
De fascinatie voor de Nürburgring ebt maar niet weg bij Porsche. Porsche Motorsport-chef Frank-Steffen Walliser stelt een concessieloos doel voor Porsches aankomende hypercar, de opvolger van de Porsche 918 Spyder. De nieuwe hyper-Porsche moet in 6 minuten en 30 seconden een rondje Nürburgring kunnen doen.
En elk middel wordt door het doel geheiligd. De aandrijflijn zal dus niet bepaald worden door de missie van het bedrijf of de elektrificatie-drang van het merk. De aandrijflijn die het Nürburgringrecord binnen kan slepen, welke het dan ook is, wordt gekozen. Geen compromissen. De rondetijd van de Porsche 918 is trouwens 6 minuten en 57 seconden.
‘Hij moet een tijd halen van 6 minuten en 30 seconden op de Nürburgring’, vertelt Walliser aan TopGear. ‘De aandrijflijn maakt mij niet uit, de rondetijd is het doel. Sportauto’s worden gedefinieerd door hun prestaties, en we moeten dus kijken hoe we die kunnen behalen. Een elektrische auto in de 6 minuut 30 krijgen is een uitdaging.’
Geen elektrische Porsche hypercar
Een volledig elektrische Porsche 918-opvolger klinkt dus onwaarschijnlijk. En een hybride is wellicht ook niet aan de orde. Is het niet een beetje van de zotte? ‘Al 5.000 jaar vergelijkt de mensheid de prestaties in spellen en competities als voetbal, rallyrijden, speerwerpen en noem maar op. Ik zie dat niet ophouden. We moeten wel voorzichtig zijn en goed voorbereiden.’
Het huidige record staat op naam van de Porsche 911 GT2 RS MR. Dit Elfje ging in 06:40,33 rond de Groene Hel. Daar moet dus minimaal tien seconden vanaf. Het ultieme record staat trouwens ook op naam van Porsche: de 919 Hybrid zette een tijd neer van 5:19,546. Maar dat is meer een record voor de Mercedes-AMG One’s en Aston Martin Valkyrie’s van deze wereld.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
