![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2019/04/audi-rs-c6.jpg)
Er komen telkens meer betaalbare elektrische auto’s aan, nu er in het midden- en hogere segment al behoorlijk wat aanbod is. Daarmee kun je bijna in elk klasse wel shoppen voor een EV. ZMaar betekent dat ook dat alle kopers in de markt zijn voor een elektrische auto? Nee, een kleine groep mensen blijven dapper weerstand bieden. Opmerkelijk genoeg zijn dat de rijkere mensen. Volgens Adrian Hallmark haten rijke mensen elektrische auto’s. Met passie.
Hallmark, de CEO van Aston Martin, spreekt regelmatig met vermogende klanten. Voor een Aston Martin (met wat opties) moet je al gauw drie ton neertellen, dus iedereen is bovengemiddeld bemiddeld. In een interview aan Automotive News, toch niet de minste publicatie, zegt hij dat het heel erg lastig is om juist die doelgroep in een elektrische auto te krijgen.
Rijke klanten haten EV’s met diepgewortelde passie
Dat is voor Aston Martin ook de reden om maar eventjes te wachten met een EV, aangezien de klanten het simpelweg niet gaan kopen. Hallmark: ‘De klantenkring haat ze (elektrische auto’s dus) met een diepgewortelde passie, omdat ze denken dat hen wordt verteld dat ze geen V12 of V8 mogen hebben. Er is geen betere manier om een miljardair of multimiljonair te triggeren dan door het woord ‘Nee’ te gebruiken.
![Aston Martin Rapide E 2019 - Die haten de rijke klanten dus ook](https://media.1815.io/topgear/i/width=2048&height=1365/2019/04/aston-martin-rapide-e-2019-5-scaled.jpg)
Er is nog een ander probleem dan alleen een bijzondere motor met veel cilinders. Een gemiddelde motor weegt zo’n 150 kilo, maar een beetje accupakket (die je nodig hebt voor een acceptabele actieradius) weegt zo 700 tot 800 kilo. En die toename in gewicht is voor de heren technici bijzonder lastig om te maskeren. Het is overigens niet iets specifiek voor Aston Martin-klanten, ook de CEO’s van Alpina en Maserati hebben verteld dat de vermogende clientèle geen elektrische auto wenst.
Aston Martin heeft EV’s wel degelijk overwogen
Het is niet dat Aston Martin niet naar de mogelijkheden heeft gekeken. Zo was er ooit het plan om de Aston Martin Cygnet (je weet wel, de omgekatte Toyota iQ met leren bekleding) elektrisch te maken. Dat kwam niet van de grond. Vervolgens was daar de Aston Martin Rapide E, misschien wel de mooiste elektrische auto ooit. Ook die kwam niet. Daarna was er het plan om het Lagonda-submerk nieuw leven in te roepen voor alle elektrische Aston Martins. Maar het bleef bij plannen.
Lees ook: Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk
Uiteindelijk zou Aston Martin in 2025 hun eerste elektrische auto lanceren, maar dat gaat 2030 worden. Het model is weer even uitgesteld. Overigens zijn er wel degelijk dure elektrische auto’s, zoals de Porsche Taycan en Rolls-Royce Spectre. De EV van Ferrari wordt dit jaar ook onthuld. Maar bij Aston Martin moet je nog even wachten, dus.
Feiten Koning heeft op 14 februari 2025 geschreven:
Schreeuwende titel, schreeuwende CEO. Maar wat zeggen de feiten? Dat de Spectre Rolls Royce’ best verkopende auto in Europa is. Rijke klanten willen dus wél een EV.