
Vraag ons niet waarom, maar kennelijk wil niemand meer autorijden. Deze Renault EZ-GO is de zoveelste potentiële manier om onder deze blijkbaar ontzettend niet leuke taak uit te komen. (Oké, en om vervoer te bieden aan mensen die het niet kunnen of mogen.)
In de toekomst worden auto’s gedeeld en rijden ze zelf, dat lijkt zo onderhand een zekerheid. Renault springt hierop in met iets wat ze zelf een ‘robo-taxi’ noemen. Wij noemen het een soort rijdende gouden kooi, met veel glas en dikke veiligheidsspijlen.
Het idee achter de Renault EZ-GO is dat hij de onvermijdelijke groei van steden vergemakkelijkt door snelle en slimme mobiliteit te bieden. Hij heeft plek voor zes personen en is te reserveren via een app. Of je kunt bijvoorbeeld instappen bij een laadstation, waarna hij je binnen de stad naar je bestemming brengt. En taxichauffeurs vonden Uber al moeilijk te verkroppen…
Hoe werkt de Renault EZ-GO?
Het moderne bierfiets-alternatief is zo ontworpen dat mensen die slecht ter been zijn, in een rolstoel zitten of bijvoorbeeld een kinderwagen bij zich hebben makkelijk kunnen instappen. Hij is 5,20 meter lang en 2,20 meter breed, met een wielbasis van 3,80 meter. Hij is level-4 autonoom, achterwielaangedreven en rijdt niet harder dan 50 km/u. Allerlei geluidjes en dynamische verlichting moeten voetgangers en fietsers duidelijk maken welke kant hij op gaat. Hij heeft vierwielbesturing, actieve demping en een gezellige stoelopstelling. De vloer is van hout en natuurlijk is er wifi en een groot scherm aan boord.
Renault ziet het al helemaal zitten en is in gesprek met meerdere steden en partners. Aan het eind van hun mobiliteitsplan Drive the Future 2017-2022, over vier jaar dus, willen ze een dergelijk product kunnen aanbieden. Als we zien hoe ver de technologie nu is – veel semi-autonome auto’s kunnen nog niet eens fatsoenlijk rechtuit rijden – houden we ons hart vast. Maar hé: dit is wat de mensheid wil. Toch?
Meer van TopGear


De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
