We hebben slecht nieuws en goed nieuws. Het slechte nieuws: er komt een Volkswagen Golf GTI Hybrid. En dan nu het goede nieuws: er komt geen Volkswagen Golf GTI Hybrid. Wij waren, godzijdank, ook niet op de hoogte van Volkswagens plannen om hun historische typenaam te besmeuren met ampères. Dat is namelijk heiligschennis. Toch, Ford? Maar goed: blijkbaar was die intentie er, maar nu niet meer.
Bestuurslid Herbert Diess van Volkswagen heeft aan Autocar verteld dat de plannen van zijn voorganger Matthias Müller niet doorgaan. Laatstgenoemde nam het roer over van Martin Winterkorn na Dieselgate, moest flink compenseren voor alle extra uitstoot en wilde zich daarbij dus zelfs vergrijpen aan de onschuldige GTI.
De Volkswagen Golf GTI Hybrid zou komen in 2020, maar dat is nu van de baan. In plaats daarvan komt er rond dezelfde periode een nieuwe VW Golf GTI met dezelfde 2,0-liter turbomotor die de GTI nu heeft, maar dan met ongeveer 250 pk of richting de 300 pk. Een 0-naar-100-sprintje zou niet langer dan 6 seconden duren. Bind ons er echter nog niet op vast.
Bepaalde andere uitvoeringen van de Volkswagen Golf 8 zullen wel een milde elektrificatie krijgen. Voor de nieuwe Golf R is een hybridesysteem nog niet aangekondigd óf ontkracht, maar het zou in ieder geval een onlogische keuze zijn.
Reacties