Range Rover SV Coupé: au, au en nog eens au

Is dit de eerste bestelbus van Land Rover?

Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupé
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupeé
Range Rover SV Coupé
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupé
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupeé
Range Rover SV Coupé
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe
Range Rover SV Coupe

Niets is te gek tijdens de brainstormsessies van Land Rover. Een cabrioletversie van de Evoque? Túúrlijk. Een twee/driedeurs Range Rover SV? Ja joh, lachen! En bleef dit soort dingen nou nog gewoon binnen de vier gewatteerde muren van de vergaderkamer – tot daar aan toe. Maar de Engelsen lijken uit alle macht te willen bewijzen dat de Brexit bij lange na niet hun meest stupide idee was. Want kijk nou toch eens…

Wat ís dit?

Dit is dus de Range Rover SV Coupé, de auto die oogpijn tastbaar maakt. Althans, dat vinden wij. Maar we hebben het vermoeden dat je dat, als je ook maar een béétje gevoel voor schoonheid hebt, wel met ons eens zult zijn. Niemand zal ooit bij zijn volle verstand beweren dat een Range Rover een klein motorkapje heeft. Maar zelfs van die indrukwekkende neus blijft niets over, door de enorme witte blob die er achteraan komt. Hij heeft nog het meest weg van een enorme schapenwolk waar een paar 23″-wielen onder zijn geplakt. De Britten noemen het design ‘dramatic’, maar dat woord heeft bij hen natuurlijk tikje andere connotatie dan bij ons. Wij zouden het in dit geval letterlijk vertalen. Of, in één woord, twee letters: au.

Wat doet nog meer pijn aan die Range Rover SV Coupé?

Nou, instappen lijkt ons geen pretje. Er is een reden dat alle SUV’s die een coupé-indruk willen wekken (lees: BMW X6, Mercedes GLE Coupé etc.) toch maar wel vier portieren hebben: het is anders zo lastig om achterin te komen. Daar lijkt Range Rover zich weinig van aan te trekken. Wie niet voorin mag zitten: succes, en veel plezier met je hernia.

Nog meer pijn?

Niet zozeer pijn, als wel bijzonder eigenaardig. Waarom zou je in hemelsnaam de voor- en achterstoelen andere kleuren geven? Waarschijnlijk alleen ‘omdat het kan’, wat nog altijd de minst overtuigende reden is om het ook daadwerkelijk te doen. Maar goed. Er is wel iets anders dat écht pijn doet, en dat is…

Prijs Range Rover SV Coupé

Doe eens een gokkie? Nou? Fout. Verdubbel dat. En doe er dan nog iets bij. Dan kom je uit op de instapprijs van 390.000 euro. Paar optietjes erbij en je zit dus dik over de vier ton. Au… En nee, we begrijpen dat je het vraagt, maar hij is niet verkrijgbaar op grijs kenteken.

Ook nog goed nieuws te melden?

Natuurlijk, zo zijn we ook wel weer. Zo is de Range Rover SV Coupé de snelste Range Rover ooit. Zijn vijfliter supercharged V8 zorgt voor 565 pk vermogen en een trekkracht van 700 Nm. 100 km/u rij je in 5,3 seconden en de top bedraagt 266 km/u, wat indrukwekkend is voor een op zijn kant liggend flatgebouw. Maar het beste nieuws is waarschijnlijk dat er maar 999 gebouwd zullen worden.

 

Reacties
  1. trixie zegt op 7 maart 2018 om 15:28:

    je kunt hier ook heel positief over doen: als ze het interieur in één kleur gaan maken is het binnenin zitten wel verschrikkelijk aantrekkelijk. en over die buitenkant:
    je koopt dit soort auto’s immers als een statement: “ik ben rijk, zo rijk dat ik bóven smaak sta en rot op van mijn voorbumper en de linker baan

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws