
TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Volkswagen ID.4. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; hier nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.4
Uitvoering: 1st Edition Max
Locatie: midden- en oost-Nederland
Weersomstandigheden: graad of tien, beetje druilerig
Is dit dan eindelijk de EV waar ik al zo lang op wacht?
Zeg jij het maar. Crossover, niet te groot, niet te klein, niet te gek, ook niet te gewoontjes, praktisch, Duitse badge. Hier zitten heel wat mensen om te springen denken we, ja.
Jullie vergeten ‘niet te duur’ in dat rijtje
Haha, het is een elektrische auto in 2020. Natuurlijk is ie duur.
Wat krijg je dan voor je geld?
Waar de ID.3 de moderne tegenhanger van de Kever en de Golf moet zijn – de middenklasser voor iedereen – is de ID.4 meer als de Tiguan. Hetzelfde idee, maar dan stoerder en met nog meer ruimte. Hij staat op hetzelfde MEB-platform en heeft verder dezelfde insteek als de ID.3. Momenteel is ie er met een 77-kWh accu en achterwielaandrijving (204 pk, 502 kilometer actieradius volgens opgave). Straks kun je ook kiezen voor een tweede motor op de voorwielen en/of een kleinere accu van 52 kWh.
Hoe rijdt de Volkswagen ID.4?
Rustgevend, zouden we bijna zeggen. Hij is bijzonder comfortabel, het eenvoudige interieur werkt kalmerend en zelfs op 20-inch wielen dringt er nauwelijks herrie van de weg door. Het is ook goed dat je het vanzelf kalm aan wilt doen, want explosief snel is ie niet. Hij gaat in 8,5 seconden van 0 naar 100. Dat is vlot zat, maar toch een beetje jammer als je weet dat je voor hetzelfde geld ook een Model 3 kunt kopen die het in 4,4 seconden doet. Maar snelheid is niet het doel van de ID.4.
Wat dan wel?
Tja, het complete pakket, denken we. Alles wat we als antwoord op de eerste vraag hierboven noemden. Hij heeft ook nog eens een gestoord kleine draaicirkel en mag 1.000 kilo trekken, dus een klein caravannetje kan mee als je de geslonken actieradius mentaal aankunt. Oh ja: de Volkswagen ID.4 projecteert geanimeerde aanwijzingen op z’n voorruit. Dat is zo ongegeneerd sci-fi-tastisch dat we die Tesla-snelheidsvergelijking meteen zijn vergeten. Pijlen die dichterbij komen naarmate je je afslag nadert, meebuigende wegbelijning om aan te geven dat de stuurhulp actief is, bewegende streepjes bij voorliggers zodat je ze goed ziet (als je dat echt nodig hebt, ga in vredesnaam niet autorijden – maar geinig is het wel). Mag je ons voor wakker maken.
Genoeg! Wat kost zo’n Volkswagen ID.4 nou precies?
Rustig maar. Hij is er in Nederland vanaf 47.290 euro. Toekomstige uitvoeringen met de kleinere accu zullen bij zo’n 40.000 euro beginnen. Onze 1st Edition Max, met alles erop en eraan, komt op 59.066 euro. Oef.
Lees de volledige rijtest van de Volkswagen ID.4 in TopGear Magazine 188, vanaf 28 januari in de winkel.
Meer van TopGear


Waarom (dezelfde) elektrische Volkswagens in China de helft goedkoper zijn dan hier

Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Ik begrijp niet waarom EV’s zo duur moeten zijn t.o.v. de conventionele auto’s, welke een stuk lastiger te produceren zijn met veel meer onderdelen.
Onder het motto: ‘Nieuwe’ technologie dus betaalt u maar!?