
Als Volkswagen de prijs bekendmaakt van een snel model, dan weet je dat het geen koopje zal zijn. Auto’s zijn tegenwoordig al duur en leuke auto’s al helemaal. Volkswagen is zelden de voordeligste aanbieder in zijn klasse, dus vandaar het statement: een snelle Volkswagen is nooit goedkoop. Vorige week schrokken we al van de prijs van de opgefriste Golf GTI; nu hebben we de prijs van de onlangs gefacelifte Golf R voor je.
De prijs van de Volkswagen Golf R
De Volkswagen Golf R is het absolute topmodel van de range. De ultieme alleskunner. Dus ja, dat mag wat kosten. Zeker als je bedenkt dat de Golf R enkel en alleen een benzinemotor aan boord heeft, zonder een elektromotor ter CO2-compensatie. Schrik niet: de prijs van de Golf R is 81.990 euro. Uiteraard moet je dat niet omrekenen naar guldens, want dan kom je uit op 180.682 gulden. Dat hoge bedrag komt mede door de BPM-boete, want 27.380 euro verdwijnt direct in de schatkist, naast de 9.298 euro aan BTW.
Je krijgt wel enorm veel waar voor je geld. Onder de kap huist namelijk de befaamde EA888-motor, die in dit geval maar liefst 333 pk en 420 Nm levert. Ook tof is dat je nu standaard het differentieel aan de achterzijde en de driftmodus krijgt, plus een hogere topsnelheid: 270 km/u. Het elektronische XDS-differentieel is ook standaard aanwezig, evenals dempers met verschillende standen. Dit geldt overigens alleen voor de Nederlandse Golf R’s – als je er eentje gaat importeren over een paar jaar (omdat je 81.990 euro zoveel geld vindt) zit dit er dus niet altijd op.
En als je alle opties aanvinkt?
Uiteraard is het mogelijk om de Golf R nog duurder te maken dan ie al is. Denk aan de Warmenau-velgen à 490 euro. Deze meten eveneens 19 inch, maar zijn 20 procent lichter. Tevens is er een Akrapoviç-sportuitlaat te bestellen voor 3.890 euro. Voor een nog sportievere look dien je het Black Edition-pakket à 890 euro te kiezen, waarbij alle details in het hoogglans zwart zijn afgewerkt. Als je alle opties in de configurator op de VW-site aanvinkt, kom je uit op een prijs van 96.408 euro.

Juiste context
Uiteraard moeten we de prijs van de nieuwe Golf R wel een beetje in de juiste context zetten. Het chique broertje van de Golf R – de Audi S3 – mag mee voor 83.572 euro. Deze heeft dezelfde motor en transmissie, maar niet de driftmodus of de hogere topsnelheid. De Honda Civic Type R is een puurder alternatief met voorwielaandrijving en een handbak, waar je alsnog 88.650 euro voor betaalt. Dus in dat licht bezien lijkt de prijs van de nieuwe Golf R wel mee te vallen.

Dat is helemaal zo als je kijkt naar de Mercedes-AMG A 35 4Matic. Deze heeft minder vermogen (306 pk), maar kost maar liefst 90.278 euro. Met de prijs van de Golf R zit Volkswagen dus in het vaarwater van de echte premium hot hatches, waarbij je dan ook nog diep in de buidel moet tasten voor de (vele) opties. Maar wacht, er is hoop. De grootste verrassing komt uit een onverwachte hoek: München. Want de onlangs geïntroduceerde BMW M135 xDrive kost slechts 75.962 euro.
4 reacties op “Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De Golf R rijdt geweldig! Heb in diverse auto’s gereden maar dit een ideale daily driver en racemonster. Infotainment is even wennen, maar hij rijdt geweldig (weglligging, remmen, variabel instelbaar onderstel) en het verbruik is goed te doen als je normaal rijdt. Tip: ook leverbaar als stationcar, de ideale family car.
Welke bijgeluiden? Ik hoor geen bijgeluiden.
De Golf 8 R is super en zonder panoramadak is nog beter.Geen bijgeluiden.
De Golf is de enige echte premium hot hatch.