
Vraag ons niet waarom, maar kennelijk wil niemand meer autorijden. Deze Renault EZ-GO is de zoveelste potentiële manier om onder deze blijkbaar ontzettend niet leuke taak uit te komen. (Oké, en om vervoer te bieden aan mensen die het niet kunnen of mogen.)
In de toekomst worden auto’s gedeeld en rijden ze zelf, dat lijkt zo onderhand een zekerheid. Renault springt hierop in met iets wat ze zelf een ‘robo-taxi’ noemen. Wij noemen het een soort rijdende gouden kooi, met veel glas en dikke veiligheidsspijlen.
Het idee achter de Renault EZ-GO is dat hij de onvermijdelijke groei van steden vergemakkelijkt door snelle en slimme mobiliteit te bieden. Hij heeft plek voor zes personen en is te reserveren via een app. Of je kunt bijvoorbeeld instappen bij een laadstation, waarna hij je binnen de stad naar je bestemming brengt. En taxichauffeurs vonden Uber al moeilijk te verkroppen…
Hoe werkt de Renault EZ-GO?
Het moderne bierfiets-alternatief is zo ontworpen dat mensen die slecht ter been zijn, in een rolstoel zitten of bijvoorbeeld een kinderwagen bij zich hebben makkelijk kunnen instappen. Hij is 5,20 meter lang en 2,20 meter breed, met een wielbasis van 3,80 meter. Hij is level-4 autonoom, achterwielaangedreven en rijdt niet harder dan 50 km/u. Allerlei geluidjes en dynamische verlichting moeten voetgangers en fietsers duidelijk maken welke kant hij op gaat. Hij heeft vierwielbesturing, actieve demping en een gezellige stoelopstelling. De vloer is van hout en natuurlijk is er wifi en een groot scherm aan boord.
Renault ziet het al helemaal zitten en is in gesprek met meerdere steden en partners. Aan het eind van hun mobiliteitsplan Drive the Future 2017-2022, over vier jaar dus, willen ze een dergelijk product kunnen aanbieden. Als we zien hoe ver de technologie nu is – veel semi-autonome auto’s kunnen nog niet eens fatsoenlijk rechtuit rijden – houden we ons hart vast. Maar hé: dit is wat de mensheid wil. Toch?
Meer van TopGear


Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)
