd. De aandrijflijn zal dus niet bepaald worden door de missie van het bedrijf of de elektrificatie-drang van het merk. De aandrijflijn die het Nürburgringrecord binnen kan slepen, welke het dan ook is, wordt gekozen. Geen compromissen. De rondetijd van de Porsche 918 is trouwens 6 minuten en 57 seconden.
‘Hij moet een tijd halen van 6 minuten en 30 seconden op de Nürburgring’, vertelt Walliser aan TopGear. ‘De aandrijflijn maakt mij niet uit, de rondetijd is het doel. Sportauto’s worden gedefinieerd door hun prestaties, en we moeten dus kijken hoe we die kunnen behalen. Een elektrische auto in de 6 minuut 30 krijgen is een uitdaging.’
Geen elektrische Porsche hypercar
Een volledig elektrische Porsche 918-opvolger klinkt dus onwaarschijnlijk. En een hybride is wellicht ook niet aan de orde. Is het niet een beetje van de zotte? ‘Al 5.000 jaar vergelijkt de mensheid de prestaties in spellen en competities als voetbal, rallyrijden, speerwerpen en noem maar op. Ik zie dat niet ophouden. We moeten wel voorzichtig zijn en goed voorbereiden.’
Het huidige record staat op naam van de Porsche 911 GT2 RS MR. Dit Elfje ging in 06:40,33 rond de Groene Hel. Daar moet dus minimaal tien seconden vanaf. Het ultieme record staat trouwens ook op naam van Porsche: de 919 Hybrid zette een tijd neer van 5:19,546. Maar dat is meer een record voor de Mercedes-AMG One’s en Aston Martin Valkyrie’s van deze wereld.
Reacties