
Ontmoet nooit je helden (of never meet your heroes, als je soms forget hoe de expression is in het Nederlands), zeggen ze vaak over supercars uit de jaren tachtig. Want áls ze al rijden, dan rijden ze vaak niet zo fantastisch. Ze zijn krap, onbetrouwbaar en vaak niet eens erg snel. Gelukkig zijn we tegenwoordig een stuk verder in de ontwikkeling en als jij niet enorm veel waarde hecht aan originaliteit, kun je langsgaan bij het bedrijf Officine Fioravanti voor een uitstekende restomod. Met deze restomod-Testarossa trekken ze de jongklassieke Ferrari naar deze eeuw.
De Ferrari Testarossa van Officine Fioravanti (OF) ziet er vanbuiten vrijwel hetzelfde uit. Kenners zien dat de 16-inch velgen zijn vervangen door 18-inch achter en 17-inch vóór. Om de lichtere velgen zitten moderne banden van Pirelli of Michelin. Erachter schuilen nieuwe zespots Brembo-remmen en de ophanging is herzien met verstelbare stabilisatoren en elektronisch instelbare dempers van Öhlins, inclusief een noselift-systeem.
Meer power en modern motormanagement
Met het onderstel in orde verlegde OF de focus naar de V12-motor. Ze haalden de volledige motor uit elkaar voor een revisie en een upgrade. Het nieuwe vermogen is 510 pk (+120) en het koppel 600 Nm (+100). De begrenzer wordt pas wakker bij 9.000 tpm en een topsnelheid van 323 km/u is mogelijk. Bovendien kan de bestuurder kiezen uit twee rijmodi voor de motor, dankzij moderne motormanagement. De aerodynamica van de restomod-Testarossa werd verbeterd door een vlakke bodem. Bovendien is de vernieuwde Ferrari 130 kilo lichter.
Misschien wel het gaafst is het interieur. De binnenkant ademt jaren tachtig, maar is voorzien van de modernste snufjes. Zo is er een schakelaar voor de ABS (die zelf ook nieuw is) en voor de tractiecontrole (ook dat hadden ze niet in de jaren tachtig). Al het fragiele plastic is vervangen door solide materialen, er is een goed audiosysteem en je kunt je telefoon gewoon opladen met USB-C. Bij de restomod-Testarossa is een kofferset inbegrepen. De ouderwetse telefoon werkt trouwens ook echt, als je je smartphone ermee verbindt via bluetooth.
Jij kunt ook een restomod-Testarossa bestellen
Nu kun je de term ‘restomod’ sowieso definiëren als ‘het beste van twee werelden’, maar in dit geval komt het wel akelig dicht in de buurt van ‘alles wat je je maar kunt wensen in een auto’. Als het in ieder geval zo goed rijdt als we nu verwachten. Of vind jij dat het karakter van de Ferrari nu onderdrukt wordt? Het goede nieuws is dat Officine Fioravanti de Testarossa’s bouwt op bestelling en volledig op smaak van de klant. Aan TopGear laat het bedrijf weten dat de prijs (nog) niet openbaar is.
Meer van TopGear


Zo werd deze gestolen Ferrari van een F1-coureur na 28 (!) jaar weer gevonden

Nederlander werkt aan Ferrari Testarossa met targadak

Met de schattige Ferrari Testa Rossa Junior over het testcircuit Fiorano

Electric Classic Car vervangt twaalfcilinder van Testarossa door Tesla-motor

Dogleg-transmissie in tien iconische auto’s

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
