Rimac is terug. Dit is de Rimac C_Two, de opvolger van de Concept_One. Hij is krachtiger, sneller, rijdt verder en is angstaanjagend slim. Doe je gordel om en bereid je voor op absurde getallen.
Twee elektromotoren in de Rimac C_Two produceren samen 1.914 pk en 2.300 Nm koppel. Elk voorwiel heeft een eigen transmissie met één versnelling. Ook elk achterwiel krijgt een eigen versnellingsbak, maar dan met twee versnellingen. De topsnelheid van deze verzameling intrigerende techniek is 415 km/u. Dat is 5 km/u langzamer dan de Bugatti Chiron en ongeveer gelijk aan de Tesla Roadster – als die er ooit komt.
Vanuit stilstand schiet de Rimac C_Two in 1,97 seconden naar de 100 km/u. Stop je liever bij 160 km/u met accelereren, doe je daar 4,3 seconden over. De kwartmijl kost slechts 9,1 seconden. Van 0 naar 300 km/u kost 11,8 seconden. De Kroatische hypercar behoort daarbij tot het exclusieve snelheidsclubje waarvan Bugatti en Koenigsegg de oprichters zijn.
Gewicht Rimac C-Two
Hoewel haast alles van koolstofvezel is, is de Rimac C_Two geen lichtgewicht. De weegschaal wijst 1.950 kilo aan. Een slim Torque Vectoring-systeem dat alle wielen individueel aanstuurt, moet ervoor zorgen dat je geen last hebt van het gewicht.
Een fabuleuze draaiknop in het interieur dirigeert het vermogen van alle wielen tot naar enkel de achterwielen. Grip en/of drift, dus. Volgens de oude NEDC-meetmethode kan de Rimac 650 kilometer op één lading rijden. Het duurt 30 minuten om de auto voor 80 procent op te laden.
Volgens Rimac kan de auto twee rondes op de Nürburgring doen zonder een noemenswaardige afname in prestaties. Ruiken we hier een recordje? De actieve achterspoiler werkt samen met de vlakke bodem voor meer neerwaartse druk. Wanneer de 390-millimeter grote remschijven in actie komen, schiet de spoiler omhoog als luchtrem. Koelinlaten openen en sluiten automatisch, zonder dat de bestuurder daar iets aan hoeft te doen.
Autonoom rijden
Sterker nog, de bestuurder hoeft helemaal niets te doen, als hij of zij dat niet wil. De Rimac C_Two is klaar voor level 4-autonomie. Acht camera’s, een LIDAR, zes radars en twaalf ultrasone sensoren zorgen hiervoor. Elk rijdend uur genereert de auto zes gigabyte aan data. Niet gek ook dat de Rimac 72 ECU’s aan boord heeft en net zo veel rekenkracht als 22 Macbook Pro’s.
Camera’s buiten de auto herkennen ook het gezicht van de eigenaar of gemachtigde bestuurders. Je loopt simpelweg naar de auto toe en de vleugeldeuren gaan voor je open. De camera’s kijken ook naar de lucht. Zien ze slecht weer, dan stelt de auto een mildere setup in voor de aandrijflijn. Zo eindig je niet als een oud TopGear-presentator.
Enes heeft op 30 januari 2022 geschreven:
eneskarsli194@gmail.com
Chris heeft op 22 maart 2018 geschreven:
@carspotnisc: je moet beter lezen:
0-300 km/h in 11,8 sec.
Kwartmijl in 9.1 sec
Chris heeft op 22 maart 2018 geschreven:
Maar twee rondjes op de Ring zonder noemenswaardige afname van de prestaties? Dat is dus heel wat slechter dan een benzineauto!
Carspotnlsc heeft op 6 maart 2018 geschreven:
Quarter mile in 11,8 seconden? Dit kan nooit waar zijn