
Het Amerikaanse Rezvani ken je van woeste creaties als de Tank, de Vengeance en de 6×6 Hercules. Met deze RR1 laat Rezvani de nostalgische kant zien. De retro-afdeling van het bedrijf kreeg de opdracht om de Porsche 911 (992-generatie) te voorzien van een nieuwe koets. Dit nieuwe uiterlijk moest inspiratie krijgen van raceauto’s uit de jaren ’70.
De Rezvani RR1 haalt duidelijk inspiratie uit de Porsche 935-racer, die liefkozend werd vernoemd naar Moby Dick vanwege zijn lange staart. De 935/78 werd in 1978 gebouwd en won een jaar later de 24 Uur van Le Mans. De slantnose-voorbumper is er duidelijk uit te herleiden. Wat dan wel weer bijzonder is, is dat de 911-koplampen zijn vervangen door exemplaren die lijken op die van de elektrische Taycan. Dat heeft dan weer niets met de jaren ’70 te maken.
De lage neus gaat elegant over naar een geïntegreerde achtervleugel. De extra brede wielkasten áchter zijn voorzien van forse luchthappers en zijn nog een stuk verlengd naar achteren, waardoor de achterlichten verzonken zijn. En wat vind je van de 20-inch putdeksels op de voorwielen en andere 21-inch velgen bij de achterwielen?
De verschillende specificaties van de Rezvani RR1
Het idee van deze RR1 is dat je met je huidige generatie Porsche 911 bij Rezvani langskomt en dat het bedrijf de koets vervangt, onderhuids wat zaakjes op scherp zet en je de 911 weer teruggeeft. Ze verbouwen echter niet alle uitvoeringen, alleen de Carrera S, GT3 en de Turbo S.
De 911 Carrera S, of RR1 550 zoals Rezvani hem noemt na de verbouwing, houdt zijn 3,0-liter zescilinder turbomotor, maar het vermogen wordt opgekrikt van 450 naar 520 pk. In racetrim klimt het vermogen zelfs naar 550 pk, vandaar de naam RR1 550. De 0-100-tijd is 3,1 seconden en het vermogen gaat nog steeds naar de achterwielen via een zeventraps PDK-automaat of een zestraps handbak.

De 911 GT3 krijgt er 55 pk voor in totaal 565 pk. De begrenzer is opgeschoven naar 9.200 tpm en de 0-100-tijd is precies drie seconden. Ook hierbij kun je kiezen voor handgeschakelde of automatische versnellingsbak en wederom gaat het vermogen naar de achterwielen.
Voor de sterkste RR1 moet je een 911 Turbo S meenemen. De 3,8-liter turboboxermotor gaat van 650 naar 750 pk en zit nu al na twee seconden aan de 100 km/u. Bij deze auto moet je het altijd doen met een PDK-automaat en de 0-100-tijd is twee seconden in plaats van 2,7 seconden in de standaard Turbo S.
De prijs van de Rezvani RR1
Naast het opkrikken van het vermogen, zijn er nog wat opties om je 911 nog bijzonderder te maken. Denk aan een stalen rolkooi, een schroefset van Öhlins, verbeterde Brembo-remmen of een op maat gemaakte kleurstelling (maar houd het maar bij deze Martini-achtige kleuren). Allemaal tegen extra betaling, uiteraard. De eerste vijf RR1-klanten betalen een prijs van 149.000 dollar. Dat is dus zonder de auto. Nadat deze vijf stuks verkocht zijn, gaat de prijs omhoog. Hoever de prijs stijgt, weten we niet.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Internationale Capslockdag: schreeuwerige auto’s

Baby Driver-acteur Jamie Foxx heeft een Rezvani Tank gekocht

Rezvani Beast Alpha heeft bijzondere deuren

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
