Een eindje ten zuiden van San Francisco is vanaf vandaag het Pebble Beach-concours aan de gang. Er komt nogal veel volk op af, waaronder voornamelijk de happy few die ook echt in de markt zijn voor het getoonde exclusieve spul. Een uitgelezen plek, dus, om de Vision Mercedes-Maybach 6 te parkeren.
De conceptcar, die we eerder al in het donker zagen langskomen, is bijna zes meter lang. Het is een lage, vloeiende supercoupé die z’n inspiratie haalt bij Mercedes-toppers uit de jaren ’30, zoals de SSK en 540K. Heel Great Gatsby, maar dan gericht op de moderne tijd; Mercedes staat erop dat de 6 niet retro is. Nee, tegenwoordig is de luxeklant jonger en veeleisender.
‘Onze sensationele coupé vertegenwoordigt het ultieme in hedentijdse luxe. Hij is heet en hij is cool’, zo luidt een ietwat vreemde uitspraak van designbaas Gorden Wagener. De Vision Mercedes-Maybach 6 ziet er behoorlijk hightech uit, maar (gelukkig!) niet zo hightech als de Rolls-Royce Vision Next 100 die we onlangs zagen langskomen. In plaats van psychedelisch oogt de Maybach strak, slank en schitterend. Al laat ie wel, net als de Rolls, de traditionele verbrandingsmotor links liggen in ruil voor een volledig elektrische aandrijving.
Wat? Geen dikke V12?
Nope. Elk wiel krijgt zijn eigen elektromotor, de accu’s zitten uiteraard in de vloer verwerkt. Het totale vermogen schijnt 750 pk te bedragen, waardoor de Vision Mercedes-Maybach 6 in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u zou moeten kunnen zoeven. Al is het dan wel de vraag of je de opgegeven actieradius van 320 kilometer zult redden. Of de ultrarijke eigenaar met kabels in de weer moet om zijn auto op te laden? Welnee: de 6 kan draadloos via een elektromagnetisch veld bijladen. Doe je dit met een snellader, dan kun je na vijf minuten alweer 100 kilometer rijden.
Ondanks de grote grille is de Vision Mercedes-Maybach 6 behoorlijk aerodynamisch verantwoord, dankzij zijn druppelvorm. Diezelfde vorm zorgt voor een achtersteven dat doet denken aan een luxe jacht, mede door het gespleten raam en de flinterdunne achterlichtjes. Spoilers en andere downforce-genererende elementen zijn er niet, dat is toch een beetje voor het plebs. 24 inch velgen kunnen dan weer wel.
Word je een beetje verwend in de Vision Mercedes-Maybach 6?
Oh jazeker. Om te beginnen stap je in via enorme vleugeldeuren. Wanneer je je nestelt op de Chesterfield-achtige stoelen, geeft het interieur je een soort 360-graden lounge-ervaring: de deurpanelen lopen over in het dashboard en het digitale display wordt voortgezet in de voorruit. Sensoren in de stoelen houden je vitale functies in de gaten en beslissen zo of je verwarming of verkoeling kunt gebruiken, of bijvoorbeeld een massage. Ja, de Vision Mercedes-Maybach 6 kan detecteren of je een zware dag hebt gehad.
Ook mooi: het interieur zit vol met hout, ouderwetse meters en een echt stuur. Dat laatste omschrijft Mercedes als ‘hyper-analoog’. Toch wel een beetje retro, als je het ons vraagt.
Reacties