
Net als Audi heeft Subaru een S-lijn. Bij Subaru omvat het iets meer dan een leuke grille en donkere hemelbekleding. De S-versies waren altijd de gemeenste in het gamma van Subaru, en tot voor kort slechts leverbaar in Japan. De nieuwste, de Subaru WRX STI S209, mag de oversteek maken naar de States en is de krachtigste STI ooit in Amerika geleverd. Subaru bouwt slechts 200 stuks.
Wat maakt de Subaru WRX STI S209 bijzonder?
De huidige generatie Subaru WRX STI loopt op z’n tandvlees. Hier is ie al verdwenen en zelfs in CO2-liefhebbend Amerika kan het niet lang meer duren totdat je dit model niet meer nieuw kunt kopen. En toch deed Subaru enorm veel moeite om iets te maken van de Subaru WRX STI S209.
Ze pasten het koetswerk en de motor van de Subaru WRX STI S209 zo ver aan dat de auto opnieuw gehomologeerd moest worden voor de Amerikaanse markt. Die keuring deed Subaru Tecnica International (STI) en daarom is dit officieel dus niet eens een Subaru, maar een STI WRX STI. Of een Subaru Tecnica International WRX Subaru Tecnica International. Wat jij wilt.
Enorm tof is de knipoog naar de eerste generatie WRX STI in de vorm van een waterspray op de intercooler. Met een druk op de knop voorzie je de intercooler van een verfrissend shot water voor meer koeling. De eerste generatie had ditzelfde trucje.
Subaru WRX STI S209: de specificaties
Een nieuwe HKS-turbo pompt meer lucht dan gebruikelijk door de welbekende 2,5-liter viercilinderboxer. Het vermogen stijgt hiermee naar een geschatte 345 pk. STI monteert een transmissie met kortere versnellingen en kalibreert de motorsoftware opnieuw voor de transmissie. Een sprint naar de 100 zal ergens rond de 5 seconden liggen.
In de sportiefste stand zal de auto juist minder scherp reageren op het gas voor meer controle – bijzonder. De Subaru WRX STI S209 trakteert je vanbuiten op een hoop koolstofvezel, zoals een achtervleugel en een bredere bodykit. Het onderstel krijgt speciaal ontwikkelde Bilstein-dempers, andere stabilisatoren en het verstevigde achtersubframe van de Nürburgring-racer.
Alternatieven voor de Subaru WRX STI S209?
Tja, zeg het maar. De Mitsubishi Lancer Evolution was altijd het grote gevaar voor Subaru. En stiekem denken we dat het merk zijn concurrent ook wel een beetje mist. Nee, een directe concurrent heeft de Subaru WRX STI S209 niet, maar je kunt genoeg potente sedans bedenken met ongeveer hetzelfde vermogen. Noem een Audi S3 Limousine, maar deze degelijke Duitser zal nooit dezelfde rijervaring geven.
Meer van TopGear


Je kunt in de nieuwe Subaru WRX een cd-speler laten monteren, maar de prijs hangt van iets vreemds af

Travis Pastrana gaat rallyrijden voor Subaru in deze WRX-rallyauto

Subaru WRX STi met Ferrari V8 klinkt hemels

Tweedehands JDM-auto? Met deze drie maak je Han trots

Travis Pastrana’s Gymkhana-Subaru is bestickerd

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

Toyota Supra viercilinder: moet dat?

Badge van de Toyota Supra: wat je nog niet wist

Ford Mustang Shelby GT500 is de krachtigste Ford ooit

Toyota Supra (A90): alles wat je moet weten

Kan een elektrische Cadillac hier wel marktaandeel veroveren?

Lexus RC F Gran Touring: lekkere track

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting
