
De 205 GTI is de belichaming van wat Peugeot in de jaren ’80 was. Smaakvol, simpel, maar bovenal heel erg lollig. Zo vrolijk en plezierig als de 205 GTI reed, zo zijn er nog maar weinig. Maar misschien is er hoop. TopGear sprak met Peugeot-baas Linda Jackson over de toekomst van het merk. Hierin haalt Jackson de legendarische hatchback aan.
‘Er zijn een heleboel elektrische auto’s en ze lijken allemaal op elkaar’, zegt Jackson. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. ‘Ik wil onderscheid maken met Peugeot en ik denk dat we daarbij op ons sterkst zijn. Of je nu teruggaat naar de 205 GTI of kijkt naar de nieuwe e-3008, ze zijn allemaal onderscheidend. Daar willen we mee doorgaan.’
Jackson over een elektrische 205 GTI
Na de presentatie van de nieuwe Renault 5 zal Peugeot ook wel geïnteresseerd zijn in het reïncarneren van de 205 GTI, toch? Blijkbaar niet: ‘Ik ben geen fan van het terugbrengen van retromodellen’, zegt Jackson. Ze kijkt liever naar het Hypersquare-stuurtje van het Inception Concept. ‘Ik wil liever in die richting denken in plaats van zeggen: “Oh, hoe kan ik de 205 GTI opnieuw maken”‘, voegt Jackson toe. Helaas geen elektrische 205 GTI dus, al moet er toch iets van de oude hatchback terug te zien zijn in komende Peugeots.
‘Ik pak liever de geest en wat deze specifieke auto leuk maakt. Voor Peugeot is dat de wendbaarheid van het rijden. Hoe brengen we dat naar de toekomst? Door het introduceren van steer-by-wire‘, zegt Jackson. Door geen fysieke connectie te hebben tussen de wielen en het stuur, maar het te regelen met software, ze Jackson het levendige stuurgedrag van toen terug te brengen. Dat lijkt ons een lastige opgave, maar we wachten het af. Misschien krijg je zo toch nog een beetje 205 GTI in je volgende e-208.
Eén reactie op “Peugeot-baas wil het rijgevoel van de 205 GTI terugbrengen in EV’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

De Heetste 11: Peugeot 205 GTI

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Koop deze gepantserde Peugeot 205 GTI

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Tja. Alleen de batterij van een EV is al net zo zwaar als de gehele 205 GTI. Natuurlijk ga je dat rijplezier niet evenaren.