Je zou het misschien niet zeggen, maar de eerste generatie van de Tesla Model S is al twaalf jaar oud. Daarmee is de garantie al vier jaar verlopen. Ook andere EV’s beginnen op het punt te komen dat het automerk niet meer gratis je elektromotor of accupakket vervangt. Daarom is het handig om te weten wat de prijs is van het vervangen van de batterij van jouw elektrische auto, mocht dat een keer aan de orde zijn.

Het Duitse Autobild zocht dit uit. Het valt direct op dat automerken niet graag het prijskaartje van een nieuwe accu delen. Dat komt volgens de merken doordat een volledige vervanging vaak onnodig is. In de meeste gevallen zouden defecte cellen of modules bestaande uit meerdere cellen verwijderd en vervangen kunnen worden, in plaats van dat er een geheel nieuwe batterij wordt geplaatst. Dan zijn de kosten voor het merk en de klanten lager dan een complete vervanging. Toch willen we graag ‘voor het geval dat’ weten wat de prijs per elektrische auto is wanneer je de batterij laat vervangen.

Verschillende merken geven geen openheid van zaken

Tesla, Audi, Fiat en Opel willen allemaal geen cijfers vrijgeven aan het Duitse medium. Dit heeft verschillende redenen. Zo zegt Opel dat er geen prijzen zijn, omdat er nooit compleet nieuwe batterijen worden geplaatst. In alle gevallen worden de Opel-batterijen gereviseerd. Audi zegt juist dat er wel prijzen zijn, maar dat het merk ze liever niet deelt.

Volkswagen gaat wel met de billen bloot, maar kan geen exacte prijs geven omdat de prijzen volgens het merk erg schommelen. Voor een ID.3 of ID.4 kost een nieuwe batterij tussen de 10.000 en 15.000 euro. Toch al minimaal een kwart van de aanschafprijs van een ID.3. Voor auto’s op het MQB-platform, zoals de e-Golf en e-Up, ben je tussen de 10.000 en 20.000 euro kwijt.

De prijs van een nieuwe batterij onder je elektrische Mercedes

Wie volledige openheid van zaken geeft, is Mercedes. Zo betaal je 21.375,12 euro voor een nieuw accupakket onder een Mercedes EQE. Ook ongeveer een kwart van de aanschafprijs. Bij de EQA ben je 15.209,22 euro armer. Bij de EQB vraagt het merk 18.739,50 euro. Een nieuwe accu onder je EQC kost 28.516,68 euro, bij de EQS 19.603,12 euro en bij de EQS SUV 29.257,80 euro. Bij die laatste kun je overigens beter wachten tot de opslagcapaciteit van de batterij onder de 70 procent is gezakt. Op dat moment is de vervanging gratis.

Ook Mercedes-relatie Smart maakt de prijzen bekend. Een nieuw accupakket voor de Smart EQ Fortwo en ForFour kost 6.537,92 euro. Daarmee is de prijs van een nieuwe batterij voor deze elektrische auto lager dan die van een Dacia Spring. Hiervoor betaal je 6.769,65 euro. Honda vraagt ook niet gigantisch veel voor een batterij in de Honda e. Je betaal er 7.283 euro voor, wat nog geen 20 procent van de nieuwprijs is.

Renault geeft indicatieve prijzen

Voorlopig meldt Renault alleen een richtprijs van een nieuwe batterij onder een van hun elektrische auto’s. Dat doet het merk voor de Zoe, Kangoo ZE, Twingo Electric (nee, niet de nieuwe) en Twizy. Voor de eerste drie modellen betaal je ongeveer 9.000 euro voor verse energiecellen. Bij de kleine Renault Twizy betaal je 4.000 euro.

Nissan gaat nog een stukje verder. Dit merk maakt onderscheid tussen de verschillende accupakketten voor de Leaf. Voor een nieuwe 40-kWh batterij moet je 10.306 euro overmaken naar het merk. Heb je een grotere 62-kWh accu in je Leaf? Dan kost een nieuwe versie 15.516 euro. Bij het grotere batterijpakket betaal je ongeveer een derde van de nieuwprijs.

Ook andere Aziatische merken strooien erop los met grote bedragen voor nieuwe batterijen. Hyundai vraagt bijvoorbeeld 20.176,78 euro voor een 100-kWh accu voor de elektrische Kona en zelfs 33.771,68 euro voor de 150-kWh versie. Bij de Ioniq kost een nieuwe batterij 20.176,78 euro. Bij Kia zijn de prijzen wat schappelijker. Zo vraagt het merk 10.364,90 euro voor een nieuwe EV6-accu en 6.940,08 euro voor die van de e-Niro.

Is je Volvo-accu stuk? Koop dan géén nieuwe batterij

Als je een van de vele Nederlandse eigenaren bent van een Volvo XC40 Recharge, dan wil je vast ook weten wat een nieuwe batterij kost, voor het geval dat. Volvo laat weten dat een nieuwe accu voor de elektrische XC40 – die tegenwoordig EX40 heet – 37.854 euro kost. Dan zouden we adviseren om nog even door te sparen en een complete nieuwe auto te kopen voor minimaal 45.995 euro.

Reacties

  • Hans heeft op 30 maart 2024 geschreven:

    Het enige ding dat voldoet op een batterij, is een doodgewoon horloge, 3 jaar geen omkijke naar, 5 euri, en klaar, als er gewerkt moet worden op accu basis? Niet aan beginnen,

    • hans peperkamp heeft op 30 maart 2024 geschreven:

      Hans geweldige reaktie.De vervanger is de opdraaien van een mechanische (hangklok)uurwerk,en door zijn eigen gewichten aangetrokken door de zwaarte kracht van de aarde,zéér zuiver af te stellen.In mijn jongere jaren waren we blij met opwindbare door een veer aangedreven auto’s,en toen waren er nog geen lithium-batterijen.En in onze volkswijk kwamen de paarden langs,die de melkwagen/broodwagen/groentewagen vort trokken.En toen waren de Burgers ook blij,en de wijkagent liep met zijn diensfiets door de wijk oa de een van de mooiste wijken van Arnhem DE GEITENKAMP en heeft een heel ander aanzien gekregen via het bekende TV programma,over de Politie in Arnhem.Leve de moderne Maatschappij,met Elektrische Auto’s die feitelijk zeer vervuilend zijn,en niet zal worden weergegeven door de Media, via: youtube.nl Bolivien im Lithium Rausch en ZDF HD planet e Der wahre Preis Elektroautos. Geeft weer de verschrikkelijke werkomstandigheden van die Delvers uit die zéér corrupte landen.Waar de Delvers voor 7.50 euro per/dag hun gezondheid aan op offeren om vooral de Elite groep Burgers te kunnen rijden in hun Elektrische Auto’s.Met hun Narcistiche gevoel ik rijd Elektrisch,hoe durf je!.En de klimaat/milieu activisten in Nederland,hebben het daar niet over.Maar wel de Shell en meerdere wereld-bedrijven voor de Nederlandse Rechter laten verschijnen.Maar weten die inzake wat er in Afrika het hele Klimaat/Mileu-aspecten niets te maken heeft met oa Shell en andere wereld-olie-maatschappijen.En dat er in de loop van de jaren miljoenen ingeleverde auto’s uit de EU gebonden landen zijn over gevaren naar Afrika,en daar op de auto-markten weer worden verkocht.100.000 km op de teller geldt daar als nieuw.Maar ook de Elektroschrott met vele schepen naar Afrika worden verscheept.AS DINSDAG BEGINT EEN AANGESPANNEN DOOR SHELL RECHTZAAK (HOGERBEROEO)VOOR EERHERSTEL VAN DOOR DE KLIMAAT/MILIEU GEWONNEN RECHTZAAK.IN DE EERSTE AANLEG,ZOALS DAT VAKER ZAL WORDEN BEAAMT. afz: EEN VOORMALIG GOED GESCHOOLDE TECHNICUS MET PENSIOEN,EN BEHOORT TOT DE NIEUWE GENERATIE SENIOREN.
      GEWONNEN RECHTZAAK DOOR DIE KLIMAAT-MILIEU-ACTIVISTEN.Die onze totale gemeenschap blijven ontvrichten in hun eigen belang,vooral zich blijven kenbaar maken.En wie trappen daarin: ROEPT U MAAR luidt en duidelijk,dan horen ze misschien in de Rechtbank hoe U als Burger Maatschappij er over denkt.Verbeter de Wereld,maar begin eerst bij je zelf.

      • Dit kan korter heeft op 30 maart 2024 geschreven:

        Mand!

        • hans peperkamp heeft op 30 maart 2024 geschreven:

          Het is voor mij gezien een politieke weergave,zoals ze ook in de Tweede Kamer Fractieleden,met heel veel zinnen toch proberen toch niets te zeggen en dat kan gezien worden als een rasartiest.En daarnaast heeft het ook een uitdagend karakter in verweven,zoals die tomeloze Talk Show TV praatprogramma’s.Zoals Vandaaginside waar gaat het feitelijk over!,maar nooit over inhoudelijke vraagstukken het heeft een niveau van een wasbeer,het zal nooit gaan over technologische ontwikkelingen,want daar hebben ze geen kaas(kaars)van gegeten,vooral die met die uilenbril op,wat een laag niveau heeft die presentator.Komt heel weinig zinvol vandaan,maar ze hebben wel de hoogste kijkcijfers.En dat heet kwaliteits TV,wat een armoe geeft deze als bekend staan Camping TV omroep.Maar ik bepaal niet wat inhoudelijke TV programma’s worden uitgezonden.Ik stream wel via mijn schotel naar de echte inhoudelijke TV praat lnnovatie TV programma’s.Gezonden vanaf een camping ergens waar de zon dagelijks aanwezig is.De groeten met handen en voeten.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 29 maart 2024 geschreven:

    Bekend probleem het vervangen van de Lithium-batterijen,na enige jaren,dan is je E-Auto gezien de Dagwaarde Total Loss.En waarom geven de Duitse TV omroepen veel meer de exakte kennis! wat ik in de loop heb opgeslagen in mijn digitale bestand.Via : youtube.nl (tik in) Exploding Broken Down Tesla Model S:geeft weer de 10 jaar oude Tesla kosten 20.000 euro voor de vervanging van de Lithium-batterijen (tik in) Hidden-China’s Flagship EVs ane Exploding in Huge Numbers (tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) Brandgefährliche Lithium-Ionen-Akkus| 5 tips zur Sicherheit|Abendschau|BR24(tik in) Tesla set itself on fire and exploded in Shanghai China!.En dat maakt steeds het verschil tussen de vele buitenlandse Omroepen tov de Nederlandse Media.En dat is al vele jaren het verschil tussen de kabelkijkers tov de Schotelbezitters.Via; Google.nl (tik in FEEDHUNTER) en neem kennis van deze bijzondere Hobby,vooral de vele informatie en dat is vaak heel divers,invooral de technologische ontwikkelingen.En vooal door TV-reclame inkomsten,van vooral in het rijden van E-auto’s is daar debet aan.En welke groep Burgers zal dat kunnen betalen,het aanschaffen van een E-auto.vanaf de 40.000 euro basis-prijs!.

    • Lekker onsamenhangend heeft op 30 maart 2024 geschreven:

      (tik in) zoek hulp

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear