
De 205 GTI is de belichaming van wat Peugeot in de jaren ’80 was. Smaakvol, simpel, maar bovenal heel erg lollig. Zo vrolijk en plezierig als de 205 GTI reed, zo zijn er nog maar weinig. Maar misschien is er hoop. TopGear sprak met Peugeot-baas Linda Jackson over de toekomst van het merk. Hierin haalt Jackson de legendarische hatchback aan.
‘Er zijn een heleboel elektrische auto’s en ze lijken allemaal op elkaar’, zegt Jackson. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. ‘Ik wil onderscheid maken met Peugeot en ik denk dat we daarbij op ons sterkst zijn. Of je nu teruggaat naar de 205 GTI of kijkt naar de nieuwe e-3008, ze zijn allemaal onderscheidend. Daar willen we mee doorgaan.’
Jackson over een elektrische 205 GTI
Na de presentatie van de nieuwe Renault 5 zal Peugeot ook wel geïnteresseerd zijn in het reïncarneren van de 205 GTI, toch? Blijkbaar niet: ‘Ik ben geen fan van het terugbrengen van retromodellen’, zegt Jackson. Ze kijkt liever naar het Hypersquare-stuurtje van het Inception Concept. ‘Ik wil liever in die richting denken in plaats van zeggen: “Oh, hoe kan ik de 205 GTI opnieuw maken”‘, voegt Jackson toe. Helaas geen elektrische 205 GTI dus, al moet er toch iets van de oude hatchback terug te zien zijn in komende Peugeots.
‘Ik pak liever de geest en wat deze specifieke auto leuk maakt. Voor Peugeot is dat de wendbaarheid van het rijden. Hoe brengen we dat naar de toekomst? Door het introduceren van steer-by-wire‘, zegt Jackson. Door geen fysieke connectie te hebben tussen de wielen en het stuur, maar het te regelen met software, ze Jackson het levendige stuurgedrag van toen terug te brengen. Dat lijkt ons een lastige opgave, maar we wachten het af. Misschien krijg je zo toch nog een beetje 205 GTI in je volgende e-208.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Peugeot-baas wil het rijgevoel van de 205 GTI terugbrengen in EV’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

De Heetste 11: Peugeot 205 GTI

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Koop deze gepantserde Peugeot 205 GTI

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Tja. Alleen de batterij van een EV is al net zo zwaar als de gehele 205 GTI. Natuurlijk ga je dat rijplezier niet evenaren.