
TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Volkswagen ID.4. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; hier nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.4
Uitvoering: 1st Edition Max
Locatie: midden- en oost-Nederland
Weersomstandigheden: graad of tien, beetje druilerig
Is dit dan eindelijk de EV waar ik al zo lang op wacht?
Zeg jij het maar. Crossover, niet te groot, niet te klein, niet te gek, ook niet te gewoontjes, praktisch, Duitse badge. Hier zitten heel wat mensen om te springen denken we, ja.
Jullie vergeten ‘niet te duur’ in dat rijtje
Haha, het is een elektrische auto in 2020. Natuurlijk is ie duur.
Wat krijg je dan voor je geld?
Waar de ID.3 de moderne tegenhanger van de Kever en de Golf moet zijn – de middenklasser voor iedereen – is de ID.4 meer als de Tiguan. Hetzelfde idee, maar dan stoerder en met nog meer ruimte. Hij staat op hetzelfde MEB-platform en heeft verder dezelfde insteek als de ID.3. Momenteel is ie er met een 77-kWh accu en achterwielaandrijving (204 pk, 502 kilometer actieradius volgens opgave). Straks kun je ook kiezen voor een tweede motor op de voorwielen en/of een kleinere accu van 52 kWh.
Hoe rijdt de Volkswagen ID.4?
Rustgevend, zouden we bijna zeggen. Hij is bijzonder comfortabel, het eenvoudige interieur werkt kalmerend en zelfs op 20-inch wielen dringt er nauwelijks herrie van de weg door. Het is ook goed dat je het vanzelf kalm aan wilt doen, want explosief snel is ie niet. Hij gaat in 8,5 seconden van 0 naar 100. Dat is vlot zat, maar toch een beetje jammer als je weet dat je voor hetzelfde geld ook een Model 3 kunt kopen die het in 4,4 seconden doet. Maar snelheid is niet het doel van de ID.4.
Wat dan wel?
Tja, het complete pakket, denken we. Alles wat we als antwoord op de eerste vraag hierboven noemden. Hij heeft ook nog eens een gestoord kleine draaicirkel en mag 1.000 kilo trekken, dus een klein caravannetje kan mee als je de geslonken actieradius mentaal aankunt. Oh ja: de Volkswagen ID.4 projecteert geanimeerde aanwijzingen op z’n voorruit. Dat is zo ongegeneerd sci-fi-tastisch dat we die Tesla-snelheidsvergelijking meteen zijn vergeten. Pijlen die dichterbij komen naarmate je je afslag nadert, meebuigende wegbelijning om aan te geven dat de stuurhulp actief is, bewegende streepjes bij voorliggers zodat je ze goed ziet (als je dat echt nodig hebt, ga in vredesnaam niet autorijden – maar geinig is het wel). Mag je ons voor wakker maken.
Genoeg! Wat kost zo’n Volkswagen ID.4 nou precies?
Rustig maar. Hij is er in Nederland vanaf 47.290 euro. Toekomstige uitvoeringen met de kleinere accu zullen bij zo’n 40.000 euro beginnen. Onze 1st Edition Max, met alles erop en eraan, komt op 59.066 euro. Oef.
Lees de volledige rijtest van de Volkswagen ID.4 in TopGear Magazine 188, vanaf 28 januari in de winkel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Deze automerken weigeren (goede) elektrische auto’s te bouwen en boeken verkooprecord

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Moet iedereen één auto moeten kopen die ze eigenlijk helemaal niet interessant vinden?

Wij willen geen Chinese luxemerken, maar in China willen ze die van ons niet

Waarom ‘Full Options’ bij een autoadvertentie eigenlijk altijd een misplaatste opmerking is

Dit spotgoedkope horloge noemen ze ook wel de Toyota Hilux onder de klokjes (en dat is niet alleen positief)

Ik begrijp niet waarom EV’s zo duur moeten zijn t.o.v. de conventionele auto’s, welke een stuk lastiger te produceren zijn met veel meer onderdelen.
Onder het motto: ‘Nieuwe’ technologie dus betaalt u maar!?