Gisteren wist Vettel pole position te veroveren tijdens de kwalificatie. Verstappen kende ook een prima kwalificatie en zal vanaf P5 starten. Red Bull start echter op ultrasoft banden, terwijl Mercedes en Ferrari op de soft banden beginnen. Zij zitten dus op een andere strategie dan Verstappen.
De start van de GP van China
Verstappen is goed weg en weet te profiteren van een gevecht tussen Räikkönen en Hamilton. Hij rijdt na een ronde gelijk op de derde plek. Ook Bottas is goed weg en rijdt op de tweede plek. Er ontstaat al snel een gat tussen hem en Verstappen, maar de Nederlander weet op zijn beurt twee seconden voor Kimi te blijven.
In de eerste helft van de race worden de gaten tussen de coureurs alleen maar groter. Vettel loopt uit op Bottas, maar vooral veel op Verstappen, Räikkönen en Hamilton. Daarmee zitten zijn grootste concurrenten ver achter hem, wat de Duitser wat ademruimte geeft.
Ferrari verliest tijdens de pitstops
Na achttien ronden komen zowel Verstappen als Ricciardo naar binnen voor verse medium banden. Mercedes reageert gelijk op Red Bull. Hamilton maakt een ronde later een pitstop en Bottas komt weer een ronde later naar binnen. Ferrari wacht net te lang met de bandenwissel. Vettel maakt een pitstop en als hij naar buiten komt rijdt Bottas voor hem.
Vettel weet echter wel in de buurt te blijven van de Fin. Al blijkt het moeilijk te zijn om de Mercedes te passeren. Hij blijft ongeveer een seconde achter Bottas.
Safety car op de baan
Na 30 ronden raken beide Toro Rosso’s elkaar en liggen er overal stukjes blauwe voorvleugel. Omdat dit opgeruimd moet worden door de stewards, komt de safety car naar buiten. Verstappen en Ricciardo maken hier optimaal gebruik van. Zodra de safety car wordt aangekondigd, duiken zij meteen de pitstraat in voor nieuwe banden. Mercedes en Ferrari doen dit niet, waardoor Red Bull de overhand heeft qua strategie.
Als de coureurs weer mogen racen staat Verstappen meteen onder druk van Räikkönen. Maar de Fin staat ook onder druk van Ricciardo die de vijfde positie van hem afpakt. Nu kan Verstappen de jacht openen op Hamilton. Hij is echter weer net iets te gretig en raakt van de baan, waardoor hij een plek verliest aan zijn teamgenoot.
De jacht van Red Bull
Ricciardo rijdt nu achter Hamilton en weet hem wel op een briljante wijze in te halen. Nu kan Verstappen een tweede poging wagen om Hamilton voorbij te gaan. Deze keer weet hij hem wel te pakken met een nette inhaalactie. Beide Red Bulls zijn op jacht. Ricciardo weet ook Vettel in te halen aan het einde van het rechte stuk.
Verstappen heeft een halve kans om Vettel in te halen, maar hij verprutst het wederom en beide auto’s spinnen. Verstappen valt hierdoor terug naar de vijfde plek en Vettel naar de zevende plek. Ook krijgt de Nederlander een tijdstraf van tien seconden. En waar Verstappen te veel probeert, kiest Ricciardo beter zijn momenten. Hij haalt Bottas in en neemt de leiding van de race over.
Een aantal ronden na zijn spin kan Verstappen weer in de buurt komen van de derde positie. Daar woedt een gevecht tussen de twee Finnen om de tweede plek. Hij weet het paar echter niet meer in te halen en finisht door zijn tijdstraf op P5. Ricciardo wint de race met een gat van ruim acht seconden.
Uitslag van de GP van China 2018
1. | D. Ricciardo | 1:35:36.380 | |
2. | V. Bottas | +8.894 | |
3. | K. Räikkönen | +9.637 | |
4. | L. Hamilton | +16.985 | |
5. | M. Verstappen | +20.436 | |
6. | N. Hulkenberg | +21.052 | |
7. | F. Alonso | +30.639 | |
8. | S. Vettel | +35.286 | |
9. | C. Sainz Jr. | +35.763 | |
10. | K. Magnussen | +39.594 | |
11. | E. Ocon | +44.050 | |
12. | S. Pérez | +44.725 | |
13. | S. Vandoorne | +49.373 | |
14. | L. Stroll | +55.490 | |
15. | S. Sirotkin | +58.241 | |
16. | M. Ericsson | +1:02.604 | |
17. | R. Grosjean | +1:05.296 | |
18. | P. Gasly | +1:06.330 | |
19. | C. Leclerc | +1:22.575 | |
20. | B. Hartley | +5 ronden |
Foto’s: Red Bull Content Pool, Ferrari, Daimler AG
Reacties