
Ontmoet nooit je helden (of never meet your heroes, als je soms forget hoe de expression is in het Nederlands), zeggen ze vaak over supercars uit de jaren tachtig. Want áls ze al rijden, dan rijden ze vaak niet zo fantastisch. Ze zijn krap, onbetrouwbaar en vaak niet eens erg snel. Gelukkig zijn we tegenwoordig een stuk verder in de ontwikkeling en als jij niet enorm veel waarde hecht aan originaliteit, kun je langsgaan bij het bedrijf Officine Fioravanti voor een uitstekende restomod. Met deze restomod-Testarossa trekken ze de jongklassieke Ferrari naar deze eeuw.
De Ferrari Testarossa van Officine Fioravanti (OF) ziet er vanbuiten vrijwel hetzelfde uit. Kenners zien dat de 16-inch velgen zijn vervangen door 18-inch achter en 17-inch vóór. Om de lichtere velgen zitten moderne banden van Pirelli of Michelin. Erachter schuilen nieuwe zespots Brembo-remmen en de ophanging is herzien met verstelbare stabilisatoren en elektronisch instelbare dempers van Öhlins, inclusief een noselift-systeem.
Meer power en modern motormanagement
Met het onderstel in orde verlegde OF de focus naar de V12-motor. Ze haalden de volledige motor uit elkaar voor een revisie en een upgrade. Het nieuwe vermogen is 510 pk (+120) en het koppel 600 Nm (+100). De begrenzer wordt pas wakker bij 9.000 tpm en een topsnelheid van 323 km/u is mogelijk. Bovendien kan de bestuurder kiezen uit twee rijmodi voor de motor, dankzij moderne motormanagement. De aerodynamica van de restomod-Testarossa werd verbeterd door een vlakke bodem. Bovendien is de vernieuwde Ferrari 130 kilo lichter.
Misschien wel het gaafst is het interieur. De binnenkant ademt jaren tachtig, maar is voorzien van de modernste snufjes. Zo is er een schakelaar voor de ABS (die zelf ook nieuw is) en voor de tractiecontrole (ook dat hadden ze niet in de jaren tachtig). Al het fragiele plastic is vervangen door solide materialen, er is een goed audiosysteem en je kunt je telefoon gewoon opladen met USB-C. Bij de restomod-Testarossa is een kofferset inbegrepen. De ouderwetse telefoon werkt trouwens ook echt, als je je smartphone ermee verbindt via bluetooth.
Jij kunt ook een restomod-Testarossa bestellen
Nu kun je de term ‘restomod’ sowieso definiëren als ‘het beste van twee werelden’, maar in dit geval komt het wel akelig dicht in de buurt van ‘alles wat je je maar kunt wensen in een auto’. Als het in ieder geval zo goed rijdt als we nu verwachten. Of vind jij dat het karakter van de Ferrari nu onderdrukt wordt? Het goede nieuws is dat Officine Fioravanti de Testarossa’s bouwt op bestelling en volledig op smaak van de klant. Aan TopGear laat het bedrijf weten dat de prijs (nog) niet openbaar is.
Meer van TopGear


Zo werd deze gestolen Ferrari van een F1-coureur na 28 (!) jaar weer gevonden

Nederlander werkt aan Ferrari Testarossa met targadak

Met de schattige Ferrari Testa Rossa Junior over het testcircuit Fiorano

Electric Classic Car vervangt twaalfcilinder van Testarossa door Tesla-motor

Dogleg-transmissie in tien iconische auto’s

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update
