
TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Volkswagen ID.4. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; hier nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.4
Uitvoering: 1st Edition Max
Locatie: midden- en oost-Nederland
Weersomstandigheden: graad of tien, beetje druilerig
Is dit dan eindelijk de EV waar ik al zo lang op wacht?
Zeg jij het maar. Crossover, niet te groot, niet te klein, niet te gek, ook niet te gewoontjes, praktisch, Duitse badge. Hier zitten heel wat mensen om te springen denken we, ja.
Jullie vergeten ‘niet te duur’ in dat rijtje
Haha, het is een elektrische auto in 2020. Natuurlijk is ie duur.
Wat krijg je dan voor je geld?
Waar de ID.3 de moderne tegenhanger van de Kever en de Golf moet zijn – de middenklasser voor iedereen – is de ID.4 meer als de Tiguan. Hetzelfde idee, maar dan stoerder en met nog meer ruimte. Hij staat op hetzelfde MEB-platform en heeft verder dezelfde insteek als de ID.3. Momenteel is ie er met een 77-kWh accu en achterwielaandrijving (204 pk, 502 kilometer actieradius volgens opgave). Straks kun je ook kiezen voor een tweede motor op de voorwielen en/of een kleinere accu van 52 kWh.
Hoe rijdt de Volkswagen ID.4?
Rustgevend, zouden we bijna zeggen. Hij is bijzonder comfortabel, het eenvoudige interieur werkt kalmerend en zelfs op 20-inch wielen dringt er nauwelijks herrie van de weg door. Het is ook goed dat je het vanzelf kalm aan wilt doen, want explosief snel is ie niet. Hij gaat in 8,5 seconden van 0 naar 100. Dat is vlot zat, maar toch een beetje jammer als je weet dat je voor hetzelfde geld ook een Model 3 kunt kopen die het in 4,4 seconden doet. Maar snelheid is niet het doel van de ID.4.
Wat dan wel?
Tja, het complete pakket, denken we. Alles wat we als antwoord op de eerste vraag hierboven noemden. Hij heeft ook nog eens een gestoord kleine draaicirkel en mag 1.000 kilo trekken, dus een klein caravannetje kan mee als je de geslonken actieradius mentaal aankunt. Oh ja: de Volkswagen ID.4 projecteert geanimeerde aanwijzingen op z’n voorruit. Dat is zo ongegeneerd sci-fi-tastisch dat we die Tesla-snelheidsvergelijking meteen zijn vergeten. Pijlen die dichterbij komen naarmate je je afslag nadert, meebuigende wegbelijning om aan te geven dat de stuurhulp actief is, bewegende streepjes bij voorliggers zodat je ze goed ziet (als je dat echt nodig hebt, ga in vredesnaam niet autorijden – maar geinig is het wel). Mag je ons voor wakker maken.
Genoeg! Wat kost zo’n Volkswagen ID.4 nou precies?
Rustig maar. Hij is er in Nederland vanaf 47.290 euro. Toekomstige uitvoeringen met de kleinere accu zullen bij zo’n 40.000 euro beginnen. Onze 1st Edition Max, met alles erop en eraan, komt op 59.066 euro. Oef.
Lees de volledige rijtest van de Volkswagen ID.4 in TopGear Magazine 188, vanaf 28 januari in de winkel.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Ik begrijp niet waarom EV’s zo duur moeten zijn t.o.v. de conventionele auto’s, welke een stuk lastiger te produceren zijn met veel meer onderdelen.
Onder het motto: ‘Nieuwe’ technologie dus betaalt u maar!?