
Vraag ons niet waarom, maar kennelijk wil niemand meer autorijden. Deze Renault EZ-GO is de zoveelste potentiële manier om onder deze blijkbaar ontzettend niet leuke taak uit te komen. (Oké, en om vervoer te bieden aan mensen die het niet kunnen of mogen.)
In de toekomst worden auto’s gedeeld en rijden ze zelf, dat lijkt zo onderhand een zekerheid. Renault springt hierop in met iets wat ze zelf een ‘robo-taxi’ noemen. Wij noemen het een soort rijdende gouden kooi, met veel glas en dikke veiligheidsspijlen.
Het idee achter de Renault EZ-GO is dat hij de onvermijdelijke groei van steden vergemakkelijkt door snelle en slimme mobiliteit te bieden. Hij heeft plek voor zes personen en is te reserveren via een app. Of je kunt bijvoorbeeld instappen bij een laadstation, waarna hij je binnen de stad naar je bestemming brengt. En taxichauffeurs vonden Uber al moeilijk te verkroppen…
Hoe werkt de Renault EZ-GO?
Het moderne bierfiets-alternatief is zo ontworpen dat mensen die slecht ter been zijn, in een rolstoel zitten of bijvoorbeeld een kinderwagen bij zich hebben makkelijk kunnen instappen. Hij is 5,20 meter lang en 2,20 meter breed, met een wielbasis van 3,80 meter. Hij is level-4 autonoom, achterwielaangedreven en rijdt niet harder dan 50 km/u. Allerlei geluidjes en dynamische verlichting moeten voetgangers en fietsers duidelijk maken welke kant hij op gaat. Hij heeft vierwielbesturing, actieve demping en een gezellige stoelopstelling. De vloer is van hout en natuurlijk is er wifi en een groot scherm aan boord.
Renault ziet het al helemaal zitten en is in gesprek met meerdere steden en partners. Aan het eind van hun mobiliteitsplan Drive the Future 2017-2022, over vier jaar dus, willen ze een dergelijk product kunnen aanbieden. Als we zien hoe ver de technologie nu is – veel semi-autonome auto’s kunnen nog niet eens fatsoenlijk rechtuit rijden – houden we ons hart vast. Maar hé: dit is wat de mensheid wil. Toch?
Meer van TopGear


Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen
