
Als je met een Golf GTI naar een studio in Wolfsburg rijdt om daar de nieuwe stationwagenversie van de Golf te bekijken, dan is de vraag snel gesteld. Komt er een Volkswagen Golf GTI Variant? En hoe zit het met de Volkswagen Golf R Variant? Normaal krijg je het vaste riedeltje dat ze niets mogen verklappen over toekomstige producten en dat ze ‘met een hoop dingen bezig zijn’, maar ze waren dit keer verrassend openhartig bij Volkswagen.
Wat betreft de Volkswagen Golf GTI Variant kunnen we kort zijn: die komt er niet. Er is een Golf Variant Alltrack, een soort crossover-versie van de Golf met 200 pk. Deze Alltrack krijgt de motor uit de Golf GTD en komt het dichtst in de buurt van de GTI. Helaas slaat deze versie de Nederlandse markt over. Wel verklapte de medewerker van VW dat we ‘mogen verwachten dat er een Volkswagen Golf R Variant komt’.
Wat zijn de specs van de Volkswagen Golf R Variant?
Daar is nog weinig over bekend. Met vrij veel zekerheid kunnen we zeggen dat de nieuwe R gewoon weer de 2.0 TSI gebruikt. Eerder werd gezegd dat de nieuwe R tegen de 400 pk zou krijgen, maar aangezien zelfs de Arteon maar 320 pk heeft, denken we dat je voor de Golf R ook op zoiets moet rekenen. Daarover zei VW: ‘We deden onderzoek en kwamen tot de conclusie dat de klant geen Volkswagen Golf 8 R met 400 pk wil. Ze willen rond de 300 pk en een [niet-Nederlandse, red.] prijs onder de 50.000 euro.’
Met een te hoog vermogen zou Volkswagen veel klanten verliezen. ‘Als we naar 400 pk zouden gaan, zouden we 50 procent van het verkoopvolume verliezen. En de vaste lasten voor klanten zouden toenemen.’ Hybride toevoegingen lijken ons onwaarschijnlijk, maar je weet het nooit.
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer
