
Een woesteling met manieren, een gecontroleerde driftkop: de Pista flirt met perfectie. Een supercar moet aan een aantal voorwaarden voldoen voordat hij in aanmerking kan komen voor een TG Award. Hij moet licht zijn. Hij moet krachtig zijn. Hij moet balanceren op de dunne grens tussen het opzoeken van technische grenzen en het zijn van een esthetische stimulans.
Specificaties van de Supercar van het Jaar 2018
En, het belangrijkst van alles: hij moet snel zijn. Erg snel. Aangezien de Ferrari 488 Pista droog 1.280 kilo weegt (90 kilo minder dan een reguliere 488 GTB) en 720 pk knijpt uit 3,9 liter en twee turbo’s (ruim 100 pk meer dan een 458 Speciale), gemaakt is van een hele lijst exotische ingrediënten (Inconel, magnesium, koolstofvezel) en een rondje op Fiorano acht seconden sneller aflegt dan de iconische F40, durven we met enige zekerheid te stellen dat hij – ruimschoots – aan onze criteria voldoet.
Maar zelfs dat is nog niet genoeg. Er is nog een ander element dat aanwezig moet zijn om ’m tot een ware en legendarische supercar uit te roepen: hij moet link zijn. We zoeken een welkome, speelse onzekerheid in de rijeigenschappen van een auto – wat overigens zeker niet hetzelfde betekent als ‘onvoorspelbaarheid’. In het huidige automobiele landschap waarin homogeniteit en autonomie hoogtij vieren, is dit een eigenschap die meer dan ooit op waarde moet worden geschat.
Met meer dan 700 pk op z’n achterwielen en een obsessie voor driften in z’n vijfde versnelling staat het buiten kijf dat de Pista een link ding is. Maar wat hem tot een echte Award-winnaar maakt, is de wijze waarop hij omgaat met zijn riskante kant. Vijf jaar geleden zouden de cijfers van de Pista een recept zijn geweest om na een rit thuis te worden afgeleverd, gewikkeld in een stuk vangrail, maar Ferrari heeft 700 pk niet alleen bruikbaar gemaakt – ze hebben 700 pk lollig gemaakt.
Sturende god
Sommige mensen maken zich nog steeds druk over het gebruik van kleinere turbomotoren, maar deze twin-turbo V8 is de meest atletische geblazen motor die we ooit hebben getest: zonder turbo-gat, woest, een pk-matador. Toch heb je niets aan een indrukwekkende motor als hij niet effectief kan worden gebruikt. Gelukkig zijn er drie alfabetten aan afkortingen en een miljard regels aan computertaal die ervoor zorgen dat je, wat je ook doet, er in de Pista altijd uitziet als een sturende god.
Zet je alles uit en af, dan wordt het allemaal ineens aanzienlijk serieuzer. Maar de listigheid blijft, op precies de juiste manier en in de juiste dosis. De sublieme balans en rappe besturing betekenen dat je alert moet zijn, maar niet dat je meteen naar de kalmeringspillen hoeft te grijpen. Want de Pista is een geboren performer, een groot natuurlijk talent. Hij is een vierwielige pauw in een wit/blauw gestreept strijdtenue die constant in de schijnwerpers wil staan terwijl er een rookpluim van smeulend rubber uit zijn wielkasten opstijgt.
En hoewel hij minder tapijt in z’n interieur heeft, is hij net zo bruikbaar als de dagelijks te rijden 488 GTB. Simpel gesteld: de Ferrari 488 Pista is een magische machine. Ook toont hij een nieuw, metroseksueel soort harigheid. Hij is een onberispelijk gekapt maar overduidelijk harig ding. Echt Italiaans, zou je kunnen zeggen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Nieuwe eigenaar Ferrari 488 crasht al na 3 kilometer tegen de vangrail

Ferrari klaagt Mansory aan en wint

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Touring Superleggera Arese RH95 is een Ferrari

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Mensen haten op rijstijl van Leclerc op de openbare weg (maar wij snappen hem wel)

Charles Leclerc jaagt in Ferrari 488 Pista Spider op dieven die zijn horloge hebben gestolen

‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Chris Harris: Ferrari 488 Pista vs McLaren 600LT

Novitec Ferrari 488 Pista is een natuurlijke schoonheid

Ferrari 488 Pista Spider

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
