
Niets is te gek tijdens de brainstormsessies van Land Rover. Een cabrioletversie van de Evoque? Túúrlijk. Een twee/driedeurs Range Rover SV? Ja joh, lachen! En bleef dit soort dingen nou nog gewoon binnen de vier gewatteerde muren van de vergaderkamer – tot daar aan toe. Maar de Engelsen lijken uit alle macht te willen bewijzen dat de Brexit bij lange na niet hun meest stupide idee was. Want kijk nou toch eens…
Wat ís dit?
Dit is dus de Range Rover SV Coupé, de auto die oogpijn tastbaar maakt. Althans, dat vinden wij. Maar we hebben het vermoeden dat je dat, als je ook maar een béétje gevoel voor schoonheid hebt, wel met ons eens zult zijn. Niemand zal ooit bij zijn volle verstand beweren dat een Range Rover een klein motorkapje heeft. Maar zelfs van die indrukwekkende neus blijft niets over, door de enorme witte blob die er achteraan komt. Hij heeft nog het meest weg van een enorme schapenwolk waar een paar 23″-wielen onder zijn geplakt. De Britten noemen het design ‘dramatic’, maar dat woord heeft bij hen natuurlijk tikje andere connotatie dan bij ons. Wij zouden het in dit geval letterlijk vertalen. Of, in één woord, twee letters: au.
Wat doet nog meer pijn aan die Range Rover SV Coupé?
Nou, instappen lijkt ons geen pretje. Er is een reden dat alle SUV’s die een coupé-indruk willen wekken (lees: BMW X6, Mercedes GLE Coupé etc.) toch maar wel vier portieren hebben: het is anders zo lastig om achterin te komen. Daar lijkt Range Rover zich weinig van aan te trekken. Wie niet voorin mag zitten: succes, en veel plezier met je hernia.
Nog meer pijn?
Niet zozeer pijn, als wel bijzonder eigenaardig. Waarom zou je in hemelsnaam de voor- en achterstoelen andere kleuren geven? Waarschijnlijk alleen ‘omdat het kan’, wat nog altijd de minst overtuigende reden is om het ook daadwerkelijk te doen. Maar goed. Er is wel iets anders dat écht pijn doet, en dat is…
Prijs Range Rover SV Coupé
Doe eens een gokkie? Nou? Fout. Verdubbel dat. En doe er dan nog iets bij. Dan kom je uit op de instapprijs van 390.000 euro. Paar optietjes erbij en je zit dus dik over de vier ton. Au… En nee, we begrijpen dat je het vraagt, maar hij is niet verkrijgbaar op grijs kenteken.
Ook nog goed nieuws te melden?
Natuurlijk, zo zijn we ook wel weer. Zo is de Range Rover SV Coupé de snelste Range Rover ooit. Zijn vijfliter supercharged V8 zorgt voor 565 pk vermogen en een trekkracht van 700 Nm. 100 km/u rij je in 5,3 seconden en de top bedraagt 266 km/u, wat indrukwekkend is voor een op zijn kant liggend flatgebouw. Maar het beste nieuws is waarschijnlijk dat er maar 999 gebouwd zullen worden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is de Range Rover van Ferry Bouman en hij kan van jou zijn

De volgende Range Rover is vol-elektrisch en krijgt evenveel vermogen als de V8-versie

Rolls-Royce Ghost krijgt een setje dikke 24-inch putdeksels van Vossen

Leuke familiebak nodig? Deze verlengde Range Rover is zo duur als een Renault Espace

Hoe goed is de eerste Range Rover nog in vergelijking met de nieuwste?

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Land Rover gaat zijn oude auto’s nog een keer verkopen met een flinke winst

De dikste Range Rover Sport van dit moment kun je met stoffen bekleding bestellen

Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

je kunt hier ook heel positief over doen: als ze het interieur in één kleur gaan maken is het binnenin zitten wel verschrikkelijk aantrekkelijk. en over die buitenkant:
je koopt dit soort auto’s immers als een statement: “ik ben rijk, zo rijk dat ik bóven smaak sta en rot op van mijn voorbumper en de linker baan