
‘M’n gras! Hij rijdt over m’n gras!’, zegt Gen Z misschien niet zoveel. Heb je iets meer levenservaring? Dan hoorde je zojuist ongetwijfeld de stem van André van Duin bij Ter Land, Ter Zee en in de Lucht bij de discipline achteruitrijden. Hoe zou zo’n race op Zandvoort er nu uitzien? Misschien leuk om dat te testen met de auto die het record voor het snelste achteruit rijden heeft: de Rimac Nevera.
De donkerbier drinkende recordofficials van Guinness waren aanwezig om te zien of de Nevera sneller kon dan het vorige record. Dat stond op naam van Daren Manning in een Caterham 7 Fireblade. Daarmee haalde Manning een snelheid van 165,08 km/u in z’n achteruit. De Rimac Nevera scherpt vandaag het record achteruit rijden flink aan.
Achter het stuur van de Nevera zit Goran Drndak. Hij zegt: ‘Tijdens de run zelf moest ik er wel even aan wennen. Je kijkt recht naar achteren en ziet hoe het landschap steeds sneller van je weg flitst, terwijl je voelt dat je nek naar voren wordt getrokken in bijna hetzelfde gevoel dat je normaal gesproken zou krijgen bij krachtig remmen.’ Gelukkig weet hij de EV op de weg te houden.
Geen begrenzer?
De meeste elektrische auto’s hebben een begrenzer voor de achteruit. Rimac zegt er niets over, maar ongetwijfeld hebben ze hier softwarematig de begrenzer moeten deactiveren. Nog iets om rekening mee te houden is de aerodynamica; die werkt in z’n achteruit ook niet zoals bedoeld en dit kan lastige situaties opleveren. Gelukkig was dit niet het geval.
De topsnelheid voor het record achteruit rijden
Ingenieur Matija Renić vertelt dat het idee om het record achteruit rijden te verbreken in eerste instantie werd weggelachen. ‘Maar toen begonnen we te praten over hoe leuk het zou zijn om het eens te proberen’, zegt Renić. Een snelheid van 240 km/u blijkt haalbaar, maar daarboven was onbekend terrein. Toch komt het record ver daarboven. Drndak haalt een snelheid van 275,74 km/u.
2 reacties op “Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Elektrische Toyota Land Cruiser rijdt 7 kilometer onder water

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

dat deed de daf toen toch ook al op benzine?
Doodeng.