
De 205 GTI is de belichaming van wat Peugeot in de jaren ’80 was. Smaakvol, simpel, maar bovenal heel erg lollig. Zo vrolijk en plezierig als de 205 GTI reed, zo zijn er nog maar weinig. Maar misschien is er hoop. TopGear sprak met Peugeot-baas Linda Jackson over de toekomst van het merk. Hierin haalt Jackson de legendarische hatchback aan.
‘Er zijn een heleboel elektrische auto’s en ze lijken allemaal op elkaar’, zegt Jackson. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. ‘Ik wil onderscheid maken met Peugeot en ik denk dat we daarbij op ons sterkst zijn. Of je nu teruggaat naar de 205 GTI of kijkt naar de nieuwe e-3008, ze zijn allemaal onderscheidend. Daar willen we mee doorgaan.’
Jackson over een elektrische 205 GTI
Na de presentatie van de nieuwe Renault 5 zal Peugeot ook wel geïnteresseerd zijn in het reïncarneren van de 205 GTI, toch? Blijkbaar niet: ‘Ik ben geen fan van het terugbrengen van retromodellen’, zegt Jackson. Ze kijkt liever naar het Hypersquare-stuurtje van het Inception Concept. ‘Ik wil liever in die richting denken in plaats van zeggen: “Oh, hoe kan ik de 205 GTI opnieuw maken”‘, voegt Jackson toe. Helaas geen elektrische 205 GTI dus, al moet er toch iets van de oude hatchback terug te zien zijn in komende Peugeots.
‘Ik pak liever de geest en wat deze specifieke auto leuk maakt. Voor Peugeot is dat de wendbaarheid van het rijden. Hoe brengen we dat naar de toekomst? Door het introduceren van steer-by-wire‘, zegt Jackson. Door geen fysieke connectie te hebben tussen de wielen en het stuur, maar het te regelen met software, ze Jackson het levendige stuurgedrag van toen terug te brengen. Dat lijkt ons een lastige opgave, maar we wachten het af. Misschien krijg je zo toch nog een beetje 205 GTI in je volgende e-208.
Eén reactie op “Peugeot-baas wil het rijgevoel van de 205 GTI terugbrengen in EV’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

De Heetste 11: Peugeot 205 GTI

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Koop deze gepantserde Peugeot 205 GTI

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Tja. Alleen de batterij van een EV is al net zo zwaar als de gehele 205 GTI. Natuurlijk ga je dat rijplezier niet evenaren.