
Als Volkswagen de prijs bekendmaakt van een snel model, dan weet je dat het geen koopje zal zijn. Auto’s zijn tegenwoordig al duur en leuke auto’s al helemaal. Volkswagen is zelden de voordeligste aanbieder in zijn klasse, dus vandaar het statement: een snelle Volkswagen is nooit goedkoop. Vorige week schrokken we al van de prijs van de opgefriste Golf GTI; nu hebben we de prijs van de onlangs gefacelifte Golf R voor je.
De prijs van de Volkswagen Golf R
De Volkswagen Golf R is het absolute topmodel van de range. De ultieme alleskunner. Dus ja, dat mag wat kosten. Zeker als je bedenkt dat de Golf R enkel en alleen een benzinemotor aan boord heeft, zonder een elektromotor ter CO2-compensatie. Schrik niet: de prijs van de Golf R is 81.990 euro. Uiteraard moet je dat niet omrekenen naar guldens, want dan kom je uit op 180.682 gulden. Dat hoge bedrag komt mede door de BPM-boete, want 27.380 euro verdwijnt direct in de schatkist, naast de 9.298 euro aan BTW.
Je krijgt wel enorm veel waar voor je geld. Onder de kap huist namelijk de befaamde EA888-motor, die in dit geval maar liefst 333 pk en 420 Nm levert. Ook tof is dat je nu standaard het differentieel aan de achterzijde en de driftmodus krijgt, plus een hogere topsnelheid: 270 km/u. Het elektronische XDS-differentieel is ook standaard aanwezig, evenals dempers met verschillende standen. Dit geldt overigens alleen voor de Nederlandse Golf R’s – als je er eentje gaat importeren over een paar jaar (omdat je 81.990 euro zoveel geld vindt) zit dit er dus niet altijd op.
En als je alle opties aanvinkt?
Uiteraard is het mogelijk om de Golf R nog duurder te maken dan ie al is. Denk aan de Warmenau-velgen à 490 euro. Deze meten eveneens 19 inch, maar zijn 20 procent lichter. Tevens is er een Akrapoviç-sportuitlaat te bestellen voor 3.890 euro. Voor een nog sportievere look dien je het Black Edition-pakket à 890 euro te kiezen, waarbij alle details in het hoogglans zwart zijn afgewerkt. Als je alle opties in de configurator op de VW-site aanvinkt, kom je uit op een prijs van 96.408 euro.

Juiste context
Uiteraard moeten we de prijs van de nieuwe Golf R wel een beetje in de juiste context zetten. Het chique broertje van de Golf R – de Audi S3 – mag mee voor 83.572 euro. Deze heeft dezelfde motor en transmissie, maar niet de driftmodus of de hogere topsnelheid. De Honda Civic Type R is een puurder alternatief met voorwielaandrijving en een handbak, waar je alsnog 88.650 euro voor betaalt. Dus in dat licht bezien lijkt de prijs van de nieuwe Golf R wel mee te vallen.

Dat is helemaal zo als je kijkt naar de Mercedes-AMG A 35 4Matic. Deze heeft minder vermogen (306 pk), maar kost maar liefst 90.278 euro. Met de prijs van de Golf R zit Volkswagen dus in het vaarwater van de echte premium hot hatches, waarbij je dan ook nog diep in de buidel moet tasten voor de (vele) opties. Maar wacht, er is hoop. De grootste verrassing komt uit een onverwachte hoek: München. Want de onlangs geïntroduceerde BMW M135 xDrive kost slechts 75.962 euro.
4 reacties op “Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De Golf R rijdt geweldig! Heb in diverse auto’s gereden maar dit een ideale daily driver en racemonster. Infotainment is even wennen, maar hij rijdt geweldig (weglligging, remmen, variabel instelbaar onderstel) en het verbruik is goed te doen als je normaal rijdt. Tip: ook leverbaar als stationcar, de ideale family car.
Welke bijgeluiden? Ik hoor geen bijgeluiden.
De Golf 8 R is super en zonder panoramadak is nog beter.Geen bijgeluiden.
De Golf is de enige echte premium hot hatch.