
Als Volkswagen de prijs bekendmaakt van een snel model, dan weet je dat het geen koopje zal zijn. Auto’s zijn tegenwoordig al duur en leuke auto’s al helemaal. Volkswagen is zelden de voordeligste aanbieder in zijn klasse, dus vandaar het statement: een snelle Volkswagen is nooit goedkoop. Vorige week schrokken we al van de prijs van de opgefriste Golf GTI; nu hebben we de prijs van de onlangs gefacelifte Golf R voor je.
De prijs van de Volkswagen Golf R
De Volkswagen Golf R is het absolute topmodel van de range. De ultieme alleskunner. Dus ja, dat mag wat kosten. Zeker als je bedenkt dat de Golf R enkel en alleen een benzinemotor aan boord heeft, zonder een elektromotor ter CO2-compensatie. Schrik niet: de prijs van de Golf R is 81.990 euro. Uiteraard moet je dat niet omrekenen naar guldens, want dan kom je uit op 180.682 gulden. Dat hoge bedrag komt mede door de BPM-boete, want 27.380 euro verdwijnt direct in de schatkist, naast de 9.298 euro aan BTW.
Je krijgt wel enorm veel waar voor je geld. Onder de kap huist namelijk de befaamde EA888-motor, die in dit geval maar liefst 333 pk en 420 Nm levert. Ook tof is dat je nu standaard het differentieel aan de achterzijde en de driftmodus krijgt, plus een hogere topsnelheid: 270 km/u. Het elektronische XDS-differentieel is ook standaard aanwezig, evenals dempers met verschillende standen. Dit geldt overigens alleen voor de Nederlandse Golf R’s – als je er eentje gaat importeren over een paar jaar (omdat je 81.990 euro zoveel geld vindt) zit dit er dus niet altijd op.
En als je alle opties aanvinkt?
Uiteraard is het mogelijk om de Golf R nog duurder te maken dan ie al is. Denk aan de Warmenau-velgen à 490 euro. Deze meten eveneens 19 inch, maar zijn 20 procent lichter. Tevens is er een Akrapoviç-sportuitlaat te bestellen voor 3.890 euro. Voor een nog sportievere look dien je het Black Edition-pakket à 890 euro te kiezen, waarbij alle details in het hoogglans zwart zijn afgewerkt. Als je alle opties in de configurator op de VW-site aanvinkt, kom je uit op een prijs van 96.408 euro.

Juiste context
Uiteraard moeten we de prijs van de nieuwe Golf R wel een beetje in de juiste context zetten. Het chique broertje van de Golf R – de Audi S3 – mag mee voor 83.572 euro. Deze heeft dezelfde motor en transmissie, maar niet de driftmodus of de hogere topsnelheid. De Honda Civic Type R is een puurder alternatief met voorwielaandrijving en een handbak, waar je alsnog 88.650 euro voor betaalt. Dus in dat licht bezien lijkt de prijs van de nieuwe Golf R wel mee te vallen.

Dat is helemaal zo als je kijkt naar de Mercedes-AMG A 35 4Matic. Deze heeft minder vermogen (306 pk), maar kost maar liefst 90.278 euro. Met de prijs van de Golf R zit Volkswagen dus in het vaarwater van de echte premium hot hatches, waarbij je dan ook nog diep in de buidel moet tasten voor de (vele) opties. Maar wacht, er is hoop. De grootste verrassing komt uit een onverwachte hoek: München. Want de onlangs geïntroduceerde BMW M135 xDrive kost slechts 75.962 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Welke bijgeluiden? Ik hoor geen bijgeluiden.
De Golf 8 R is super en zonder panoramadak is nog beter.Geen bijgeluiden.
De Golf is de enige echte premium hot hatch.