
TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Volkswagen ID.4. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; hier nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.4
Uitvoering: 1st Edition Max
Locatie: midden- en oost-Nederland
Weersomstandigheden: graad of tien, beetje druilerig
Is dit dan eindelijk de EV waar ik al zo lang op wacht?
Zeg jij het maar. Crossover, niet te groot, niet te klein, niet te gek, ook niet te gewoontjes, praktisch, Duitse badge. Hier zitten heel wat mensen om te springen denken we, ja.
Jullie vergeten ‘niet te duur’ in dat rijtje
Haha, het is een elektrische auto in 2020. Natuurlijk is ie duur.
Wat krijg je dan voor je geld?
Waar de ID.3 de moderne tegenhanger van de Kever en de Golf moet zijn – de middenklasser voor iedereen – is de ID.4 meer als de Tiguan. Hetzelfde idee, maar dan stoerder en met nog meer ruimte. Hij staat op hetzelfde MEB-platform en heeft verder dezelfde insteek als de ID.3. Momenteel is ie er met een 77-kWh accu en achterwielaandrijving (204 pk, 502 kilometer actieradius volgens opgave). Straks kun je ook kiezen voor een tweede motor op de voorwielen en/of een kleinere accu van 52 kWh.
Hoe rijdt de Volkswagen ID.4?
Rustgevend, zouden we bijna zeggen. Hij is bijzonder comfortabel, het eenvoudige interieur werkt kalmerend en zelfs op 20-inch wielen dringt er nauwelijks herrie van de weg door. Het is ook goed dat je het vanzelf kalm aan wilt doen, want explosief snel is ie niet. Hij gaat in 8,5 seconden van 0 naar 100. Dat is vlot zat, maar toch een beetje jammer als je weet dat je voor hetzelfde geld ook een Model 3 kunt kopen die het in 4,4 seconden doet. Maar snelheid is niet het doel van de ID.4.
Wat dan wel?
Tja, het complete pakket, denken we. Alles wat we als antwoord op de eerste vraag hierboven noemden. Hij heeft ook nog eens een gestoord kleine draaicirkel en mag 1.000 kilo trekken, dus een klein caravannetje kan mee als je de geslonken actieradius mentaal aankunt. Oh ja: de Volkswagen ID.4 projecteert geanimeerde aanwijzingen op z’n voorruit. Dat is zo ongegeneerd sci-fi-tastisch dat we die Tesla-snelheidsvergelijking meteen zijn vergeten. Pijlen die dichterbij komen naarmate je je afslag nadert, meebuigende wegbelijning om aan te geven dat de stuurhulp actief is, bewegende streepjes bij voorliggers zodat je ze goed ziet (als je dat echt nodig hebt, ga in vredesnaam niet autorijden – maar geinig is het wel). Mag je ons voor wakker maken.
Genoeg! Wat kost zo’n Volkswagen ID.4 nou precies?
Rustig maar. Hij is er in Nederland vanaf 47.290 euro. Toekomstige uitvoeringen met de kleinere accu zullen bij zo’n 40.000 euro beginnen. Onze 1st Edition Max, met alles erop en eraan, komt op 59.066 euro. Oef.
Lees de volledige rijtest van de Volkswagen ID.4 in TopGear Magazine 188, vanaf 28 januari in de winkel.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Ik begrijp niet waarom EV’s zo duur moeten zijn t.o.v. de conventionele auto’s, welke een stuk lastiger te produceren zijn met veel meer onderdelen.
Onder het motto: ‘Nieuwe’ technologie dus betaalt u maar!?