Zeventien jaar is net iets langer dan fans van Star Wars moesten wachten op het vervolg (of eigenlijk de voorloper) van Return of the Jedi. En die werd, zacht uitgedrukt, niet lekker ontvangen. Dat is ook precies het nadeel van lang suspense opbouwen: de fans verwachten grootse zaken. Gelukkig durven we alvast te zeggen dat The Phantom Menace van Toyota niet zo’n dampende drol is. Aanschouw, na lang wachten, hier dan eindelijk de vijfde generatie Toyota Supra (of zesde, als je de 2000GT meerekent), liefkozend de A90-generatie genoemd. Je hebt er al veel over kunnen lezen, en wellicht dat je sommige dingen hieronder al wist, maar we willen volledig zijn. Dus komt ie: de nieuwe Toyota GR Supra A90 (zoals het merk ‘m zelf voluit noemt) is samen met BMW ontwikkeld en deelt het platform met de nieuwe Z4. De motor van de Supra is ook van BMW: hij leent de 3,0-liter zes-in-lijn – bekend als B58 – die 340 pk en 500 Nm koppel naar een actief differentieel tussen de achterwielen stuwt.
Schakelen doet een automatische achtbak voor je en in 4,3 seconden klokt de nieuwe Supra 100 km/u vanuit stilstand. De topsnelheid is, heel Duits, gelimiteerd op 250 km/u. Qua specificaties is het in ieder geval een waardige opvolger van de vorige Supra, de A80.

Waarom was de vorige Toyota Supra (A80) zo legendarisch?

Daarvoor is een klein economisch geschiedenislesje nodig. Halverwege de jaren tachtig was de Japanse economie booming. De prijzen van vastgoed en aandelen vlogen de lucht in en bedrijven verdienden meer geld dan ze konden uitgeven. Voor veel Japanse automerken was dit de uitgelezen kans om nieuw terrein te verkennen in segmenten waar ze eerder niet zaten. Honda ging met hun NSX de strijd aan met Ferrari, Nissan (Infiniti) en Toyota (Lexus) lanceerden luxemerken om klanten bij Mercedes en Audi weg te pikken en Mazda lanceerde zelfs vier submerken (wij kennen daar alleen nog Xedos van; ze zijn overigens allemaal afgestorven). Dit was ook de periode dat Japanse auto’s op de slaapkamermuren van jonge autofanaten verschenen. Denk aan de eerdergenoemde Honda NSX, de Nissan Skyline R34 GT-R en de Mazda RX-7. Toyota had de Supra al als model, maar besloot een nieuwe versie te maken die een soort über-sportwagen moest worden. Omdat het geld toch tegen de plinten klotste, kregen de engineers alle ruimte om elk schroefje optimaal te ontwikkelen. De economische groei bleek uiteindelijk een bubbel van hebben we jou daar en spatte begin jaren negentig uiteen. Toyota besloot echter om die Supra (de A80 dus) niet in de shredder te kieperen, maar gewoon uit te brengen. En zo werd de inmiddels legendarische Toyota Supra geboren.

Hoe snel was de oude Toyota Supra (A80)?

Het hart van het beest was een zes-in-lijn met twee turbo’s, goed voor 326 pk en 440 Nm. Bloedsnel voor die tijd, maar vooral tot het obsessieve aan toe doorontwikkeld, waardoor de potentie van het blok nog vele malen hoger lag. Japanse tuners maakten de meest dwaze monsters van de Supra. Het laatste schopje dat de Supra kreeg om iconische status te bereiken, was z’n rol in de cultfilm The Fast and The Furious. In 2002 ging de Supra A80 uit productie en begon het lange wachten op de vijfde generatie. In 2007 toonde het merk al even de FT-HS Concept, maar ze kwamen niet met een productieversie omdat ze eerst wilden zien hoe het de GT86 zou vergaan, die een aantal jaren daarna verscheen. In 2014 was daar ineens de Toyota FT-1 Concept. Deze prachtige sportauto, weten we nu, was de definitieve voorloper van de nieuwe Toyota Supra (A90).

Het plan voor de nieuwe Toyota Supra

Voor de A90-Supra had Toyota een paar dingen voor ogen: het moest een pure sportauto worden, met rijplezier op de eerste plek. Oh, en hij moest een zes-in-lijn hebben. En dat laatste was direct een probleem: zo’n motor had Toyota niet meer. Dus klopten ze bij BMW aan voor een van de meest bijzondere samenwerkingen in autoland tot nu toe. De twee merken bekokstoofden hoe ze én de BMW Z4 én de Toyota Supra op hetzelfde platform konden bouwen. Voordelen: efficiënt, dus goedkoper, twee weten meer dan één. En Toyota kreeg een zes-in-lijn. De Toyota Supra is dus geen herkauwde BMW Z4 of andersom. De twee merken hebben vanaf de eerste potloodlijn overlegd over de afmetingen en specificaties. Toyota concludeerde dat ze een ‘gecondenseerd ontwerp’ nodig hadden. Of met andere worden: een korte wielbasis en grote wielen, en een knusse cabine met een lange neus. Dat leidde ertoe dat de wielbasis (2.470 millimeter) kleiner is dan die van de GT86 (2.570 millimeter).
Verder moest de nieuwe Toyota Supra elementen hebben van de A80 én de spirituele voorvader: de Toyota 2000GT. Je hoeft geen vergrootglas te pakken om de gedeelde genen van die auto’s te spotten; kijk maar even naar de koplampen of de volumineuze achterpartij. Maar ook de ‘double bubble’ – van de 2000GT – op het dak en de uitgestrekte motorkap verraden zijn komaf.
‘Het lastigste was het om een ontwerp te maken dat niemand eerder had gezien. We bouwen al meer dan honderd jaar auto’s en de Supra moest iets zijn wat we nog nooit eerder hadden gemaakt’, zegt ontwerper Nobi Nakamura, Chief Designer van de nieuwe Supra tegen TopGear. Nakamura is trots op het volume van de billen: ‘Mensen willen de auto aanraken als ze hem zien.’

Uiterst geheime fotostudio

Dat onderschrijven we, want we konden ruim een maand voor de publiekslancering in een uiterst geheime studio nabij Brussel (op de Jan Frans Willemstraat 95 in Vilvoorde) de A90 van top tot teen aanschouwen, fotograferen, filmen en kort beluisteren. De resultaten daarvan zie je op deze beelden. Het eerste dat we deden, was aan de billen van de Supra zitten. Echt. Vervolgens hebben we alle lijnen bevoeld, de welvingen op de zijkant, de kieuwen en happen, z’n neusje. Nou ja, en toen kropen we achter het stuur.
Binnenin ligt de focus ook op de bestuurder. Een compact dashboard maximaliseert het zicht naar buiten. De schakelpook en het 8,8-inch infotainmentsysteem komen uit de voorraadkast van BMW, de rits cijferknoppen waarmee je voorheen radiokanalen koos en nu als sneltoets kunt programmeren, verraden dit al. Toyota nam dat gewoon over en daar maakt Toyota ook geen geheim van: ze geven aan dat ze veel onderdelen en de software een eigen jasje hebben gegeven.

Race-stoelen in de Toyota Supra

De stoelen zijn geïnspireerd op die uit een raceauto en moeten optimale steun bieden bij het betere bochtenwerk – maar dat kunnen we nog niet bevestigen. Achterin kun je volgens Toyota genoeg spullen kwijt voor een weekendje weg met twee personen, een golftripje of alle benodigdheden voor een raceweekend. Dan het belangrijkste: wanneer zou jij erin kunnen rijden? Het eerste productiejaar reserveert Toyota 900 exemplaren van de nieuwe Supra voor Europa en de eerste A90’s zullen komende zomer verschijnen. Dus wil je er eentje in België of Nederland, dan mag je nu al wel je dealer gaan masseren, want die aantallen houden niet over.

Toyota Supra: de prijs

De prijzen van de Toyota Supra starten bij 81.995 euro. Naar de Toyota-dealer hobbelen hoeft niet: je kunt ‘m direct online bestellen op de website van Toyota. Zijn dakloze neefje met dezelfde motor, de BMW Z4 M40i, kost in Nederland minimaal 78.011 euro en in België zo’n 65.000 euro.

De nieuwe Toyota Supra A90

Reacties

  • STAELENS RUDY heeft op 25 oktober 2019 geschreven:

    Beauty maar wel een mooi prijsje ook.
    Vooral de witte met zwarte of goud kleurige velgen.
    VRIENDELIJKE GROETJES UIT EEKLO;

    Reageer
  • jaap duijn heeft op 16 januari 2019 geschreven:

    WAT EEN DROOM WAT MOOI SPRAKELOOS ZO SPRAKELOOS.

    • Bas heeft op 18 januari 2019 geschreven:

      Ik ben het helemaal met je eens! ik snap alle negatieve berichten over de nieuwe Supra niet. Het concept zag er dan wel heel anders uit maar zo erg was het ook weer niet… Ik kan niet wachten om ‘m te spotten!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)