
De 205 GTI is de belichaming van wat Peugeot in de jaren ’80 was. Smaakvol, simpel, maar bovenal heel erg lollig. Zo vrolijk en plezierig als de 205 GTI reed, zo zijn er nog maar weinig. Maar misschien is er hoop. TopGear sprak met Peugeot-baas Linda Jackson over de toekomst van het merk. Hierin haalt Jackson de legendarische hatchback aan.
‘Er zijn een heleboel elektrische auto’s en ze lijken allemaal op elkaar’, zegt Jackson. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. ‘Ik wil onderscheid maken met Peugeot en ik denk dat we daarbij op ons sterkst zijn. Of je nu teruggaat naar de 205 GTI of kijkt naar de nieuwe e-3008, ze zijn allemaal onderscheidend. Daar willen we mee doorgaan.’
Jackson over een elektrische 205 GTI
Na de presentatie van de nieuwe Renault 5 zal Peugeot ook wel geïnteresseerd zijn in het reïncarneren van de 205 GTI, toch? Blijkbaar niet: ‘Ik ben geen fan van het terugbrengen van retromodellen’, zegt Jackson. Ze kijkt liever naar het Hypersquare-stuurtje van het Inception Concept. ‘Ik wil liever in die richting denken in plaats van zeggen: “Oh, hoe kan ik de 205 GTI opnieuw maken”‘, voegt Jackson toe. Helaas geen elektrische 205 GTI dus, al moet er toch iets van de oude hatchback terug te zien zijn in komende Peugeots.
‘Ik pak liever de geest en wat deze specifieke auto leuk maakt. Voor Peugeot is dat de wendbaarheid van het rijden. Hoe brengen we dat naar de toekomst? Door het introduceren van steer-by-wire‘, zegt Jackson. Door geen fysieke connectie te hebben tussen de wielen en het stuur, maar het te regelen met software, ze Jackson het levendige stuurgedrag van toen terug te brengen. Dat lijkt ons een lastige opgave, maar we wachten het af. Misschien krijg je zo toch nog een beetje 205 GTI in je volgende e-208.
Eén reactie op “Peugeot-baas wil het rijgevoel van de 205 GTI terugbrengen in EV’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

De Heetste 11: Peugeot 205 GTI

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Koop deze gepantserde Peugeot 205 GTI

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Je kunt het kentekenbewijs van je auto nu al digitaal op je telefoon hebben – zo werkt het

Deze nieuwe wetswijziging lijkt heel goed nieuws voor campers, maar er is een addertje

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Tja. Alleen de batterij van een EV is al net zo zwaar als de gehele 205 GTI. Natuurlijk ga je dat rijplezier niet evenaren.